Első bekezdés

A cím utáni első bekezdés feladata az érdeklődés felkeltése. Ha jó címet adtál a szövegednek, akkor elérted vele, hogy az olvasó egy pillanatra felkapta a fejét és ránézett a cikkre. Kaptál egy pillanatot, megragadtad a figyelmét, s most dől el, hogy mit kezdesz vele.

A cím segítségével felkeltett érdeklődés azonban még nem jelenti azt, hogy az illető vásárolni is fog. Attól még messze vagy. Néhány másodpercet kaptál tőle. Átfutja a szöveget, keresi benne az igazodási pontokat:

  • elolvassa a szövegközi címeket
  • megnézi a szöveghez tartozó képet, annak a képaláírását
  • átfutja a felsorolásokat
  • átfutja a kiemelt, vastagon szedett szövegrészeket.

Ha mindez felkeltette az érdeklődését, akkor elolvassa az első mondatokat. Erre a bevezető olvasásra a legtöbben még mindig csak néhány másodpercet szánnak. Éppen ezért a cím után következő szövegeknek kell a cikkben a legerősebbnek lenniük.

Ebben az első bekezdésben meg kell ragadnod egy problémát. Egy olyan dologról kell írnod, mely mélyen foglalkoztatja az olvasót. Az olvasónak tudnia kell azonosulni ezzel a problémával, hogy fontosnak érezze, hogy a részleteket is meg akarja ismerni.

Írhatsz olyan szöveget, ami előrevetíti a később részletezett megoldást. A szöveged első bekezdése ekkor például arról szól, hogy milyen eredményt ér majd el a terméked használata közben. Ha egy napelemes rendszert értékesítő weboldal sales szövegét írod, akkor kezdheted a szöveget annak az állapotnak a bemutatásával, amikor már a napelem dolgozik a vevő házán. Nincs villanyszámla, környezetbarát megoldás, kényelem és takarékosság. Emeld ki azokat az értékeket, melyekre a későbbi szövegben hivatkozol.

Egy másik megoldás, ha a megoldandó problémát részletezed, teszed átélhetővé. Ez pont ellentéte az előző bekezdésben javasolt megoldásnak. Nem a napelemmel elérhető előnyös helyzetről írsz, hanem azokról a halmozódó gondokról, melyeket a fejlesztés megold. Felnagyítod, átélhetővé teszed a magas villanyszámla, az emelkedő költségek okozta gondokat, a kiszámíthatatlanságot, az állami ellátórendszerektől való függést és a környezetszennyezést. A választott megoldás (előnyök vagy veszélyek kommunikálása) attól függ, milyen célcsoport számára írod a sales szövegedet.

Egyszerű cikkek (nem értékesítési szövegek) esetén választatsz egy harmadik megoldást is. Ez esetben az első bekezdés legyen a cikk tartalmának a tömör összefoglalása. Úgy írd meg, hogy aki a cikk további részeit nem olvassa el, az is megismerje a legfontosabb információkat. Az első bekezdés megoldására például ebben a cikkben látható egy javasolt példa.

A sajtó ma egyre jobban követi ezt a megoldást a cikkírásban. Két felismerésen alapul:

  • a sajtó feladata az informálás
  • az emberek egyre több információt kapnak, így gyorsan kénytelenek válogatni.

A gyors válogatást segíti, ha a lényeget tömören előre veted. Akit a téma részletesebben érdekel, az el fogja olvasni a cikk többi részét is. Akit nem érdekel, az elégedetten tovább tud lépni. Elégedetlenséget az okozna, ha az olvasó csak hosszabb olvasás, nagyobb időbefektetés árán jönne rá, hogy az adott írás mégsem neki szól.