ne a termékleírásokat kezdd el egyesével átírni, hanem tegyél fel egy cikksorozatot a termékekkel kapcsolatos legfontosabb kérdésekről.

Miért rosszak a termékleírások?

A legtöbb webáruházban egyszerűen csapnivalóak a termékleírások. Vagy semmit sem jelentő műszaki adatokat kapunk, vagy valami általános ömlengést arról, hogy ez a termék micsoda forradalmi újdonságot jelent és mennyivel jobban kielégíti az igényeinket, mint bármelyik korábbi, amiről ugyanezt írták annak idején. E termékleírások egy része egyszerűen a legrosszabb minőségű reklámszöveg.

A termékleírások forrása legtöbbször a gyári szöveg, innen származnak a megadott adatok is.  Ha a gyári leírás hiányos, akkor az lesz a termékleírás is. Sok helyen talán fel sem tűnik, hogy ettől egyszerűen nem lehet összehasonlítani a termékeket. Előfordul, hogy ugyanaz a webáruház két, egymással versengő termék meghatározó specifikációit teljesen eltérő rendszerben adja meg, így a két terméket nem lehet a tulajdonságai alapján összehasonlítani. Ez főleg műszaki cikkeknél fordul gyakran elő.

ne a termékleírásokat kezdd el egyesével átírni, hanem tegyél fel egy cikksorozatot a termékekkel kapcsolatos legfontosabb kérdésekről.A jó termékleírásnak a vevő kérdéseire kellene választ adnia. Ha nincs elég kapacitás arra, hogy egy webáruház minden termékére jó minőségű, külön szöveget készítsen, akkor ezeket a válasazokat legalább külön cikkekben kellene megjeleníteni a ternékoldalak vagy kategóriaoldalak környékén. 

Laptopot például elég sokan vásárolnak. Ez tipikusan az a termék, melynél nagyon sok műszaki információt adnak meg, bár a vevők egy része ezzel nem tud mit kezdeni. A számítógépeket egy évtizeddel ezelőtt még műszaki érdeklődésű emberek vásárolták, ma viszont nagyjából úgy kell eladni egy laptopot, mint egy tévét vagy mosógépet. Nem az számít, hogy milyen processzor dolgozik benne és hány magos, hanem az, hogy megfelel-e arra a célra, amire használni akarom.

Tabletek esetén például visszatérő gond a túl kicsi belső memória. A termékleírásban szereplő 4 vagy 8 GB jól hangzik, de csak addig, amíg a tulajdonos nem akar rá új programokat telepíteni. Az előre telepített és el nem távolítható programok még a 8 Gb-nak is a nagy részét elfoglalják. Így már az újonnan vásárolt készülék is tele van, arra alig lehet új programot feltenni. Ez jó annak, aki csak néhány alap-alkalmazást akar használni, de nem jó egy kamaszodó gyereknek, aki naponta telepít fel és töröl le újabbakat. Ugyanakkor egyetlen műszaki cikkekkel foglalkozó webáruház sem írja le sehol, hogy ez a probléma egyáltalán létezik, s hogy milyen memóriájú készüléket ajánlanak a megoldására.

A termékleírások tehát főleg azért rosszak, mert nem foglalkoznak a vevőt érdeklő kérdésekkel. Ahhoz, hogy a vásárláshoz szükséges információkat össze tudjam gyűjteni, már egy közepesen bonyolult termék esetén is teszteket, blogokat kell olvasnom, hírekből és pletykákból kell információkat gyűjtenem. A webshop nem ad választ. Ez azért baj, mert ha megválaszolná a vásárlás során feltett kérdéseimet, akkor biztosan ott venném meg a terméket is. Így viszont elmegyek az oldalról, kutatok az információ után, s nem garantálható, hogy amikor a számomra fontos anyagot megtaláltam, akkor ebbe a webáruházba fogok visszatérni is. 

Termékleírás vagy cikk a weblapon?

Nem szükséges minden információt a termékleírásokba belezsúfolni. A terméklapok maradjanak meg adatlapnak, ahol a termékkel kapcsolatos legfontosabb információkat megkapom. Méret, szín, tulajdonságok stb., ezekről informáljanak.

Viszont a termékoldalról érjem el egy kattintással azokat az oldalakat, ahol a legfontosabb kérdéseimre kaphatok választ. Egy webáruháznak ma nélkülözhetetlen eleme egy cikkgyűjtemény, ahol a termékekről tudok nagyon sokat olvasni. Olyan cikkek sorozatát kell közzétenni, melyek a termékek használatáról és problémáiról szólnak. Adjanak megoldásokat.

Ha egy webáruház például robotporszívókat árul, akkor látni akarok egy cikket arról, hogy ezek az eszközök miért jobbak, mint a prémium kategóriájú hagyományos porszívók. Vagy hogy leesik-e az ágyról, ha felteszem, vagy a bútorokat is ki lehet-e takarítani vele.

Egy webáruháznak arra kell törekednie, hogy az emberek megértsék és megismerjék a termékeit. Akkor fogok vásárolni, ha a kérdéseimre választ kapok, és kezelik a talán még fel sem merült kifogásaimat.

Milyen cikksorozatot írj webáruházhoz?

A termékeidről csoportonként, kategóriánként készíts cikkeket. Ha háztartási gépekkel foglalkozol, akkor a hűtőkről, mosógépekről, mosogatókról is szóljanak külön-külön írások. Nem baj az, ha ezek egy helyre, egy cikkgyűjteménybe kerülnek, de legyenek kategóriánként is megtalálhatók. A legjobb, ha a termékoldalakra beszúrod az adott kategóriához tartozó cikkek linkjét, vagy a termék mellett az oldalsávon jeleníted meg az oda tartozó írásokat.

Témaválasztás. Indulj ki a használattal összefüggő kérdésekből. Ha van “Gyakori kérdések” rovatod, akkor annak a kérdéseit fel lehet használni egyes cikkek alapanyagaként. Lehetőleg ezek valós, sokakat érintő és érdeklő kérdések legyenek. Lehetőleg – nem, nem lehetőleg, hanem feltétlenül, fejvesztés terhe mellett! – kerüld a semmitmondó, reklámtól bűzlő kérdéseket. Egy áramszolgáltató cég honlapján találtam például a következő kérdést (ezzel kezdődött a GYIK rovat): “Mik ezek az innovatív termékek, amiket a hálózatra szerelünk?” Jaj.

A cikkek tehát valóságos kérdésekről szóljanak, olyanokról, amiket a vevők is feltesznek a boltban a terméket nézegetve.

Kerüld a szakzsargont, az idegen szavakat meg a durván reklámízű kijelentéseket, főleg a szenzációhajhász jelzőket. Írj teljesen hétköznapi kérdésekről úgy, ahogyan a hétköznapi emberek beszélnek. A termékleírásokból néha azt érzem, mintha a szövegírók ezeket valami marketinges csapat előtti prezentációnak szánták volna, nem a hétköznapi vásárlóknak. Keresd meg a vásárlóid nyelvét és problémáit, s azt használd fel a kommunikációban.

Kezdj el egy cikksorozatot

Elsősorban tehát azt javaslom, hogy ne a termékleírásokat kezdd el egyesével átírni, hanem tegyél fel egy cikksorozatot a termékekkel kapcsolatos legfontosabb kérdésekről. Kezdetnek tegyél fel 10-15 cikket, cikkenként legalább 2-3 ezer karaktert elérő írásokat (az egy gépelt oldal). Ezzel el lehet indulni. Majd folytasd a sorozatot, írj minden héten legalább 2-3 új cikket. Ha nagyon nincs rá kapacitásod, akkor is szánj időt legalább heti egy cikk elkészítésére, hogy folyamatosan jelenjenek meg új információk az oldalon. 

Hirdesd meg a cikkeket

Ha rendszeresen hirdetsz interneten (gondolom Google Adwords vagy Facebook), akkor próbáld ki, hogy nem a termékeidet hirdeted meg, hanem ezeket a cikkeket. Az olvasók sokkal kevésbé érzik hirdetésnek, ha egy valós problémájukról készült írás kerül eléjük, mintha egy terméket tolnál csak az idővonalukra. Hirdesd meg a cikket, arra azok az emberek fognak érkezni, akik érdeklődnek az adott termékkör iránt. Ha pedig az oldaladon vannak, akkor szerezd meg az email címüket valamilyen letölthető információval. A jövőben pedig el tudod nekik küldeni az új cikkeidet egészen addig, míg csak meg nem vásárolják a kiválasztott kategória valamelyik termékét.