KEI - kulcsszó hatékonysági index

Hogyan vizsgáld a kulcsszavak hatékonyságát?

Egy hatásos eszközt mutatok most arra, hogy hogyan rangsorold az összegyűjtött kulcsszavaidat. Az ugyanis önmagában nem elég, hogy arra a kulcsszóra optimalizálsz, amire a legnagyobb a keresési forgalom. Ezek általában a leginkább semmitmondó, általános szavak, melyekre milliónyi más oldalt is megpróbálnak előbbre juttatni a keresőkben. Egy optimális középutat kell találnod: olyan kifejezéseket, melyeket elég sokan keresnek, de nincs rájuk túlságosan nagy verseny. Erre mutatok most egy jó eszközt.

De miért fontos a kulcsszavak hatékonysága?

Összegyűjtöttél már jó sok kifejezést. Ezek között vannak biztosan úgynevezett alapszavak is, mint például az, hogy „szemüveg”. Aztán gyűjtöttél ennél sokkal pontosabb megfogalmazásokat is, mint a „multifokális szemüveg készítése gyerekeknek Szegeden”. Ugye, aki erre keres, az már biztos, hogy egy elég szűk vevőréteghez tartozik? Ha egy ilyen kifejezésre találják meg a vállalkozásodat, akkor sokkal kisebb a melléfogás veszélye. Aki ezt a kifejezést írja be a keresőbe, s ez alapján talál meg téged, az egészen biztos, hogy vevője, érdeklődője lehet ennek a konkrét szolgáltatásnak. Nem csak úgy általában véve keresgélt az interneten.

Az általános kulcsszavakra ma már nagyon nagy a verseny. Ez azt jelenti, hogy nagyon sok más weboldal-tulajdonos van, aki szintén azt szeretné, ha a weboldala a „szemüveg” kifejezés beírására megjelenne a találati listában. Egészen pontosan, ha most beírom a keresőbe a „szemüveg” kifejezést, akkor 885 ezer találatot kapok erre a szóra. És ez még nem is sok, az igazán népszerű kifejezésekre milliós, százmilliós találati listákat kapunk. Ezzel szemben a „multifokális szemüveg” kifejezésre 32.400 találat jelenik meg a listában. Ezzel már könnyebb valamit kezdeni.

Hogy hány találat jelenik meg a találati listán, az azt mutatja meg neked, hogy mekkora a verseny egy-egy kulcsszóra. Ha sok a találat, akkor nagyon sok weblap igyekszik megjelenni erre a keresőkifejezésre, azaz sok a versenytársad. Minél több a versenytárs, annál nehezebb a dolgod, ha előre akarsz kerülni a sorban.

Igen ám, csakhogy vannak olyan szavak, kifejezések, melyekre nagyon sokan keresnek, más szavakra pedig senki sem. Hiába kicsi a verseny egy adott kifejezésre, ha nem is érdekel senkit, ha senki sem keresi! Így igaz. Ezt a két adatot kell egymással összefüggésbe hoznunk.

Azt tehát, hogy egy adott kulcsszóra mennyire könnyű vagy nehéz lesz előbbre kerülnöd a sorban, két tényező határozza meg:

  • a keresések száma és
  • a verseny nagysága.

A keresések átlagos havi mennyiségét a Google kulcsszótervező eszköze megmutatja neked. Itt le tudod kérdezni az egyes kifejezésekre mért keresési adatokat, s új ötleteket is kaphatsz további kifejezésekre. A Google megmutatja, hogy a beírt kifejezésedhez kapcsolódva milyen más kifejezéseket szoktak még az emberek keresni, s azoknak mekkora a várható forgalma.

Kulcsszó hatékonysági index kiszámítása

Nyiss egy táblázatot, s vidd fel ezt az adatot: egyik oszlopba kerüljön a kulcsszó, a másikba a keresések havi becsült mennyisége. A Google által adott többi adatra most egyelőre nem lesz szükséged.

Ami most jön, az sajnos lassú kézimunka, főleg akkor, ha több száz kulcsszót sikerült összegyűjtened. Mindegyik kulcsszóra meg kell ugyanis nézned, hogy mekkora a verseny, azaz a kereső listáján a kulcsszó beírásával hány találatot kapsz. Ezt tedd meg egyesével, szánd rá az időd akkor is, ha nagyon sok kifejezést gyűjtöttél.

Mit kaptál tehát meg eddig? Két adatot: a havi becsült keresési forgalmat és a versenytársak számát. Ezeket kell most összevetnünk.

A marketingesek használnak erre egy adatot, ez a KEI, ami az angol Keyword Effectiveness Index rövidítése. Magyarul használjuk kulcsszó hatékonyság index néven. A KEI egy számított érték, mely a kapott két adatból áll össze. Úgy kapod meg, hogy a havi keresések számát négyzetre emeled, majd elosztod a versenytárs weboldalak számával. Célszerű még ezerrel beszorozni, különben nehezebb lesz eligazodni a sok apró törtszám között.

KEI = (keresések száma)2 / találatok száma * 1000

A „szemüveg” szóra például a Google szerint a keresések száma havonta 2900, a keresőben pedig 885 ezer találatot kaptunk a szóra. A KEI ebben az esetben 9502. A „multifokális szemüveg” kifejezésre 480 a havi keresések száma, a találatoké pedig 32.400. A KEI ebben az esetben 7111.

Ez azt mutatja, hogy hiába tűnik jobbnak, pontosabbnak a második kulcsszó, nehezebb lesz vele dolgozni. Sajnos, annyival kisebb a havi keresések száma, hogy az lerontja azt az előnyt, amit a versenytársak alacsonyabb száma adott volna. Ezért kell ezt a két adatot mindig együtt vizsgálni.

Nézzünk még további kulcsszavakat!

  • multifokális szemüveg akció: 140 keresés, 21300 találat, KEI: 920
  • multifokális szemüveg árak: 210 keresés, 13800 találat, KEI: 3195
  • multifokális szemüveg ára: 70 keresés, 14000 találat, KEI: 350

A Google még sok más kulcsszót is javasol ezeken túl, de a lényeg már pár kifejezésből is látható. Minél nagyobb a KEI kapott értéke, annál nagyobb eséllyel tudsz megjelenni az adott kulcsszóra. Érdemes ezt a számolást sok kifejezéssel elvégezni, s megkeresni közülük azokat, melyek a vállalkozásod profiljához a legjobban illenek.

A fenti kifejezések közül a „multifokális szemüveg árak” teljesített a legjobban.

Mikor adhat a KEI csalóka adatot? Akkor, ha túl kicsi a keresések száma. Lehet, hogy a kevés a találat, azaz kicsi a verseny, de ezt az is okozhatja, hogy egyszerűen nagyon kevesen keresnek az adott kulcsszóra. Márpedig hiába nincs verseny, ha nincs a terméked iránt érdeklődés, akkor teljesen mindegy, hogy milyen helyet foglalsz el a keresőben.

Akkor is lehet magas a KEI, ha túl általános kifejezésre kerestél – mint az előbb én, a „szemüveg” szóval. A KEI értéke ennek a legmagasabb, mégis, kulcsszóként szerintem teljesen semmitmondó lenne. Mit akar, aki csak erre a szóra keres? Napszemüveget, a gyerekének szemüveget, olvasószemüveget? Nem derül ki belőle. Túl általános, éppen ezért kisebb is a verseny a szóra, mint gondolnánk.

Mivel minden üzlet más, ezért nem tudok általánosan érvényes számokat mondani neked, hogy mikor jó a KEI értéke. A saját üzleted számait kell kitapasztalnod. A KEI arra lesz jó, hogy a kiválasztott, más szempontok alapján is ellenőrzött kulcsszavaidat rangsorolni tudd.

A „szemüveg készítés azonnal” kulcsszó például elsőre egész jónak tűnik. Nem túl általános, egy valós, keresett problémára utal, biztosan lesz rá érdeklődés. Nézzük!

  • szemüveg készítés azonnal: 10 keresés, 83300 találat, KEI: 1,2
  • szemüveg készítés:  170 keresés, 302000 találat, KEI: 95.

Ez így nem igazán jó, minden előzetes vélemény ellenére.

A KEI számolgatása tehát nem egy csodaszer, de jól eligazít a kulcsszavak használhatósága terén. Ha nagyon alacsony a KEI értéke, akkor csak igen erős marketinggel és optimalizálással tudsz előbbre jutni az adott kifejezés használatával. Ha nagyobb ez az érték, akkor több esélyed van az előbbre jutásra, de ügyelned kell arra, hogy a használd kifejezéseidre azért legyen valódi forgalom is az interneten.