Nemrég került elém egy infografika arról, hogy pusztán a gombok színének a megváltoztatása is mennyire képes megnövelni egy weboldal konverzióját. A cikk állítása szerint az emberek 90 másodperc alatt meghozzák tudatalatti döntésüket egy termék megvásárlásával kapcsolatban, s e döntések 90 százaléka a színek alapján történik. A sugallt következtetés szerint komoly konverziónövekedés érhető el pusztán azzal, ha a használt elemek színét – elsősorban a CTA gombokét – a célközönség szempontjából vonzóbbra cseréljük. A nők a kék, bíbor és zöld, a férfiak a kék, zöld, fekete színeket kedvelik, a narancs és barna színt pedig mindkét nem elutasítja.
A témát tovább gondolva a színek elfogadása vagy elutasítása alapján lehetne optimalizálni a weboldalakat. Azonos tartalommal kellene különböző színvariációkat készíteni, s mérni mindegyik esetben az oldal konverzióját. Egészen biztos, hogy már néhány méréssel lehetne különbségeket kimutatni, s az ilyen tudatos színtervezéssel folyamatosan javítani az oldal által elérhető eredményeket.
Anélkül, hogy megkérdőjelezném az említett cikk által feltárt adatokat, úgy gondolom, ezzel a területtel a weblapépítés első időszakaiban csak óvatosan szabad foglalkozni.
Kezdő vállalkozók gyakran esnek abba a csapdába, hogy a kisebb ellenállás felé haladva idejük nagyobb részét olyan tevékenységekkel töltik ki, melyet egyszerűbb végrehajtani. Egyszerűbb telefonálni, mint elmenni az ügyfelekhez és üzletet kötni. Egyszerűbb otthon szöveget írni, mint felemelni a telefont és tárgyalási időpontot rögzíteni. És egyszerűbb a weblap színeit állítgatni, mint megírni néhány blogbejegyzést.
Valószínű, hogy a gombok színeinek az átállítása hoz néhány százalékkal – vagy tizedszázalékkal – több feliratkozót vagy vásárlót. Egymilliárd forintos forgalom esetén az 1 tized százalékos növekedés is egymillió forintot jelent. Egymillió forintos forgalom esetén az 1 tized százalék viszont csak ezer forintot jelent – ennél pedig többe kerül az ezzel a problémával eltöltött munkaóra.
Amíg az oldal minden más eleme nem hozza a tőle elvárható maximumot, addig elsősorban azoknak a javításával érdemes foglalkozni. Legyenek rendben az oldal SEO beállításai, legyenek jók és optimalizáltak a szövegek, kerüljenek fel folyamatosan friss cikkek, legyen naponta új tartalom. A weblap működjön látogatóbarát módon, ne nehezítsék felesleges elemek a vásárlást, lehessen könnyen vásárolni, fizetni, legyenek jók a termékleírások, legyen elég vonzó az ajánlat – ezeknek a tényezőknek a megváltoztatása mind-mind akár kétszámjegyű növekedést is hozhat a konverzióban. Az építkezés időszakában leginkább azokra a területekre érdemes koncentrálni, ahol kis változtatással nagy növekedést lehet elérni. A néhány tizedszázalékot hozó változtatások egy érett korszak eszközei, amikor jelentős növekedést más eszközzel már nem lehet elérni.