Mindig tartsd be a reklámozás alapszabályait

A te területeden vajon mennyire rugalmasak a vállalkozók? Felmérted már, hogy a konkurenciád mennyit hajlandó tanulni, befektetni a fejlődése érdekében? Vagy veled ellentétben azt az ősi, ám igencsak elavult nézetet követik, hogy takarékoskodj mindennel, amivel lehet, de főként ilyen haszontalan dolgokra ne költs egy fillért se, mint a tanulás?

Elavult nézetek, mégis sok a követőjük… És ez neked jó hír! Jó hír, ha azért olvasod most ezt a szöveget és mások hasonló anyagait is, hogy új ismereteket szerezz, melyeket majd a munkád során hasznosítani tudsz. Meglepődnél, ha látnád, menyien cselekednek másként!

Akár interneten, akár hagyományos helyeken kutakodsz, azért ma már elég könnyű ráakadni a reklámozás alaptörvényeit leíró tanulmányokra. Ha nem magad akarod ezzel tölteni az idődet, olyan szövegírót is könnyen találsz, aki korszerű (80 éve ismert!) marketingmódszerek alapján készíti el hirdetéseidet. És mégis, nem ez az átlag…

Pár napja várakoznom kellett egy hivatalban. Nem volt előttem más olvasnivaló, a helyi reklámújság új számában próbáltam elmélyedni. Készítettem egy gyors összesítést arról, milyen szinten állnak ezek a reklámok. Hát, az eredmény engem is meglepett!

A lapban 125 darab keretes hirdetést számoltam össze, volt közöttük kicsi is, nagyobb is. A legtöbb hirdetésben nem találtam mást, mint a vállalkozás tevékenységeinek felsorolását. Mintha csak a TEÁOR számok listáját olvasnám… Egy festékbolt kínálata: hőszigetelési anyagok, vakolatok, kül- és beltéri fal- és zománcfestékek, tapéták, bordűrök, polisztirol szegőlécek, álmennyezetek, csemperagasztók, falazó- és vakolóhabarcsok, beton esztrich. Köszönöm. Ha a város egyetlen ilyen profilú üzlete lenne, jó lenne tudnom, hogy hol kaphatok tapétát és egyebeket. De mit kezd egy ilyen hirdetés a versenytársakkal? Hogyan győz az olvasó figyelméért folytatott vég nélküli versenyben?

Egy egészen picike fokkal jobbak azok a szövegek, ahol legalább valamilyen vonzó tulajdonságot igyekeznek felvonultatni. Mondjuk egy árengedményt. „Végkiárusítás és őszi vásár! minden arany és ezüst ékszer 15% engedménnyel.” Ez legalább konkrét, közöl egy értékelhető tulajdonságot.

A hirdetések zöme ezen a ponton áll meg. Felsorol néhány tulajdonságot, hogy milyen a termék, melyet én el akarok adni, s a jó szerencsémre bízom, hogy lesz-e foganatja…

A közölt hirdetések mindössze 3,2 százaléka mutatott fel a vásárló szemszögéből nézve valamilyen előnyt

Ez összesen 4 darab hirdetés volt a 125-ből. Mindössze ennyi hirdető jutott el odáig, hogy érdemesnek tartotta megmutatni a vásárlójának, hogy neki miért jó ezt a terméket, vagy szolgáltatást választania.

Hasonló arányokat mutatott a cselekvésre ösztönzés is. A hirdetők egyszerűen nem mondják meg, mit csináljon az olvasó, ha felkeltette érdeklődését egyik-másik reklámszöveg. Jó-jó, díszként ott van a telefonszám, email cím, üzlet címe, de melyiket válasszam, hogy a legjobban járjak vele? A vevőjelölt bizonytalanul toporog, a kereskedő meg éppen most szalaszt el egy jó lehetőséget… pusztán azért, mert nem mondja meg, mit csináljon a vevő, ha élni akar az ajánlattal! Egy egyszerű utasítás hiányzik csupán: jöjjön be az üzletbe, vagy hívja fel ezt és ezt a számot… de nem, ezt is megspórolják a legtöbben. A 125 hirdetésből mindössze 7 esetben találtam egyértelmű felszólításra utaló jeleket.

Óriási előnyhöz juthatsz hát, ha alkalmazni kezded a hirdetések alapvető törvényszerűségeit, betartod a reklámszövegírás alapszabályait. Alig lesz konkurensed, jól megírt hirdetésed szinte kilóg majd a papírról. Ami soha ne hiányozzon:

  • címsor a figyelem felkeltésére
  • egy jó első bekezdés a probléma érzékeltetésére
  • konkrétan megfogható ajánlat
  • előnyök bemutatása: miért jó a vevőnek ez a termék, ez az ajánlat?
  • cselekvésre ösztönzés

Szólj hozzá!