Ha a tartalom a király, akkor mi a tartalomkészítő?

Ha a tartalom a király, akkor a tartalomkészítő kicsoda?

Content is King

Content is King, azaz a tartalom a király – így szól a tartalommarketing legbutább és leggyakrabban felemlegetett közhelye. A mondás eredetére senki sem emlékszik. Legtöbben magára a Google-ra mutogatnak, hogy a 2012 körüli algoritmusfrissítések környékén jelentkezett az új irányzat értelmezéseként ezzel a mondással. Nem célom a legendavadászat, úgyhogy fogadjuk el ezt a magyarázatot.

Nos, ha e közhellyé vált mondat igaz, akkor ma megszámlálhatatlanul sok király és királycsináló van. A tartalom a legolcsóbb árucikkek egyikévé vált. Szinte végtelen mennyiségben fellelhető az interneten. A jelen kor két legfőbb hatalmassága – a Google és a Facebook – maguk is átélhetővé teszik a végtelenség érzését. Görgess csak a Facebook oldalad aljára, vagy keresd meg a Google találati lista legvégét egy népszerű kulcsszóra. Mondjuk, keresd meg a végét a content is king kifejezés 312 milliós találati listájának, vagy próbálj eljutni a Facebook-üzenőfalad legaljára.

A tartalom végtelen

A tartalom végtelen, ezt üzenik a fő tartalomgazdák. De ha a tartalom nem valami egyedi, különleges, akkor nem lehet ez a „king”, mert vezető és kiemelkedő csak az lehet, amiből kevés van.

Egészen pontosan a tartalom az egyetlen az interneten, ami végtelen, ergo ez a legkevésbé király, ennek van a legkisebb értéke.

A tartalom azért is lehet végtelen, mert végtelenül leegyszerűsödött a tartalomkészítéshez való hozzáférés. Ma bárki készíthet bármilyen tartalmat. Alacsony a belépési küszöb. Régen (=25 éve?) mi kellett ahhoz, hogy mozgóképes tartalmat tömegekkel meg tudj osztani? Tévéstúdió, drága technika, sok ember együttes munkája és a terjesztést lehetővé tevő társadalmi és gazdasági engedélyek. Volt egy szűk keresztmetszet (moziforgalmazás, tv-műsorszórás), aki ezekbe nem fért bele, annak a mozgóképe nem jutott el a tömegekhez. Pénz, kapcsolatok, lehetőségek. De mindezek felett sok-sok ember alkotta szűrő, amik mindegyikén át kellett jutni ahhoz, hogy a tervezett mozgókép elkészüljön és közönség elé kerüljön. És mi kell ma? Egy 10 ezer forintos telefon és egy ingyenes Facebook-hozzáférés. Nincsenek szűrők. Ha kitalálsz valamit, amit szeretnél filmre vinni, az egyetlen szűrőn se megy keresztül, mire képernyőre kerülhet. A végtelen lehetőség pedig végtelen mennyiségű tartalmat szül.

Miből van kevés az interneten?

A tartalom végtelen, a jó minőségű tartalom viszont továbbra is csak szűkösen elérhető. Attól, hogy bárki tud mozgóképet közreadni, nem született sokkal több rendkívüli filmes tehetség. A tartalomkészítés végtelen egyszerűsége nem a magas minőségű tartalomkészítést segítette elő, hanem a legsilányabb tömegtermelést. Macskás házi videó sok van, filmnyelvet megújító mozgóképes kísérlet kevés.

Minél rosszabb az arány, annál inkább felértékelődik a válogatni tudás képessége. Nem a tartalom az érték, nem a tartalomgyártás lehetősége, hanem az a képesség, hogy el tudd különíteni az értékes tartalmat a hulladéktól.

Hogyan lesz a tartalomkészítő a király?

A tartalomkészítésbe te magad akkor leszel sikeres, ha a közvetítés módszereit tudod elsajátítani. Ha el tudod érni, hogy a nagyon sok tartalom közül a megcélzott fogyasztó éppen a te anyagodat szemelje ki olvasásra vagy megnézésre.

Keresőoptimalizálás szerepe

A keresőoptimalizálás lényege, hogy ezt az utat tudja egyszerűsíteni a tartalom készítője és befogadója között. A keresőoptimalizálás nem arról szól, hogy neked a keresőket kellene becsapnod, vagy manipulálnod. Miért is kellene? Nem a keresőprogramok fogják végül megvenni a termékedet. Valójában az a feladatod, hogy a lehető legpontosabban az információkat kereső ember keze alá dolgozz. Hogy pontosan úgy fogalmazz, pontosan úgy és arról írj, ami őt érdekli. Mert a keresőprogramok egyre jobban megtanulják, hogy az olvasójuk mit keres, mit akar látni, olvasni és mi érdekli. Ezt megtanulják és meg is keresik az interneten az ennek megfelelő tartalmakat. A te dolgod tehát az, hogy a lehető legpontosabban megfelelj ezeknek az elvárásoknak.

Most akkor ki a király?

Te vagy a király, ha képes vagy pontosan olyan tartalmat előállítani, amilyenre az olvasódnak szüksége van.