Kulcsszavak kiválasztása és a céged üzenete

Amikor elindítasz egy új projektet, vagy egy új vállalkozást, az egyik első dolgot, hogy pontosan megfogalmazd, mit is akarsz valójában adni az ügyfeleidnek. Kell tehát egy rövid, lényegre törő meghatározás, ami pontosan be tudja mutatni az embereknek, hogy mivel foglalkozol. Ráadásul egy olyan meghatározást kell találni, ami vissza is köszön a megcélzott embereknél, azaz kimutathatóan van érdeklődés az interneten a téma iránt. Erre a legjobb módszer, ha a megfelelő kulcsszavakat használod.

Azt már biztosan tudod, hogy a Google-nek a hirdetésekhez kapcsolódóan van egy kulcsszótervező eszköze. Ez többek közt azt tudja megmutatni, hogy egy-egy adott kifejezésre átlagosan egy-egy hónapban mennyien keresnek. Csak egy példa: a “külföldi munka nyelvtudás nélkül” kifejezésre havonta 3600-an keresnek. De ha én egy külföldimunka-közvetítő céget vezetnék, s azt igyekezném a “munkaközvetítés külföldre” kulcsszóra kommunikálni, akkor felkopna az állam, mert arra már csak havi 10 keresés érkezik.

Amit itt nagyon el lehet rontani, az az, ha egészen más szavakat használsz a cég kommunikációjában, mint amit az emberek keresnek. Például egy pályázatíró cég egészen biztos, hogy erősen kommunikálja a “gépbeszerzési pályázat” kifejezést, mert ezt olyan népszerűnek és gyakorinak érzi. A Google szerint viszont a “gépbeszerzési pályázat” kifejezésre alig 30 a havi keresés, ellenben a “pályázatírás” havi ezer, az “uniós pályázatok” 720, a “gop pályázat” 140.

Ha tehát a cég azt kommunikálja, hogy “gépbeszerzési pályázat“, akkor azoknak az érdeklődőknek, akik esetleg vevői lehetnének, csak egy kis része fogja megtalálni a cég honlapját.

Az első feladat tehát az, hogy le kell írni a nyújtott szolgáltatást köznapi, érthető és keresett szavakkal. Így találod meg az elsődleges kulcsszavaidat. Amúgy is, hogyan lehetne eladni, ha nem tudod egy mondatban elmondani, hogy mit kínálsz az ügyfeleidnek?

Nézzünk egy másik példát. A kiválasztott vállalkozás lakossági energetikai projekteket, egyfajta komplex megoldást kínál az ügyfeleinek. Van benne napenergia és fűtéskorszerűsítés is. Ami a feladat: a népszerűbb szavak használatával kell összerakni a kínált szolgáltatás egysoros megnevezését.

Ha azt mondjuk, hogy “komplex energetikai felújítás“, akkor megette a fene az egészet. Ez nem a vevő fejével gondolkodó megnevezés, mert a családi házát korszerűsítő ember ilyen szavakkal nem fog keresni semmit. A “komplex energetikai felújítás” címszóval nincs értékelhető havi keresésszám (havi 10 keresés felett mutatja a Google a számokat). Az “energetikai felújítás” 10 keresést hoz, a “napelem ár” 2400-at, a “napelem rendszer” 1600-at.

Hogyan lehet használni a kulcsszólistákat?

Először is, óvatosan kell kezelni a több ezres havi kereséseket. Ezek a nagyon általános fogalmak. Aki arra keres, hogy “napelem” (és van ilyen, havi 8100 ember), abban benne van az a diák is, akinek az órai munkájához kell valamit megtudnia, benne van a felújítást tervező családiház-tulajdonos és benne van az is, aki csak úgy általánosságban nézelődik. Minél konkrétabb egy kulcsszó, annál jobb. A “napelem debrecen” kifejezésre már nem 8 ezer, csak havi 140 keresés van. A napelemekkel foglalkozó debreceni cégnek azonban ez egy sokkal fontosabb mennyiség, mert ez kifejezetten az ő piacukat jelenti. Itt sokkal kisebb a mellészórás, mint az előző kulcsszónál. A “hőszivattyú” kifejezésre van havi 2400 keresés, de egészen biztos, hogy ennek a nagy része általános tájékozódás. Megnéztem a kapcsolódó kifejezéseket: “hőszivattyú ár” havi 480 (a 8 ezerből!!!), “hőszivattyú telepítése” már csak havi 10. A “hőszivattyú beépítése“, “hőszivattyú szerelése” kifejezésekre nincs is találat. A “hőszivattyús fűtés” havi 260-at hoz.

Tehát olyan kifejezéseket érdemes belevenni a végzett tevékenység megnevezésébe, melyekre van értékelhető találati mennyiség, de nem túl általánosak. Néhány példa, amit a példaként választott területen megnéztem:

  • családi ház energetikai felújítása – 0
  • háztartási méretű kiserőmű – havi 40
  • energetikai függetlenség, energiafüggetlenség – 0
  • energiafüggés – 0
  • energiatermelés otthon – havi 10
  • családi ház megújuló energiával – 0
  • családi ház villanyszámla nélkül – 0
  • hőszivattyús fűtés – 260
  • energiatakarékos fűtés – 110

Egy kulcsszó, kifejezés annál jobb, minél konkrétabb. Csak egy példa erre is: az “energiatakarékos fűtés” hoz havi 110 keresést, a “törölközőszárító radiátor” 1600-at.

Az elektromos fűtéssel kapcsolatos kérdésekre elég nagy az érdeklődés, ez viszonylag jól benne van a köztudatban:

  • infra fűtés – 480
  • elektromos fűtőtest – 480
  • norvég fűtés – 260
  • levegő víz hőszivattyú – 210
  • nobo fűtés – 210
  • elektromos padlófűtés ár – 210
  • fűtés kalkulátor – 170
  • infrapanel fűtés – 170
  • hőszivattyú működése – 170
  • fűtés klímával – 170
  • hőszivattyú házilag – 140
  • energiatakarékos fűtés – 110
  • gazdaságos fűtés – 110
  • geotermikus fűtés ár – 110 stb.

Tehát a kérdés újra, hogy mit lehet ezzel kezdeni?

Az első, amit írtam, hogy ki kell találni az egymondatos ön-meghatározást, lehetőleg keresett, a célcsoport számára érthető kifejezés használatával. A témába vágó szavak közül a legnépszerűbbek használatával építeni fel a weblap standard szövegeit. Sok legyen benne a hívószó, amire idetalálhatnak.

A többi, viszonylag jól keresett kifejezés használatával pedig rendszeresen megjelenő cikkeket kell készíteni és felrakni sorban a weblapra. Keresik a “norvég fűtés” kifejezést? Még ha nem is ez a cég profilja, kell egy ismeretterjesztő cikket írni róla gyorsan, havi 260 keresés van a témára. A címében legyen benne a kulcsszó: “Mi az a norvég fűtés?” Vagy “Kinek jó a norvég fűtés?” Ehhez azokat a kifejezéseket érdemes használni, amire legalább 50-100, vagy több keresés van havonta.

Érdemes cikket írni a havi 50 keresésnél gyengébben teljesítő kulcsszavakra is, de ezt ritkábban. Mondjuk, készül heti 3 cikk a weblapra, ebből 2 olyan, ami havi 100 keresés feletti kulcsszóra készül, 1 pedig 100 alattira.

Milyen eredmény várható a kulcsszavak használatától?

A cél nem a keresőprogramok befolyásolása, hanem az, hogy olyan írásokat közölj a weblapodon, amilyeneket az emberek keresnek. A keresőkifejezések nem a Google programozóinak a saját állásfoglalását tükrözik, hanem nyersen azt mutatják meg, hogy az emberek mit keresnek az interneten. Ha ehhez igazodsz, akkor több látogató lesz a weblapodon. Ha figyelmen kívül hagyod, akkor tulajdonképpen az olvasóidat hagyod figyelmen kívül. De akkor kinek készíted a weboldaladat?

Hozzászólások

comments