Ha nem tudsz egy mondatban minden lényegeset elmondani a cégedről, akkor már mindegy, hogy mennyit beszélsz róla.
Céged arculatát meghatározza a márkanév, a logód használata, a céged legfontosabb üzenetei, az elérhetőséged, a kapcsolatfelvétel módja, a tevékenységed, a termékeid, a cégedről, vagy a termékekről megjelenő fotók, a weblapodon használt grafikai elemek, de még a nyomdai kiadványaid is.
A legfontosabb arculati elem azonban az az egy mondat, melyet bemutatkozásként elmondasz magadról. Hogyan fogalmazod meg céged tevékenységét, hasznosságát a vevőid számára? Hogyan pozicionálod magad?
Egy jól eltalált pozicionáló mondattal többet javíthatsz céged arculatán, mintha újraterveznéd teljes grafikai megjelenésedet.
A digitális információk felgyorsult világában ma egyre nagyobb hatásuk van a lényegre törő, gyors, tömör közléseknek, míg a lassú érvelések kevésbé hatnak. Egy frappáns, jól eltalált szlogent megjegyeznek az olvasók, míg a termékelőnyök több oldalas felsorolását átugorják.
Éppen ezért kell megfogalmaznod a lehető legtömörebben – mindössze 1 mondatban – céged alapfilozófiáját, küldetését, a vevők előtt megmutatkozó hasznosságát. Egy jó mondatba kell belesűrítened, hogy kinek használsz a legtöbbet a termékeddel, és ő miért jár jól, ha a versenytársad helyett téged választ.
Ha nem tudod teljes céges arculatodat ebbe a két mondatba belesűríteni, akkor nem fogsz tudni az interneten érvényesülni. Ma egyre inkább a kulcsszó alapú szöveges hirdetések jelentik az internetes reklám normáját. Ha nincs meg a pozícionáló mondatod, akkor arculatodat nem fogod tudni olyan formába önteni, hogy azt a Google, vagy a hozzá hasonló keresők fel tudják dolgozni. A Google által közölt hirdetésekben a szövegen kívül egyetlen más arculati elemmel sem gazdálkodhatsz. Ennek az egyetlen eszköznek kell képesnek lennie arra, hogy egy ismeretlen olvasóban felkeltse az érdeklődést céged, vagy terméked iránt. Ehhez három rövid sor, körülbelül 10 szó áll a rendelkezésedre.
Ahhoz, hogy elérd a kattintást, ennek a mondatnak három feladatot kell végrehajtania.
- El kell érned, hogy elolvassák. Az interneten nézelődők, vagy keresők nagy része csak átfutja az elé kerülő szövegeket, miközben a szemük nem mondatokat, hanem a számukra fontos szavakat keresi a képernyőn. Ennek megfelelően kulcsszavakban kell gondolkodnod, s a mondataidnak tartalmaznia kell a legfontosabb kulcsszavaidat.
- El kell érned, hogy tovább is akarják olvasni, azaz fel kell keltened magad iránt a kíváncsiságot.
- Az olvasónak meg kell értenie az elé kerülő szöveget.
Az interneten minden leírt szavad hatását közvetlenül mérni is tudod, így egy ilyen rövid reklámszöveg a lehető legjobb terep arra, hogy a pozicionáló mondataid valós hatását megismerd.
A pozicionálásra, a szöveges arculat kialakítására fordított idő a későbbiekben busásan megtérül: ha a külvilág felé irányuló közléseid egyre egységesebbek lesznek, akkor ez márkád ismertségének növeléséhez, ezzel piaci pozíciód folyamatos erősödéséhez fog hozzájárulni.