A 6 legfontosabb ok, hogy miért kerüld el a hirdetési újságokat?

A hirdetéseknek az a dolguk, hogy felkeltsék az új vevők érdeklődését a terméked iránt. Ha egy profi módon felépített szöveggel eléred, hogy többen legyenek rád kíváncsiak, akkor bevételeid is hamarosan emelkedni fognak. Ha azonban egy sablonos, unalmas hirdetést jelentetsz meg, a kutya se lesz rád kíváncsi!

A sajtóban közölt hirdetések nagyon sok pénzbe kerülnek. Miért kockáztatnád ezt a befektetésedet? Legdrágább terméked kiszállítását sem bízod arra a sofőrre, aki tegnap szerezte meg a jogosítványát. Céged adóbevallását sem a szomszédban lakó segítőkész fiú rakja össze szívességből. Fontos feladatokkal szakembereket bízol meg, mert tudod, mit kockáztatsz. Akkor a bevételeidet közvetlenül alakító hirdetéseid szövegével miért tennél kivételt?

Kisvállalkozók számára a legáltalánosabb hirdetési forma a szórólap és a helyi reklámújság. Kezdőknek még ez is sok. Egy reklámlap néhány 10 ezer forintért adja a legkisebb hirdetési kockát, s ez bizony egy tevékenységét most kezdő vállalkozónak nem mindig kifizetődő. Megérné, ha biztosan tudnád, hogy a megjelenés után dőlni fognak hozzád a vevők. De nem így van, igaz?

Miért hirdetsz, átgondoltad már?

Sok vállalkozó csak azért hirdet, mert a hirdetésszervező felkereste és rábeszélte. Ilyenkor az ügynök szándékát és akaratát követed, nem a sajátodat! A hirdetés feladása neki éri meg, nem neked. Miért is?

Szóval, mi is a baj a hirdetési újságokkal?

  1. Hanyagság. Egy reklámújság tördelője hetente 100-200 hirdetést rak össze. Szerinted mennyi figyelme jut egyre? Kap valami szöveget, a megadott méretben formába önti, tesz mellé egy grafikát és kész. Vajon leül veled konzultálni a pozicionálásodról, az ajánlatodról, a megfelelő címsor kiválasztásáról? De nem ám. Az így összerakott hirdetések nem a vevő igényei szerint készülnek, kizárólag a tördelő ízlése alakítja a megjelenő anyag formáját.
  2. A környezet. Megveszed az egész lapot? Ha nem, akkor soha nem tudhatod, hogy mit kapsz a pénzedért. Lehet, hogy legnagyobb versenytársad kerül ugyanarra az oldalra, ahová a te hirdetésed. Vagy ha nem is a konkurensedé a felület, de ott egy fontos hír, ami minden mást kiolt azon az oldalon. Kiadható olyan tartalom, ami mellett semmi mást nem vesznek észre az emberek.
  3. Az ár. Amikor ezeket a papírra nyomott reklámújságokat meghonosították nálunk, akkor ez volt a legkorszerűbb kommunikációs csatorna. A 90-es évek elején tolongtak a hirdetők. Hát persze, a rendszerváltás előtt csak engedéllyel lehetett újságot kiadni. Kevés volt a felület, drága volt a hirdetés. Erre jöttek a kezdetben fekete-fehér, majd színes lapok, sok olcsó felülettel. Hát persze, hogy kapkodtak utánuk. Csakhogy azóta megváltozott az üzleti élet is, a vásárolók igénye is. Ma a legtöbb újság a kukában végzi. Lakótelepen lakom, látom, hogy sok lakó fel sem viszi, egyből dobja a ládába. Ma már ez túl drága, sokkal olcsóbb és hatékonyabb hirdetési csatornákat is el lehet érni. Egy féloldalas hirdetés egyszeri közléséért elkér minden lap 30-60 ezer forintot. Egyszeri közlés pedig semmire sem elég. Hatékony kampányhoz legalább 100 ezret el kell költened, és ez akkor még egy szerény megjelenés. Sok más eszköz kijönne ebből a pénzből.
  4. Hatékonyság. Bizony, a béka hátsója alatt.  Gondolom, eleget kábítanak az ügynökök az adatokkal, hogy hány 10 ezer példányban jelenik meg a lapjuk. Csakhogy am i ingyen van, annak a nagy része soha nem jut el olvasóhoz. Megy a kukába egyenesen. Reklámújságos hirdetésből nagyon kicsi hatékonyságra számíts.
  5. Nem mérhető. Lenne technika arra is, hogy mérni tudd a reklámújságban megjelenő hirdetések hatékonyságát. Annyira kicsi a hatékonysága, hogy a reklámújság tulajdonosa inkább harapja le tőből a kezét, minthogy ilyen módszereket javasoljon neked. Egyből nem tudna a 30 ezres példányszámával előjönni, ha kiderülne, hogy a 30 ezerből csak öten reagáltak a hirdetésedre. Persze ebben neked is van felelősséged – jól kell tudni reklámszöveget írni.
  6. Nem kapsz segítséget. Egy reklámújságnál nem dolgozik reklámszakember. Többnyire nincs szövegírójuk sem. Tördelőjük van, meg üzletkötőjük. Abban segítenek, hogy mekkora felületet rendlej, meg abban, hogy a céglogódat és a szövegedet hogyan tegyék bel egy keretes hirdetésbe. Minden mást neked kell megcsinálnod. Ez azért fontos, mert számolnod kell a hirdetés előállítási költségével is.Igaz, a hirdetési újságok nem kérnek tőled külön pénzt a reklámszövegek elkészítéséért, de nem is kapsz tőlük szakértő segítséget. Ha nem kész anyagot viszel, akkor tucatáruként kezelnek, s jó esetben egy negyed órát szán a tördelő a hirdetésed megírására és megtervezésére. Kifizetsz egy halom pénzt egy olyan anyagnak a közléséért, ami talán teljesen működésképtelen! Ne feledd: az, hogy egy reklám jól néz ki, nem jelent semmit, márpedig ingyenes szolgáltatásként nem kapsz annál többet, mint hogy szemre kellemes formát állítanak neked össze.

Hatásos hirdetési szövegeidet magad is összeállíthatod. Találsz hozzá nálam is elég sok muníciót, s van még pár ingyenes és fizetős szövegíró tanfolyam az interneten. Szánj rá néhány hónapot, gyakorolj sokat, s előbb-utóbb jó szövegíró válhat belőled.

Hozzászólások

comments

Szólj hozzá!