Az iskolában soha senki nem tanította meg, hogyan kell szöveget írni. Sem a fogalmazástanítás, sem a verselemzés, vagy az egyetemi szakdolgozatok elkészítésének a módszertana nem segít abban, hogy egy keresőoptimalizált szöveget hogyan kell összeállítani. A szövegírásról lényegében azt tanultuk meg, hogy kell bevezetés, tárgyalás és befejezés. A tárgyalás a legfontosabb, a másik kettőt pedig néhány mondatban el kellett intézni, éppen csak ott kellett lenniük. A bevezetés az ideális munkában többnyire szép lassan csordogált, hogy elvezessen minket a tartalom kifejtéséig. Pedig nem ez a jó módszer.
Ha megnézel egy izgalmas filmet, mit látsz benne? A főcím előtt már ott vagy az események sűrűjében, nem ritkán a történet végkifejleténél. A főcím előtt lelövik a főhőst. Aztán amikor már a székhez ragasztottak, akkor jöhet a cím, a történet előzményei, s minden más, ami ahhoz a bizonyos végkifejlethez majd elvezet. De akkor már végignézed, mert tudod, hogy izgalmas lesz.
Egy hasznos módszert viszont tanultam még az általános iskolában, amit azóta is jól tudok alkalmazni a szövegírásban. Ez volt a szógyűjtés. Talán ötödik osztályban kezdtük el, amikor kicsi volt még a szókincsünk, s nagy szükség volt a szókészlet napi bővítésére.
Szógyűjtés – kulcsszavak kikeresése
A munka mindig úgy kezdődött, hogy a tanár adott egy témát, a fogalmazás fő témáját. Például: kirándulás a természetben. Azt a feladatot kaptuk, hogy szedjük össze mindazokat a szavakat, melyek ehhez a témához kapcsolódhatnak.
Hogyan kezdődik a kirándulás? Hogyan készülődünk, mit viszünk magunkkal? Hogyan indulunk? Milyen közlekedési eszközökkel megyünk, s mik azoknak a jellemző szavai?
Ha például azt választjuk, hogy vonatra ülünk, akkor össze kell gyűjteni a vonatozás jellemző kifejezéseit: állomás, menetrend, vonatjegy, kalauz, peron, felszállás, mozdony, vasúti kocsi, megálló, mozdonyvezető, sín, felsővezeték, dízel, gőzös stb. Ami csak eszünkbe jut róla.
Jönnek az igék, a hangutánzó szavak is: kattog, fékez, csikorog, döcög, füstöl, zakatol stb. Minden szófaj külön-külön. Aztán ugyanígy kellett tenni a kirándulás valamennyi elemével.
Mire a szógyűjtéssel készen lettünk, már csak össze kellett illeszteni a gyűjtött szavakat, mint az építőkockákat. Fel kellett építeni a kész fogalmazást.
Mindez két dologra volt jó. Egyrészt fejlesztette a szókincsünket, másrészről pedig jelentősen megkönnyítette a szöveg megírását. Amikor össze kellett állítani a fogalmazást, akkor már nem kellett keresgélni a szavakat, csak menni végig az összegyűjtött listán. Órán összegyűjtöttük a szavakat, otthon pedig már csak mondatba kellett foglalni őket. Így még a gyengébben fogalmazó gyerekek is meg tudtak írni egy fogalmazást – megvoltak hozzá a kulcsszavaik.
Nagyjából ezt kell alkalmazni a keresőoptimalizált szövegírásnál is. A kulcsszavakat kell felnőttként összegyűjteni.
Hogyan keresd meg a saját vállalkozásod kulcsszavait?
A kulcsszavaink valójában a témánkhoz kapcsolódó legfontosabb szavak, kifejezések. Mi jut eszedbe a témádról? Írj össze minden kifejezést, ami csak egy kicsit is kapcsolódik ahhoz, amivel foglalkozni akarsz. Ne csak az egyes szavakat vedd figyelembe, hanem elsősorban a több szóból álló kifejezésekre koncentrálj.
A fogalmazás felépítéséhez hasonlóan érdemes képzeletben részekre bontani a vállalkozásodat. Mi az, amit végzel? Gyűjtsd össze a különböző munkafolyamatok jellemző szavait, a termékek használatára vonatkozó szavakat, az elérhető eredményekre vonatkozó szavakat. Ha például mosogatógépeket árulsz, akkor ide kerülhet minden, ami a mosogatással, tiszta edénnyel kapcsolatos: mosogatógép beépítése, hány terítékes mosogatógépet vegyünk, mosogatószer, környezetbarát mosogatószer, gépi mosogatás, kristálypoharak mosogatása, mosogatás foltmentesen, foltos marad a pohár, eldugul a mosogatógép stb.
A Google is dob fel kulcsszavakat
Segítségül hívhatod magát a keresőt is. Ha elkezdesz beírni valamit a böngésző címsorába, a Google rögtön találgatni kezd, s máris felajánl különböző folytatásokat (ha be vagy jelentkezve). Ezt befolyásolják a te korábbi kereséseid is, de a mások által beírt keresések is megjelennek a listában. Ezek értékes kifejezések, mert ami ilyenkor megjelenik előtted, azt már biztos, hogy valaki valamikor beírta, kereste a témáddal kapcsolatban.
Kulcsszó a kategóriák címéből
Fontosak lehetnek a különböző gyűjtőoldalak, katalógusoldalak is, mint a Startlap és hasonlók. Ezeken az oldalakon ugyanis többnyire azok a témák kerülnek külön dobozokba, melyeket többen keresnek, ami iránt nagyobb az érdeklődés. Csak néhány példa kategória a koltoztetes.lap.hu oldalról: minőségtanúsított magyar költöztetés, budapesti székhelyű költöztető cég, könyvtárköltöztetés, ipari és speciális költöztetés, informatikai rendszerek költöztetése, költöztetési raktározás, segédeszközök, dobozok stb.