Ma már nem tudok úgy megnyitni egy hírgyűjtő oldalt az interneten, hogy ne találkozzak az ilyen stílusú címek tömegével. Pedig erre is igaz: a kevesebb több lenne. Ma már annyi a bulvár által felkínált „döbbenet”, hogy a brutális hírek többségére kutya se figyel fel.
Bulvárhírek szerzői jól megtanulják a kezdő szövegírási leckét: fogalmazz teátrálisan, használj érzelmeket keltő kifejezéseket, szavakat. Így lesz a legkisebb, unalmas celebhírecske is brutális és elképesztő történet. A hírek többségének érzelmi hőfoka messze felülmúlja a valódi tartalom értékét. A „döbbenetet” keltő hangzatos cím mögött a valódi tartalom sokszor csak annyi, hogy az ügyeletes sztárocskának megfájdult a foga és be kellett vennie egy szem tablettát.
Tény, hogy vannak bizonyos szavak, melyek használata növeli a cikkek megnyitási arányát. A szerzők okosan ki tudják használni természetes vágyódásainkat és félelmeinket. Bár magunknak sem valljuk be, a cikkek megnyitási statisztikái azt mutatják, hogy bizony keressük a véres témákat, a szexet, a borzongást. Csak nézd meg bármelyik hírgyűjtő oldal toplistáit….
Na de hogyan fordítsd ezt a magad előnyére? Például tanuld meg a bulváros címadást. Egy szakmai szövegnek sem kell feltétlenül unalmasnak lennie – hát még egy reklámnak, aminek a célja az, hogy meggyőzzön másokat! Ilyen jelzőkkel és kifejezésekkel a mindennapi beszédben is gyakran élünk. Hányszor mondod otthon: „késtem, mert nagy volt a forgalom?” Inkább elmeséled, hogy „elképesztően” nagy volt a forgalom, miközben „szörnyű” meleg volt, de mégis bementél a boltba, mert „fantasztikusan” olcsó volt az a cipő, nem igaz?
Szeretjük, ha a közléseinknek kellő nyomatékot tudunk adni, szeretjük, ha mások kellően fontosnak érzik mondanivalónkat. Ekkor jönnek a fokozások, az erős érzelmi hatást kiváltó szavaink.
Próbáld csak ki ugyanezt a céges kommunikációdban! („Brutálisan nagy teljesítményével a mi klímánk percek alatt elbánik ezzel az embertelen hőséggel”).
Csak vigyázz: az eszköz visszafelé is működik. Az erős érzelmi hatásra alapozó mondatokat a bulvársajtó már annyira lejáratta, hogy a szavak többsége eredeti környezetében hatástalan. Vajon hány olyan hírt nézel meg, mely tragikus információt, vagy éppen ellenkezőleg, valamilyen „botrányos” pikantériát ígért? Eredeti környezetükből kiemelve ezeket a szavakat, még komoly meglepetést érhetsz el velük. Cégek egymás közti kommunikációja, de sokszor a vásárlók figyelmének felkeltése is sótlan, száraz szövegekkel történik. Kérdés, mennyire hatékonyan? Meglepetést, ezzel nagyobb figyelmet hozhat a megszokottól eltérő szóhasználat. Néhány jelző értéke akár közvetlenül a megrendelések számának emelkedésén is visszatükröződhet.