Ki a fő döntéshozó a vásárlás során?

Rengeteg pénzt veszíthetsz. Vállalkozásod teljes reklámköltését potyára fizeted ki, ha figyelmen kívül hagyod ezt a sokat emlegetett, pofonegyszerű elvet: döntéseinket nem egyedül hozzuk…

Mióta egyre hatékonyabb reklámok létrehozásán fáradozol, ezerszer is átgondoltad már: kik tartoznak a célcsoportodba, kik használják a termékeidet, kiknek szolgáltatsz? Igyekszel őket megnyerni., Nem sajnálod a pénzt piackutatásra, kérdőívekre, felméred szokásaikat, érdeklődésüket. De vajon jó irányban kutakodsz?

Évek óta figyelem, sok szervezet mekkora energiákat fektet abba, hogy idősebb embereket megtanítsanak a számítógép kezelésére, az email, internet használatára. Kapcsolatot tartani a világgal, számítógépen társalogni a régen látott unokával… bizony, fontos célok.

De vajon miért tűnnek eredménytelennek az ilyen tanfolyamokat hirdető reklámok, miért olyan nehéz még pályázati támogatással, alig 1-2 ezer forint befektetéssel is elegendő résztvevőt találni ezekhez a tanfolyamokhoz?

Nem jó irányba marketingeznek!

Vajon ki az, akiben először felmerül az igény, hogy jó volna számítógépen tartani a kapcsolatot? Kinek juthat először eszébe, hogy a nagymamával csetelni is lehetne, s nagyobb biztonságban lenne otthon, ha webkamerán is be tudna néha jelentkezni a gyerekekhez? Az idős, kisnyugdíjas nagymamának, aki addig csak képen látott számítógépet? Mutatok egy példát…

Egészen új oldalról közelítették meg a problémát a nagyisuli.hu oldal létrehozói. Rájöttek, hogy a szolgáltatás bővítése nem csak annak a csoportnak érdeke, aki közvetlen célcsoportja például a tanfolyamoknak, hanem annak a rétegnek is, akikkel majd az idős emberek kapcsolatot szeretnének tartani… Rájöttek, hogy a szolgáltatásnak más is haszonélvezője, nem csak a közvetlen célcsoport, s bizony, a kassza kulcsa ennek a másik csoportnak a kezében van! Azaz az idős emberek számára indított számítógépes tanfolyam valódi célcsoportja nem biztos, hogy az az idős ember, aki majd a tanfolyamon részt vesz, hanem az a családtag, aki őt erre befizeti!

Hogyan hasznosíthatod ezt a saját üzletedben? Azt kell először meggyőznöd, akinél a kassza kulcsa van.
Mindig keresd meg, hogy az üzletednek az lehet-e a valódi célcsoportja, aki majd a szolgáltatást igénybe is fogja venni! A leendő vásárló meggyőzésében nem is a pénznek van elsődleges szerepe. A nagymama hiába érti meg a tanfolyam hasznosságát

  • ha a családtagok nem érdeklődnek a számítástechnika iránt
  • ha nem elkötelezettek az idős családtag igényei iránt
  • ha nem motiválják őt új dolgokra, túl konzervatív beállítottságúak
  • érzelmileg hideg a viszonyuk, nem érdekli őket, hogy tartják-e a kapcsolatot
  • nem hajlandók anyagi áldozatra a családtag iránt

akkor a meggyőzésből és az üzletből nem lesz semmi.

Amikor reklámszöveget készítesz, mindig mérd fel

  • ki a terméked végső fogyasztója
  • kinek az érdeke, hogy ő részesüljön a terméked nyújtotta előnyökből (pl., a családtag dolga egyszerűsödik, ha az idős ember hozzájut a termékedhez)
  • ki van hatással arra, aki majd használni fogja a termékedet
  • ki a végső döntéshozó?

Könnyen lehet, hogy ha feltérképezed, kiknek a döntése kell végül a terméked megvásárlásához, egész kis hálózatot kapsz végül. Például egy játékot forgalmazol: az igényt a gyermekben kell iránta felkeltened, a pénzt az anya adja, de az apa döntése nélkül nem veszik meg…

Akkor bizony az apát kell a reklámmal elsősorban meggyőznöd.

Ma már egyre több hirdető veszi figyelembe ezeket az elveket is. Túl nagy a mellészórás kockázata… egy hibásan tervezett kampánnyal azt kockáztatod, hogy a reklámod el sem ér azokhoz, akiknek a döntésétől valójában a vásárlás függ. Egy alapos előzetes elemzés, az értékesítési folyamat végiggondolása megoldhatja ezt a problémát.

Szólj hozzá!