Reklámújságot lapozgatva el sem lehet kerülni a karácsonyi hirdetéseket. Minden oldalra jut egy karácsonyi vásár – de hova lettek a karácsonyi ajánlatok? A kereskedőkegy része nem csinált mást, mint egyszerűen átcimkézte korábbi hirdetését. Akció volt a múlt héten is, akció most is, csak míg korábban “téli vásár”, addig ma “karácsonyi vásár” a fő szlogen.
És ami a szlogen mögött van? Siralmas. Nincs ugyanis ajánlat! Hát mitől érezze úgy a vevő, hogy ő most ajándékot kap? Hogy jobban jár, mintha két héttel korábban vásárolt volna, vagy éppen másik boltba tér be? A kedvencem – amúgy egy szerethető cukrászda ajánlata – egyszerűen csak közli: “Karácsonyra bejglik, gyümölcskenyér, sütemények rendelhetők”. Hát hogy a fenébe ne lenne rendelhető? Ezért vannak, nem igaz? Ha törzsvevő vagyok, s a kedvenc sütödém nem lenne hajlandó az ünnepi finomságokkal kiszolgálni, többet át sem lépném az üzlet küszöbét. egy kereskedő nekem ne csak közölje, hogy mit hajlandó elvégezni- tegyen ajánlatot!
A tipikus ajánlat azonban ma a néhány százalékos árengedmény, ami – valljuk be – hidegen hagyja a vevők többségét. Olyan árutömeg zúdul ránk a hipermarketekben, a plázákban, a bevásárlóparkokban, hogy egy kis bolt engedményes ajánlata soha nem fog igazi áttörést elérni!
Mi hát a teendő? Tegyük fel a kezünket, hogy ez se jött össze, s karácsony után húzzuk le végleg a rolót? Na ne!
Adj olyan ajánlatot, ami valóban felkelti a vevő érdeklődését! Ilyenkor az emberek tényleg költik a pénzüket, kétségbeesetten rohangálnak egyik üzletből a másikba, hogy a hiányzó ajándékokat és a karácsonyi vacsora kellékeit még beszerezzék. Ilyenkor tényleg hálásak vagyunk minden jó ötletért, minden egyedi ajándékért. Válság ide vagy oda, karácsonykor sokat költünk, s egy “pont ez kell!” típusú ajándék akkor is kinyitja a pénztárcánkat, ha esetleg mélyebben kell belenyúlni.
A vásárlási láz kiváltásához az viszont nem lesz elegendő, ha ugyanazt kínálod, mint máskor, csak olcsóbban. Vevő nem lesz tőle több, de a haszon csökken.
Találj ki valami újat! Ruhaüzlet? Állíts össze ajándékcsomagokat, s tedd őket díszdobozba! Vegyél példáz a nagy kozmetikai láncok ajándékcsomagjairól! Nincs az a díszdobozos illatszercsomag, mely ne fogyna el ilyenkor a polcokról. Pedig a benne lévők többségét talán soha nem használja majd a megajándékozott… Húzóterméknek ott egy krém és egy tusfürdő, hozzácsomagolják a többit, s az egészet a díszdoboz miatt magasabb áron kapjuk meg, mintha külön-külön vásárolnánk össze a termékeket.
Gondold csak végig, mit tudnál te is becsomagolni?
Kedvenc cukrászdám például hirdethetné azt is, hogy “ne legyen gondja a karácsonyi sütésre, nálunk mindent megkaphat egyben! Karácsonyi sütemények 1 főre, 6 főre….” Benne a bejgli, krémes süti stb. összeválogatva, becsomagolva. Nincs az a termék, amit ne lehetne csomagban árulni, ízlésesen feldíszíteni, s így az ünnepi vásárban magasabb áron forgalmazni. Ahogy az ünnepre készülődve a lakást feldíszítjük, díszítsd fel az ajánlatodat is, ne elégedj meg a sablonmegoldásokkal.