Betartják-e a kisvállalkozók az adatvédelmi követelményeket az email marketingben?

Az email marketinggel foglalkozók többsége hallott már valamit az adatvédelmi kérdésekkel kapcsolatban, de szinte senki nem tudja pontosan, milyen szabályokat kell betartania. Ez a fő tanulsága annak a kérdőívnek, melyet a Szövegműhely látogatói töltöttek ki a közelmúltban.

Néhány hete megkérdeztem itt a weboldal látogatóit saját email marketingjük adatvédelmi kérdéseivel kapcsolatban. Néhány tucatnyian töltötték ki az erre vonatkozó kérdőívet. Úgy gondolom, válaszaik jól reprezentálják a ma általánosnak mondható hozzáállást ehhez a témához.

A kérdőívet kitöltők túlnyomó része folytat email marketinget. Van weboldala, ahol feliratkozókat is gyűjt. Mindössze a kitöltők 13 százaléka írta azt, hogy van weblapja, de nem gyűjt feliratkozókat – ám a későbbi válaszok során közülük is többen azt írták, hogy szoktak hírleveleket küldeni.

Aki használja az email marketinget, az főként hírlevelek alkalmi, vagy rendszeres kiküldésére használja. Ezt jelölte be a válaszolók több mint 72 százaléka. 17 százalék ad valamilyen letölthető anyagot, infoterméket a feliratkozásért, s 10 százalék kínál email tanfolyamot, vagy valamilyen más, előre összeállított levélsorozatot olvasóinak.

Ahhoz képest, hogy ennyien gyakorolják az email marketinget, sajnos, még saját véleményük szerint is kevesen vannak teljesen tisztában annak szabályaival. Mindössze a válaszadók 6 és fél százaléka állította azt, hogy ő pontosan tisztában van a munkájára vonatkozó szabályokkal. 10 százalék bevallotta, hogy semmit sem tud erről a kérdésről. És 83 százaléknál többen vannak azok, akik azt mondják, hogy valamit tudnak a kérdésről, de nem merik állítani, hogy mindennel pontosan tisztában lennének.

Nagyjából ez az arány látszik a továbbiakban is. Azok közül, akik foglalkoznak email marketinggel, a válaszolók majdnem 7 százaléka azt mondja, nem is érdekli, hogy mi lehet a következménye az adatvédelmi szabályok be nem tartásának. 43 százaléknyi emailező bevallja, hogy fogalma sincs a lehetséges következményekről. Csak minden második email marketinget folytató vállalkozó meri azt mondani, hogy tisztában van a szabálytalan email marketing legsúlyosabb lehetséges következményeivel (akár 10 millió forintos bírság és a teljes adatbázis törlése).

Sajnos, a hírlevelek küldőinek nagy része az olvasóit sem kényezteti el. A válaszadók 20 százalékának semmiféle adatkezelési tájékoztatója nincsen. A túlnyomó többség – 40 százalék – kiírja, hogy „mi sem szeretjük a spam-ot”, és más, hasonló mondatokat. További 30 százalék írta azt, hogy részletes adatkezelési tájékoztató anyagot készített, de nem biztos benne, hogy ebben minden pontosan a helyén van. És hogy azért jó hír is legyen: a válaszadók 10 százaléka úgy gondolja, hogy az ő részletes tájékoztatója teljes körű, megfelel a törvényi előírásoknak.

Ugyanezt a helyzetet mutatja az is, hogy ki kért és ki nem kért eddig adatkezelési nyilvántartási számot. A válaszolók majdnem 38 százaléka nem is tudja, hogy az micsoda. Pontosan ugyanennyien írták azt, hogy nem is foglalkoztak eddig ezzel a kérdéssel. És csak a maradék, nem egészen a kérdőívet kitöltők negyede rendelkezik a kötelezően előírt adatkezelési nyilvántartási számmal.

Sajnos, a válaszok azt mutatják, hogy akik eleget tettek a bejelentési kötelezettségüknek és már szerepelnek a nyilvántartásban, azok is bizonytalanok saját tudásukat illetően. A nyilvántartásban is szereplők közül is mindössze a kitöltők 14 százaléka nyilatkozta azt, hogy pontosan ismeri a szabályokat. Majdnem egyharmaduknak még rendes adatkezelési tájékoztatója sincs.

Akik a kérdőívet kitöltve úgy gondolták, hogy segítségre volna szükségük a továbblépéshez, legnagyobb arányban ehhez egy írásos anyagot szeretnének kapni. Három lehetőséget ajánlottam fel: egy részletes, írásos anyag elkészítését, szóbeli konzultációt, vagy azt, hogy egy az egyben megcsinálom helyettük a munkát, vállalkozóként elkészítem a szükséges anyagokat. Az írásos összefoglaló győzött. Úgyhogy az elmúlt héten összeállítottam a részletes dokumentációt arról, hogyan kell elkészítened az adatvédelmi tájékoztatót, hogyan kell bejelentkezni az adatkezelési nyilvántartásba, s a reklámtörvényt is figyelembe véve milyen feltételekkel küldhetsz emailt, reklámtartalmú üzenetet feliratkozóidnak. Ezt az anyagot a Szövegműhely oldalán megvásárolhatod, elolvashatod, s ennek segítségével magad is korrekt módon össze tudod állítani a szükséges dokumentumaidat.
Ha szükséged van erre a tanulmányra, küldj egy levelet a szovegmuhely@duplanagy.hu címre!

Szólj hozzá!