Ha online vállalkozó vagy, mindenképpen költeni fogsz a szövegírásra. Vagy az idődet áldozod erre a munkára, vagy megfizetsz valaki mást, aki elvégzi helyetted a munkát.
Online vállalkozásban a szövegírás kikerülhetetlen feladat. Ha a szükséges szövegeket nem írod meg, akkor nem fogsz tudni értékesíteni. Ha meg akarod mutatni a leendő vevőidnek, hogy mivel foglalkozol, mit vásárolhatnak tőled, akkor ahhoz bizony szövegírásra, különböző szöveges tartalmakra van szükséged. El kell készítened
- a weblapod szövegeit
- értékesítési oldalakat
- érkeztető (landing) oldalakat
- a hírlevél-feliratkozáshoz kapcsolódó oldalakat
- ha webáruházad van, akkor a termékleírásokat, kategórialeírásokat,
- továbbá rendszeresen cikkeket és hírleveleket kell írnod.
Azt megválaszthatod, hogy ezeket a szövegírási munkákat milyen formában végzed el. Te magad dolgozol az anyagokon, vagy szövegíró segítségét kéred. Kezdő vállalkozóknak általában több az ideje, mint a pénze, így a legtöbb feladatot igyekeznek saját maguk elvégezni. Még akkor is, ha ez a legkevésbé hatékony.
Tegyük félre most azt a kérdést, hogy általában egy vállalkozó nem az alacsony ár, hanem a szakértelem miatt fordul külsős alvállalkozókhoz. Te sem azért bízod szövegíróra a munkát, mert olcsóbb nálad, hanem azért, mert nagyobb a gyakorlata. Most ezt tegyük félre, s koncentráljunk csak a szolgáltatás árára.
A szövegírás ára a vállalkozásodban
Ha te magad foglalkozol a szövegírással, akkor azt mérd fel, hogy mennyit ér a saját időd. Ha egy hónapban kiveszel a vállalkozásból bruttó 200 ezer forintot, akkor az a járulékokat is számolva – kerekítsünk – több mint 250 ezer forintos költséget jelent. Ennyit költesz magadra. Ha ezt elosztod 20 munkanappal és napi 8 órával, akkor 1565 forintos óradíjat kapsz.
Egy cikk tényleges költsége két tényezőtől függ:
- a cikk megírásáért kifizetett díj
- a ráfordított idő.
Egy átlagos SEO cikk megírása egy szövegírónak egy, másfél órájába kerül a cikk témájának a kitalálásától a végső pontosításig. Akinek nem a szövegírás a napi munkája, az ugyanezzel a feladattal legalább 2, de inkább 2,5 órát tölt el. Ha ezzel az időkerettel számolsz, akkor láthatod, hogy ha te magad megírsz egy cikket, akkor arra az egy cikkre 3-4 ezer forintot fordítottál. Egy szövegíró ennél lényegesen olcsóbban dolgozik neked.
Egy külsős szövegírótól állandó megbízás esetén SEO cikket már 2 ezer forint alatti áron is rendelhetsz. Tömeges megrendelés és kisebb terjedelem esetén ez alá is le lehet szorítani az árat. Végső soron tehát te 3-4 ezer forintnyi időt fordítanál arra az írásra, amit egy külsős cikkíró 2 ezer forintért elvégez.
Ha magad írod a szövegeidet, mikor kerül neked ennyibe a cikkírás?
Ha némi rutint szerzel a cikkírásban, akkor egy anyagot 2 óra alatt el fogsz készíteni. Hogy versenyképes maradj, ez a 2 óra nem kerülhet többe 2 ezer forintnál. Ha levesszük a járulékokat, akkor ez nagyjából 787 forintos bruttó órabér, ami nagyjából 126 ezer forintos havi fizetésnek felel meg. Ha ennél már többet keresel, akkor többe kerül a saját idődet cikkírásra fordítani, mintha megbíznál egy szövegírót a munka elvégzésével.
Külsős szövegíró megbízása helyett akkor érdemes saját magadnak írnod a cikkeidet, ha annyira kezdő vállalkozó vagy, hogy a felszabaduló idődet nem tudod a szövegíró díjánál többet hozó tevékenységre fordítani. De ha a cikkírással eltöltött 2 óra helyett inkább felhívsz néhány új ügyfelet, vagy (ha kézműves, vagy iparos vagy) gyártasz pár új terméket, könnyen lehet, hogy sokkal nagyobb értéket hozol létre, mint amennyibe a szövegíró megbízása kerül.