Ezerszer eldöntötted már, hogy mostantól többet kommunikálsz a vevőiddel. Rendszeresen informálod őket a legfrissebb hírekről, s felhasználsz minden létező csatornát, hogy a hűvös érdeklődőkből komoly vásárlókat faragj. De vajon hogyan szólsz a közönségedhez, milyen szempontok alapján döntötted el, melyik műfaj lehet számodra a legelőnyösebb?
Hogy milyen műfajban, stílussal érdemes kommunikálnod, azt legtöbbször a mondanivalód határozza meg. Máshogy kell megszólalnod, ha éppen kampányolsz, ha a figyelmet akarod magad iránt fenntartani, vagy ha valamilyen értékes tartalmat szeretnél megosztani.
Ha blogot írsz, tedd könnyedén. A blog eredetileg interneten írott, nyilvános napló, a közösségépítés eszköze. Ha marketingcélokra használod, akkor is a legalkalmasabb eszköz arra, hogy személyes véleményedet megoszthasd olvasóiddal. Egy szakcikkben soha nem teheted meg, hogy felkorbácsold az érzelmeket, s úgy őszintén, bevállalósan elmondd a véleményedet… a blogodban megteheted, s biztosan nőni fog tőle az olvasottságod.
A blog alkalmas a visszajelzésekre. Egy cikket az ember nem kommentál… bár van, aki mindenhez hozzáfűzi a mondandóját, persze elsősorban csak azért, hogy a linkje eggyel több helyen jelenjen meg. Mindenesetre a blogposzt szinte felhívja a figyelmedet, hogy kotyogj bele, mondd el, amit gondolsz, vitatkozz! A blogban nincs sérthetetlen tekintély, itt vélemények vannak.
Hátránya a blognak, hogy igen gyorsan avul. Ha megírsz egy jó cikket, az akár évekig érvényes marad, nem kell szégyenkezned, ha kint felejted az oldaladon. Egy fél éves blogbejegyzés már csak az archívumok kincse, a napi olvasottságod szempontjából nincs jelentősége. Hogyan is lenne? Hiszen a blog legtöbbször napi reflexiókat tartalmaz, ezeknek pedig hetekkel később már nem sok hozadékuk van. A blog tehát
- személyes
- könnyed
- visszajelzésre alkalmas
- gyorsan avuló műfaj a számodra.
Ha mondandódat inkább cikkekben fejtenéd ki, ügyelj a következőkre.
- Cikket írnod akkor érdemes, ha kellően biztos a tudásod. Míg egy blogposzt véleményt tükröz, a cikknek hitelesnek kell lennie. Kemény kritikára, éles hozzászólásokra számíthatsz, ha egy cikkedben csúsztatsz.
- Egy cikk továbbadható. Blogposztot nem szoktam kimásolni, cikkeket gyakran kinyomtatva is elteszek. A cikk egy kerek egész információt hordoz, ezt várjuk el tőle, s ekként is kezeljük. Egy cikk tartós is lehet: megállapításai hónapok múlva is érvényesek maradhatnak.
- A cikked tartós és népszerű lehet, ha jól van megírva. Egy blogbejegyzés lehet pongyola, vagy szaggatott, mint az élőbeszéd. A cikked nem. A cikknek szerkesztettnek kell lennie, legyen eleje, vége, s érezzem, hogy honnan hova akar eljutni a szerző. Bizony, cikket fogalmazni tudni kell.
Kicsit a cikkhez, kicsit a blogbejegyzésekhez hasonlít, ha email sorozatot is tervezel. Ez ma szinte kötelező a marketingben, mint az érdeklődők elérésének egyik állandó eszköze. Nagyon sokan művelik, de ez nem baj, nem kell félned attól, hogy az olvasó megcsömörlik az emailben kapott információktól. tudom, ez most ellentmond annak amit a legtöbben tanítanak, de hidd el, így van… nagyon kevés ember iratkozik fel egyszerre 10-15 hírlevélre, így a többség nem kapja ezt a műfajt olyan tömegben, hogy hasfájása legyen tőle. Persze te, mint érdeklődő marketinges, biztosan feliratkoztál több listára is csak azért, hogy megnézd, mások hogyan csinálják. Olvasol marketinget, olvasol a szakmádból valamit, meg talán még vicceket is kapsz napi hírlevélben…. így vannak ezzel mások is.
A világban egyre jobban szűrjük az információkat, s egyre jobban elvárják a te vevőid is a tökéletes kiszolgálást. ebbe pedig beletartozik az információra való feliratkozás… megadom a címem, ám attól kezdve el is várom, hogy megkapjam tőled a témával kapcsolatos híreket, legfontosabb információkat.
Úgyhogy bármennyire is temetik, az email marketingnek még korán sincs vége, dehogy!
De mire is figyelj email sorozat írásakor?
- Tartsd fenn a kapcsolati jelleget. Beszélgess a címzettel, ne fogalmazz személytelenül, mintha egy száraz cikket írnál. Képzeld magad elé, aki olvashatja a szövegedet.
- Adj értéket. Ha a sorozatod csak az értékesítő üzeneteket tartalmazza, azt besöpröm a reklám feliratú dobozba és kész. Okosan váltogasd a terméked promócióját a szakmai fejlődést szolgáló anyagokkal, így minden üzenetedet szívesen fogadják, és nem iratkoznak le.
- Ne legyél türelmetlen akkor sem, amikor még nincs elég olvasód! Mindannyian átestünk ezen a szakaszon. Igen, elég különös élmény meglátni az első feliratkozót, s úgy írni annak az egy szem embernek a levelet, mintha ötezren olvasnák az üzenetedet.
Bizony, nem szabad csak értékesíteni.
Hát igen, 10-15 hírlevél néha össze tud zavarni rendesen. Egy idő után muszáj szelektálni, mert a végén azt sem tudja az ember, hogy fiu-e vagy lány.
Bár én nagyon nehezen íratkozom le, mert néha elég egy mondat, egy idézet, hogy megérje az olvasással töltött időt.
Legutoljára akkor íratkoztam le egyről, amikor a “válság” kezdődött, és a guru azzal kezdte, hogy na most aztán hogyan is szabaduljunk meg a beosztottól, alkalmazottól, aki eddig csípte a szemünket. Vagy valami ilyesmi tanácsot adott.
Ja, és egyetértek, csak azt ígérjük, amit be tudunk tartani.
Kedves Csaba! Érdekes, amit írsz az írásról, szívesen csemegézek soraid között, hátha sikerül ellesnem valami hasznosítható praktikát.
Jómagam pl. az egyesületünk tagjait szólítom meg gyakorta az elmúlt időszak tevékenységének értékelésével, illetve a következő programok ismertetésével. Kipróbáltam már a hatásgyakorlás általam ismert minden módját több- kevesebb eredménnyel. Az a tapasztalatom, hogy az őszinte kritikát a többség nehezen viseli, többen megsértődnek, néhány emberben lelkiismeretfurdalást keltek, néhányan pedig teljesen paszívak maradnak, bármit is közlök, bármilyen stílusban.
Ha visszajelzést kérek, az többnyire süket fülekre, vagy inkább vak szemekre talál, tisztelet a kivételnek.
A rendezvényeinket hirdetéseken, szórólapokon keresztül ismertetjük a lakossággal. E téren is van pár éves tapasztalatom, de sosem tudhatom biztosan, hogy sikerül- e eredményesen megszólítanom a célcsoportot.
Ilyen jellegű segítséget is örömmel vennék.
További sikeres munkálkodást kívánok: Zsuzsa