Pozicionálás

A pozicionálás az a folyamat, melynek során a termékedet elhelyezed a vevőid fejében a megfelelő helyre.

Almát például sokan árulnak. Azzal nem tudsz kitűnni a többi almatermelő közül, ha azt mondod a vevőidnek, hogy nálad alma kapható. Ez még nem mond el szinte semmit sem a termékedről.

Mondhatod azt, hogy a te almád a legkorábban termő édes nyári alma. Ezzel már jól megkülönbözteted az almádat az összes többi termelő árujától. Elfoglaltál egy olyan pozíciót a vevő fejében, melyet más még nem.

A pozicionálás lényege, hogy a vevő meg tudja különböztetni a termékedet az összes többitől. Ehhez két út vezet:

  • vagy a terméket különbözteted meg a célcsoport számára
  • vagy egyedi, jól elkülönülő célcsoportot keresel a terméked számára.

Az a fontos, hogy a termékedhez, szolgáltatásodhoz a vevő egy olyan egyedi tulajdonságot tudjon kapcsolni, ami alapján egyértelműen a te árudat azonosíthatja. Legyél valamiben az első, a legjobb, a legkülönlegesebb, vagy legyél egyedi: csak te elégítsd ki egy jól körülhatárolt célcsoport különleges igényeit.

Ha azt mondod, hogy könyvelő vagy, az még nem elég jó pozicionálás, mert könyvelőből sok van. Ez még nem is fedi le pontosan a szolgáltatásod lényegét. Ha viszont azt mondod, hogy te a budapesti, alkalmazott nélkül dolgozó egyéni vállalkozók könyvelője vagy, akkor már mindenki első hallásra pontosan tudni fogja, hogy beletartozik-e a célcsoportodba, vagy nem.

Az almás példa e két típus közül az első csoportba tartozik. A célcsoportot az almafogyasztók jelentik. E csoport számára sokféle alma létezik. A „nyári legkorábbi édes almája” megkülönböztetéssel te a sokféle termék közül egyet megkülönböztették egy csak erre a termékre jellemző tulajdonsággal.

A könyvelős példa a második típust illusztrálja. A könyvelői szolgáltatás a pozicionálás után is ugyanaz maradt, viszont szűkült, egy speciális körre korlátozódott a célcsoport. Ha ezt a célcsoportot a saját igényének megfelelően jól ki tudod szolgálni, akkor számukra te leszel ennek a szolgáltatásnak a legfontosabb képviselője, specialistája.

A pozicionálás kifejezés egyébként egy amerikai szerzőpáros könyvéből származik. Al Ries és Jack Trout 1981-ben adták ki a Pozicionálás – Harc a vevők fejében elfoglalt helyért (Positioning – The Battle for Your Mind) című könyvüket (a magyar kiadás 1998-ban, majd 2002-ben jelent meg).