Akció

Egy hirdetést csak akkor tekinthetünk működő hirdetésnek, ha képes arra, hogy passzivitásából kirángassa a szöveg olvasóját. Egy előre megtervezett hatást kell elérned. Rá kell venned az olvasót egy cselekvéssor végrehajtására: vegye fel a telefont, menjen be egy üzletbe, vagy lépjen fel az internetre. De hogyan tudod vajon elérni ezt a hatást, ha meg sem próbálod?

A hatás kiváltásának szándéka is az ajánlat része kell, hogy legyen. Hiánya az egyik leggyakoribb hiba: vonzó a címsor, jól felépített a hirdetés, de nincs befejezve a szöveg! Nem mondja meg, mi a dolga a vevőnek, enélkül pedig hiába vonzó a hirdetés!

Ez egy nehéz pont. Elméletben a vevő elköteleződött, de most egy gyakorlati lépést kell tennie. Pontosabban most tennie is kell valamit. Ez a webáruházaknál a leglátványosabb: a vevő telepakolja a kosarat, ám végül vásárlás nélkül kilép. Webáruházak működtetői tudnak erről pontos számokat mondani, de az biztos, hogy ez az arány messze nagyobb, mint a befejezett vásárlásoké. Újságnál ez az arány nem követhető: semmilyen módszerrel nem lehet megtudni, vajon hányan jutottak el a „majdnem megmozdulok” állapotig, de végül nem tettek semmit, csak félretették az újságot a hirdetéssel együtt.

A hirdetők általában nem figyelnek erre a pontra. Felsorolják a termékük tulajdonságait, jobb esetben eljutnak a vevőnek ajánlható előnyök részletezéséig. A vállalkozó meggyőzi a vevőt, bebizonyítja neki, hogy az ő terméke mennyire jó. És nem lép tovább.

Ha a vevő nagyon elszánt, ha vásárolni akar, akkor maga is megkeresi a lehetőségeket. De ez a kisebb csoport. A többséget el kell vezetni a vásárláshoz (ez a tulajdonképpeni eladás)! Pusztán az elérhetőségek feltüntetése nem elegendő. A „kapcsolat”, „üzletünk” menüpontokat igénybe vevők már eleve keresik a céget, őket csak ki kell szolgálni egy jó ügyfélszolgálattal. Bármilyen banálisan is hangzik, de a nem ennyire tudatos érdeklődőnek konkrétan meg kell mondani, hogy mit tegyen! Például:

  • kattintson a megrendelő oldalunkra, a www…. címen
  • jöjjön be az üzletünkbe
  • hívja fel a …. telefonszámot.

Egyértelmű utasításra van szükség

Ha egynél több a lehetőség, melyet a vevő követhet, akkor drasztikusan romlik a reakció valószínűsége. Ne kelljen választania!

Igaz, sokszor maga vállalkozó sem tudja, hogy mit is akar pontosan elérni. Online akar értékesíteni, vagy mégis inkább a boltba hívná be a vevőt? Telefonos rendelésfelvétel legyen, vagy e-mailben jelentkezzen?

Mindegyik lehetőség megfelelő (a célcsoport igényei szerint), csak mindre külön-külön ki kell dolgozni az értékesítési rendszert. Egy hirdetés egy irányba küldje az érdeklődőt! Minden csatornát máshogy kell felépíteni: egy weblapra küldeni a vevőt például egyszerűbb, kevesebb direkt információt kell előre beletenni magába a hirdetésbe, hiszen a weben a vevő pontosan tud tájékozódni. Nehezebb arra rávenni, hogy a boltba jöjjön be, ehhez jobban meg kell őt győzni!

Ha a vevőnek választania kell, bizonytalan lesz, bizonytalansága pedig előbb-utóbb döntésképtelenséghez vezet. Ha nem tud dönteni, hogy bemenjen, vagy telefonáljon, inkább halogat és nem csinál semmit. Ilyenkor gyakran a vásárlás végleg elmarad.

Hozzászólások

comments