Mire jó a céges blog? (Az üzleti blog célja)

Azt hiszed, hogy a céges blogot csak egy dologra lehet használni? A keresőoptimalizálás az alap, de itt van még a céges blognak 16 másik funkciója is. Te hányat használsz közülük?

Ha elindítasz és rendszeresen frissítesz egy üzleti blogot, abba legalább heti 4-5 óra munkát beleteszel. Mi a célod vele? Ezt tisztáznod kell, különben feleslegesen írogatod a napi cikkeidet.

Rendben, van üzleti blogod. De minek? A napi munkák során túl könnyű haladni a legkisebb ellenállás felé. Ez ebben az esetben azt jelenti, hogy írod napról-napra a blogot, s ezzel elkönyveled magadban, hogy eleget foglalkozol a vállalkozásoddal és fontos munkát végzel. Pedig ha nem gondoltad át alaposan az egésznek a célját, akkor könnyen lehet, hogy csak a felesleges betűket szaporítod.

Tehát, még egyszer: mi lehet számodra az üzleti blog célja? Az a fő kérdés, hogy mit akarsz vele elérni? Hogy miből választhatsz?

1. Látogatottság növelése

Az első cél a látogatottság növelése. Essünk túl rajta gyorsan, hiszen mindenhol ezt olvasod az üzleti blog fő céljaként. Most csak a lényeget foglaljuk össze:

  • a blogra feltett cikkek következetesen tartalmazzák a kulcsszavaidat
  • a feldolgozott témák hasznos információt nyújtanak az olvasóknak
  • ugyanaz a blog célcsoportja, mint ami a szolgáltatásodé
  • rendszeresen frissíted a tartalmakat.

Ha ezek mind megvalósulnak, akkor a növekvő számú bejegyzések hamarosan hozni kezdik az olvasóikat. Ha egy-egy cikkre csak kevés látogató érkezik is, nagyjából 100 bejegyzésnél ez már értékelhető mennyiségű folyamatos látogatottságot jelent.

2. Kapcsolattartás, folyamatos üzleti kommunikáció

Az új látogatók vonzása mellett a blog feladata a meglévő közönség ébren tartása is, a számukra folytatott rendszeres kommunikáció. Az olvasóidat kicsit, a vevőidet egyszer már jobban meggyőzted arról, hogy érdemes rád figyelni. De ha nem hallanak rólad, akkor elfelejtenek, méghozzá nagyon gyorsan. A blog a rendszeres megszólalás lehetőségét adja meg neked, életben tartja a cég és a vevők közötti kapcsolatot.

3. Olvasói, vevői elkötelezettség növelése

Szintén nem az újaknak szól, hanem a meglévő közönségednek. Minél több információt kapnak tőled, annál erősebbé válik számukra a szakértői státuszod. Egy jó cikkre felfigyel az olvasó, több jó cikk alapján visszatérő olvasóvá válik, sok jó cikk pedig meggyőzi arról, hogy nagyon értesz a szakmádhoz.

4. Saját pozicionálásod, szakmai ismertséged növelése

Van a városban két jó villanyszerelő. az egyik csak teszi a dolgát és megjavít mindent, amit kérnek tőle. A másik szintén megjavít mindent, de mellette vezet egy blogot, ahol rengeted szakmai jó tanácsot kapsz elektromos kérdésekben: merre vezesd a vezetékeket, hogyan csökkentsd a lakásban a kábelrengeteget, hogyan takarékoskodj az árammal, mi mennyit fogyaszt stb. Melyik szerelő nevét jegyzed meg jobban és melyiket fogod hívni, ha tanácsra és szerelésre lesz szükséged?

Azt se felejtsd el, hogy az emberek nem csak a témák alapján találnak rád, hanem rólad és a cégedről is kereshetnek információkat. A saját blog olyan, mint egy nyilvánosan elérhető publikációs lista. Nagyon is tudod vele befolyásolni, hogy ha a nevedre keres valaki az interneten, akkor milyen jellegű információkat találjon.

5. Van egy saját médiád, ahol közvetlenül kommunikálsz

A folyamatosan ápolt blog a legegyszerűbb saját médiacsatorna. Ha gondozod a blogot és van egy hozzá kötődő, kialakult olvasóközönséged, akkor bármilyen információval azonnal el tudod érni az érdeklődőidet. Ha nincs blogod (vagy más, hasonló csatornád), akkor csak közvetítők útján tudsz a követőiddel kommunikálni. Hirdetsz egy sajtótájékoztatót, vagy kiadsz egy sajtóközleményt, s mindkét esetben a sajtómunkásokra bízod, hogy szűrjék a mondanivalódat. Vagy felületet vásárolsz, s hirdetésként adod fel, amit közölni akarsz. Ekkor az adott média megjelenési gyakoriságához, szerkesztési elveihez kell igazodnod, s elég sok pénzedbe is kerül. Ha viszont van saját csatornád, akkor bármikor bármit, a lehető legolcsóbban közölni tudsz az érdeklődőiddel vagy a vevőiddel.

6. Olvasói visszajelzések irányított fogadása

Egy blog aktivizálni tudja a követőket. A cikkeidben felvetett témákra olyan olvasói visszajelzéseket kaphatsz, melyeket egy sima telefonos ügyfélszolgálat soha nem tud begyűjteni. Az új ötletekről, termékekről, változásokról, a szakmádat érintő hírekről pillanatok alatt megismerheted az olvasóid véleményét. Akár már menet közben: például képeket közölsz a termékfejlesztés egyes lépéseiről, amire visszajelzéseket kérsz az olvasóktól. A kapott válaszok alapján akár teljes fordulatot is vehet a termék végső kialakítása. (Pl. Schobert Norbertnek emlékszem több ilyen akciójára a Facebook-on. Egy időben felvetette, hogy a házhoz szállított ebédcsomagokat ne a korábbi barna műanyag, hanem átlátszó műanyag dobozokba csomagolják. Be is mutatta az új dobozok fotóit. Olyan elsöprő erejű volt az olvasók elutasítása, hogy a cég kukázta is a terveket, maradtak a barna doboznál. Egy jó blog nélkül ez az elutasítás csak az új dobozok gyártása után, az első kiszállításoknál derült volna ki.)

7. Ügyfélszolgálat tehermentesítése

Mondd csak, te nem küldenéd el a pokolba azt a vevőt, aki már ötszázadikként kérdezi meg ugyanazt a banális kérdést telefonon? Ezeket a gyakran feltett kérdéseket érdemes inkább egy jól kategorizált blogban feldolgozni. Mindig lesz egy része a kérdezőknek, aki nem fogja elolvasni az írott anyagot és ugyanúgy telefonálni fog, de a forgalom egy részét át lehet terelni. Azoknál a vállalkozásoknál érdemes ezt a módszert használni, ahol nagyon sok standard kérdést kap az ügyfélszolgálat viszonylag könnyen megválaszolható témákban. Gyakran  látunk ilyent nagyvállalatoknál, vagy állami szerveknél is, ahol nem építik ki a könnyen elérhető telefonos ügyfélkezelést, hanem az érdeklődőre bízzák, hogy keresse ki a maga válaszát a gyakori kérdések közül. Persze lehet ezt rosszul is csinálni, ld. NAV sokszor érthetetlen információi.

8. Szakmai hírek közreadása

Nem feltétlenül a te cégedből kell származnia minden közreadott információnak, át is vehetsz híreket. Törekedhetsz arra, hogy a te blogod legyen az iparágad legteljesebb hírgyűjtő oldala. Pl. könyvelőiroda rendszeresen gyűjti és feldolgozza az adózással kapcsolatos híreket. Vagy pályázati iroda a pályázatokkal kapcsolatos információkat. Tágabb körből is gyűjthetsz híreket: pl. utazási iroda elhatározhatja, hogy a legteljesebb gyűjtőoldala lesz az utasok jogaival kapcsolatos előírásokat felsoroló szabályoknak. Vagy egy egyébként is családoknak, kisgyermekeseknek szóló szolgáltatás mellé tehetsz egy blogot, ahol az olvasó mindent megtalál a családtámogatásokkal kapcsolatban a GYES összegétől az adókedvezményekig. sok olyan terület van, ahol állami szervektől várnánk, hogy ilyen típusú gyűjtőoldalakat működtessenek, de nagyon nehezen megy.

9. Ügyfélkezelés, panaszkezelés segítése

Feldolgozhatsz a blogodban tipikusnak számító problémákat, például a terméked jellegzetes hibáit. Közölhetsz esettanulmányokat is arról, ahogyan egy-egy jellegzetes ügyfélpanaszt intéztél. Szerepelhetnek itt olyan információk, melyek a vevők számára megmutatják, hogy mi a panasz, probléma bejelentésének és kezelésének a megfelelő és hatásos módja. Ezzel egyszerre irányítod a panaszt tevő vevőt, továbbá a sikeres megoldásról szóló beszámolóval növeled a megbízhatóságodat.

10. Edukálás, a vevők oktatása a terméked használatára

A használati utasítás közérthető feldolgozásától kezdve a házi praktikákig sok minden kerülhet ebbe a kategóriába. Adj el egy új telefont és sok órányi videoanyagot készíthetsz arról, hogy a különböző funkciókat hogyan kell használni rajta. Ezek az anyagok (és főleg a videók) különösen népszerűek, mivel a netes vásárlás során a vevő nem tudja megtapogatni a terméket. Keress rá az interneten az pl. unboxing vagy unpacking video kulcsszavakra. Ezek olyan kis filmek, melyek egy éppen kézhez kapott új termék kicsomagolását mutatják be. Semmi más nincs benne, mint hogy nézd meg, így kaptam meg a terméket a dobozban, ez van benne, így rakom össze és így kezdem el használni. Itt egy video az iPhone 6-ról, 2,5 milliós nézettségnél jár.

11. Friss szakmai hírek

A szakmai hírek gyűjtőoldala mellett arra is törekedhetsz, hogy az olvasóid a legfontosabb híreket tőled tudják meg először. Alkalmazható technika, hogy pl., ha olvasol egy másik portálon fontos hírt, akkor azt nem megosztod, hanem az információt kicsit átdolgozva magad is megírod, hogy az olvasókat ne a másik weboldalra, hanem a sajátodra tudd vezetni.

fuvarlevelEzen az ábrán például egy közlekedéssel foglalkozó blog statisztikáját láthatod. Az addig átlag napi 300-400 olvasót hozó blogon október végén közöltünk egy cikket, amit első nap több mint 21 ezren, a második nap 22 ezren olvastak el. Mindez fizetett reklámok nélkül indult el, egy hírlevél és néhány Facebook-megosztás segítségével. A robbanáshoz az kellett, hogy a kiemelkedő jelentőségű hírt addig csak néhány jogi-politikai ügyekkel foglalkozó portál tálalta elég langyosan, így ennek az infónak a megjelenéséig nem nagyon jutott a fő célcsoport közelébe.

12. A cég emberközelivé tétele, megszemélyesítése

Egy nagyobb vállalkozásnak már nincs arca, a vevők egy elvont jogi kategóriával és nem emberekkel találkoznak. Ezen enyhíteni tudsz, ha a blogodban megszemélyesíted a céged, megszólaltatod az ott dolgozó embereket. Más az ügyfélszolgálatot hívni, és más azt az arccal, névvel, elolvasható sztorikkal rendelkező munkatársat, aki a blogban bemutatkozik. Közelebb kerül a vevő a cégedhez, ha megismerteted a különböző posztokon dolgozó munkatársakkal. Úgy persze nem igazán működik, ha közreadsz egy formális arcképcsarnokot. De képzeld el, hogy az ügyfélszolgálatosod írja a blogot, aki rendszeresen feldolgozza az érdekesebb ügyfélkérdéseket, panaszokat. Mindezt nem egy „gyakori kérdések” rovat formájában, hanem érdekesen, személyesen, blogszerűen. Vagy a fejlesztőd hetente ír arról, hogy éppen min dolgozik, milyen újdonsággal fogtok hamarosan megjelenni a nyilvánosság előtt.

13. Csoportképzés, csevegés, vita

A fórumozás, olvasók közötti beszélgetés fontos csoportképző eszköz. Az a haszna, hogy az olvasó egy csoporthoz tartozónak érezheti magát. A különböző rajongói oldlakon láthatod ennek a működését – a színészek, zenészek rajongói oldalától kezdve az autómárkákig. Néha egy több ezres Facebook-csoport létrehozásához is elég hívószóként az „Aki szereti a ….” megnevezés. Ha ezt sikerül kialakítani a szolgáltatásod, vagy terméked köré, akkor két haszna is lehet: aki már megvette, az a csoporthoz tartozónak érezheti magát, növekszik a kötődése, a márka iránti elköteleződése. Aki még nem ügyfeled, abban pedig nő az igény arra, hogy az legyen. Egy jó kereskedő ezt a következő módon egyszerűsíti le a maga számára: „Ebben a városban kétféle ember van. Az egyik már vett tőlem autót, a másik még csak ez után fog.”

A blog ezt a csoportműködést vitaindító posztok, pl. szavazások, vagy erősen megosztó tartalmak közreadásával segítheti. Itt nem annyira a blogban megjelenő poszt a lényeges, hanem az alatta sorakozó hozzászólások.

14. Piackutatás

A blogod a legolcsóbb eszközöd a piackutatásra.  Használd rendszeresen, kérdezd meg az ügyfeleid véleményét. Két csoportba sorolhatod a felvethető témákat:

  • a rólad szóló kérdések: a termékeddel, azok használatával, problémákkal, hibákkal, a szolgáltatásoddal kapcsolatos kérdések
  • az ügyfeleidről szóló kérdések: mit szeretnek, mit olvasnak, mit látogatnak, milyen zenét hallgatnak?

Az itt kapott információkat a vevőid ízléséről például a hirdetéseid célzásánál tudod felhasználni. A Facebook hirdetési rendszere lehetőséget ad neked arra, hogy érdeklődési kör alapján tudj szűrni az olvasók között, hogy a Facebook kinek mutassa meg a hirdetést. Vagyont érhet (szó szerint, mert a hirdetési költségedet csökkenti), ha tudod, hogy a lehetséges vevőid milyen sorozatokat néznek szívesen és kik a kedvenc énekeseik.

15. Szakirodalom ismertetése: fordíts magyarról magyarra

A szakkönyvek nem a laikusoknak íródnak. A nyelvezetük legtöbbször nem érthető a nem szakmabeliek számára, sőt, sokszor még az adott szakma művelői is nehezen birkóznak meg egy keményebb szakszöveggel vagy jogi anyaggal. A nem szakmabeli olvasók számára pedig mindez teljesen érthetetlen. A hozzájutást nehezíti a könyvek ára és hozzáférhetősége is. Nem vesz tízezerért szakkönyvet, akinek néhány információ kell belőle. Ugyanakkor az a néhány információ jól jönne.  Éppen ezért hálás téma, ha egyes szakkönyveket elolvasol és érthető módon tolmácsolod, összefoglalod a tartalmukat.

16. Hogy csinálják mások? – interjúk a blogban

Bemutathatsz jó kezdeményezéseket, érdekes emberekkel készült interjúkat, még konkurens termékeket is. Az a lénye, hogy tőled kapja az olvasó az információt, s ha az illető nevére, tevékenységére, eredményeire keres, akkor is megtalálja a te oldaladat.

17. Saját sikerek bemutatása

Céges és privát sikereidet is feldogozhatod a blogodban. A célod legyen egy folyamatosan épülő digitális önéletrajz és portfólió kialakítása. Aki a nevedre keres, az találja meg mindazokat az információkat, melyekre büszke lehetsz.  A cél az ismertséged szélesítése és a megbízhatóságod növelése.