Címsorok és keresőoptimalizálás

A címsorok megfelelő használata az egyik legegyszerűbb eszközöd arra, hogy az oldalad jobb helyezést érjen el a keresőkben. A beállításokat gyorsan el tudod végezni és az sem vesz igénybe sok időt, ha a későbbiekben ezeket a szempontokat mindig szem előtt tartod.

Miért van szükség címsorokra?

Először is: a címek nem a keresőnek, hanem azt olvasónak készülnek. Aki információt keres az interneten, többnyire csak átfutja az oldalakat, úgy mondjuk, szkennelve olvas. Mit néz meg először? Minden olyan elemet, ami kiemelődik a szövegtörzsből: a cikk fő címét, alcímeket, kiemelt szövegeket, a képeket, felsorolásokat.

A Google ugyanezt a módszert követi, hiszen az a fő célja, hogy az emberi érdeklődést próbálja meg minél tökéletesebben lemásolni. A keresők is tehát a kiemeléseket keresik, amikor feltérképezik egy-egy oldal témáját. Az algoritmus alapja egészen egyszerű: ami az oldalon kiemelten jelenik meg, valószínűleg arról szól a szöveg.

E kis kitérő után térjünk vissza a címekre. A kereső számára a cím a legfontosabb kiemelés. A cím tartalma sokkal erősebben meghatározza, hogy egy oldal miről szól, mint az a szöveg, ami valahol az oldal közepe táján található.

Mi a cím seo szempontból?

Keresőoptimalizálási szempontból cím az, ami címként meg van jelölve az oldalon.

Ez vajon cím?

Az előző sor minden olyan tulajdonságot megkapott, ami alapján a szemünk címként azonosítaná. A betűméret nagyobb a szövegtörzs betűjénél, középre igazítottam, vastag betűsre formáztam. A Google szempontjából azonban ez nem cím, mert nincs címként megjelölve.

A weboldalak kódjában a címsorokat ezzel a kóddal jelölik: <h1>, vagy <h2>, <h3>, a kiemelés szintjétől függően. A Google azokat a sorokat fogja címnek értelmezni, melyek ezzel a kóddal vannak ellátva, mást nem. A legtöbb internetes szövegszerkesztőben ezt egy mozdulattal be lehet állítani. A WordPress-ben is pl. a stílusok között kell kiválasztani, hogy szövegtörzs, vagy kiemelés 1, kiemelés 2 stb. legyen a kiválasztott szövegrész. A kódokat a program már magától beírja.

Ami tehát fontos: seo szempontból csak az számít címnek, ami címként van kódolva. A címek pedig azért fontosak, mert elsősorban ezek alapján dönti el a kereső, hogy mi az oldal fő témája.

Címtípusok

Kétféle címet kell megkülönböztetned az oldalon: a fő címet és a szövegközi címeket.

A kereső megfelelő irányítása miatt fontos, hogy fő címből csak egy legyen az oldalon. Ez mindig a <h1> szintű címsor. Ennek eltévesztése gyakori hiba. Sokan azért esnek ebbe a csapdába, mert szeretnének látványos szövegközi kiemeléseket elhelyezni. A használt sablonban esetleg túl hétköznapinak gondolják a <h2> cím kiemelését, így a <h1> kiemelést használják több helyen a szövegben. Ez nem jó, megzavarja a keresőt. Az 1-es szintű címsor az oldal címét adja, ebből csak 1 lehet minden egyes oldalon.

A szövegközi címek lehetnek 2-es, 3-as vagy bármilyen szintűek. Ezekből több is lehet. Mindenképpen azt javaslom, hogy a weboldalra kikerülő cikkeket tördeld kisebb bekezdésekre, s minden bekezdés kapjon egy 2-es szintű címet. Egy átlagos cikkben legyen legalább 3-4 szövegközi cím.

Kulcsszavak a címsorokban

Bármilyen okosak is a keresőprogramok, a vizsgálat azért még mindig a szövegben talált kulcsszavakon alapul. Ez a címekre kiemelten igaz! Ezért mindenképpen azt javaslom, hogy a címeid tartalmazzák azt a kulcsszót, melyre az adott cikk épül.

A <h1> címsorban a kulcsszavadat helyezd el, lehetőleg a cím első részén és ragozás nélküli alakban. Tegyük fel, hogy bútorboltod van és kanapékról írsz. A kiválasztott kulcsszavad az lesz, hogy „új kanapé”. A fő cím pl. így nézzen ki: „5 praktikus tanács új kanapé vásárlása előtt.” A kulcsszó az alcímekben is kerüljön elő, de itt már használhatsz ragozott, összetett alakokat is. A kanapés cikk egyik alcíme pl. lehet a következő: „Mi alapján válaszd ki az új kanapédat?

A lényeg tehát az, hogy mindenképpen használj címsorokat, benne a kulcsszavakkal.

Kerüld el a kulcsszóhalmozást

A kulcsszavak szerepeltetése fontos a címsorokban, de a túlzásokat kerüld el mindenképpen. Soha ne felejtsd el, hogy embereknek írsz, nem az automatának. A szóismétlés lehet, hogy seo szempontból elvileg hasznosnak tűnik, az olvasóid számára viszont nagyon idegesítő. Meg kell találni a középutat: értelmesen használd a kulcsszavakat, de közben írj könnyed, élvezhető cikkeket a weblapodra.

Hozzászólások

comments