Reklámszöveg

Reklámszövegek 5 legfontosabb kérdése

Bármilyen reklámanyagot írsz, vannak olyan elemek, melyek egyszerűen nem hiányozhatnak a szövegedből. Nézd meg, mi lesz az 5 legfontosabb elem! Ha bármelyik kimarad, a szöveged egyszerűen hatástalan marad.

Vedd magad elé legutóbbi megjelent hirdetésedet, s nézd át alaposan! Gondold végig a hirdetés tulajdonságait az alább felsorolt szempontok szerint. Ne lépj át kérdést, ne kerüld meg a választ, szánj rá annyi időt, amennyi csak szükséges. Első alkalommal biztosan nem tíz perc alatt fogsz végezni a feladattal, de ha már elsajátítottad az elemzés legfontosabb lépéseit, ez a vizsgálat akkor is kiváló eszköz marad egy utolsó ellenőrzéshez. A kérdéseket nyugodtan másold ki, tedd magad mellé, ha szöveget írsz, hogy minden alkalommal használhasd!

#1. Tudod-e, hogy kinek szól a hirdetésed?

Úgy kell szólnod lehetséges vevődhöz, mintha csakis hozzá és pontosan őhozzá szólnál. Hogy ha elolvassa a hirdetést, úgy érezze magát, mintha a fejében szólalt volna meg a hang: “Kedves János, az ÖN problémájára van egy megoldásom!”

Minél pontosabban tudod, hogy milyen csoportot célzol meg hirdetéseddel, annál közelebb kerülsz célodhoz: az eladáshoz. Ha csak annyit mondasz, hogy „a városban lakóknak”, az olyan, mintha a piac közepén suttognál. Merd kiválasztani, hogy pontosan kihez akarsz beszélni!

Amit tehát ellenőrizned érdemes: világos-e a hirdetésed célpiaca?

#2. Egyértelmű-e, hogy mi lesz a vevőid haszna?

Miért jó az a vevőnek, amit kínálsz? Ugye meg tudod fogalmazni néhány mondatban? De nem olyan általános mondatokban ám, hogy „nálunk kedvező áron vásárolhat minőségi termékeket”, mert ez ma már senkit sem érdekel. Mindenhol azt hirdetik, hogy kedvező az ár, s meg sem veszünk semmit, aminek nem jó a minősége. De miért pont nálad költsem el a pénzem?

Keresd meg azt az előnyt, amit csakis nálad érhetek el! Fogalmazd meg, mi lesz az én hasznom abból, ha veled üzletelek? S ha megtaláltad ezt az előnyt, hirdesd is, mondd el a vevőjelölteknek, ne várd el tőlük, hogy maguktól kelljen megkeresniük!

#3. Van-e ajánlatod?

Jó terméked van, de egy termék önmagában még nem ajánlat! Lehet jó terméket rossz ajánlattal párosítani, ami így csúfos bukást jelenthet, de egy gyengébb termékkel is lehet sikert elérni, ha jó ajánlattal kínálod vevőidnek! Az a fontos, hogy tudd: mit kínálsz vevőidnek? Mit tartalmaz az ajánlatod?

Ha ruhákat árulsz, ma már kicsit kevés csupán arra hívni fel a vevők figyelmét, hogy „megérkezett az új kollekció”. A lehetséges vevőt nem érdekli az új kollekciód! Az a te ügyed és a vállalkozásodé, hiszen biztosan rengeteg munkád volt vele, szállítani, leltározni, árazni kellett. A lehetséges vevőt még csak az sem érdekli, hogy most végre megtalálhatja a régóta keresett színű felsőt, vagy az új fazonú bőrcsizmát. A vevőjelöltet csak az érdekli, hogy majd az új ruhákba bújva magabiztosabbnak, szexisebbnek érezhesse magát! A te feladatod pedig az, hogy ajánlatodban bemutasd: ezt az életérzést pont a te terméked, vagy szolgáltatásod megvásárlásával tudja elérni.

Az eldöntendő kérdés tehát a hirdetéssel kapcsolatban: világos-e, hogy pontosan mit kínálsz a célpiacodnak?

#4. Szabtál-e határidőt az ajánlatodnak?

Mivel ösztönzöd a vevőjelöltet arra, hogy éljen is az ajánlattal?

Mindannyian hajlamosak vagyunk ellustulni, ügyeink elintézését halogatni, ha valami nem ösztönöz arra, hogy most azonnal tegyük a dolgunkat. Ösztönző erő sok minden lehet, de a leggyakoribb egy szoros határidő. Alkalmazd ezt nyugodtan a hirdetésekben is! Bármilyen jó ugyanis az ajánlatod, fennáll a veszélye annak, hogy az ideális vevőjelölt kivágja az újságból a hirdetést, s elteszi a fiókjába, hogy majd holnap foglalkozik vele. Aztán minden nap lesz egy holnap, de neked ma kell az új vevő, nem hónapok múlva!

Szabj hát határidőt ajánlatodnak és tartsd is be azt! Ha meghosszabbított határidőkkel találkozik a vevő, vajon mire gondol? Hogy olyan kedves ez a vállalkozó, hogy kivárja, míg én is odamegyek költeni a pénzem? Nem hiszem. Az emberek megedződtek a különböző akciók láttán, s a folyamatosan újraírt határidőket látva pontosan értik miről van szó: a cég képtelen volt elegendő terméket eladni az akció alatt, szükséges hát a hosszabbítás. Tehát szabj egyértelmű határidőt, hogy a vevőjelöltek halogatás nélkül jelentkezzenek, s soha ne hosszabbítsd meg az egyszer kitűzött határidőt!

#5. Pontosan érti-e az olvasó, hogy mit kell tennie?

Mindennapi életünk számtalan döntési helyzetbe sodor bennünket. Szürke, vagy kék inget vegyek fel? Magos, vagy sima zsemlét vegyek a boltban? Tejjel, vagy tejporral kérjem a kávét? Az emberek egy része nem szeret dönteni: nézz csak körül, hányszor láthatsz a szupermarketben tébláboló vásárlókat, akik képtelenek tízféle hasonló fogkrém közül egyet kiválasztani! Nagyobb döntéseknél az ilyen halogatás sokszor a vásárlás meghiúsulását jelentheti. Ha nem mondod meg egyértelműen a reklám olvasójának, hogy mit kell tennie, lehet, hogy ajánlatod a döntésképtelenség miatt rögtön a kukában végzi.

Mindenben csak egy lehetőséget adj, de azt pontosan írd le! Az akcióhoz vissza kell küldeni egy szelvényt a reklámból? Írd le, hogy pontosan mit vársz el az érdeklődőtől! Vágja ki a szelvényt, tegye borítékba és küldje el erre és erre a címre. Soha ne adj egyszerre email címet, faxot, postacímet! Az olvasó ettől csak megzavarodik, a sok lehetőség szinte kioltja egymást, nem ösztönöz cselekvésre. Legyen egyértelmű, hogy mit kell tennie!

#+1. Csak rád jellemző-e a hirdetésed?

Takard le a céged nevét és elérhetőségeit. Gondold végig, lehetne-e ez a hirdetés akár egy versenytársadé is? Van-e benne valami, ami csakis rád jellemző, ami akkor is azonosít, ha nincs ott a neved és a telefonszámod? Képzeld el, hogy megmutatod így, letakart névvel egy ismerősödnek. Vajon ráismerne, hogy ez a te hirdetésed?

Ha a fenti kérdéseket lelkiismeretesen átgondoltad, megválaszoltad, hirdetéseidet annak megfelelően javítottad, akkor szinte biztos, hogy a +1 kérdésre is nyugodt szívvel húzhatod be az igent. Ha felkészülten, tudatosan kommunikálsz vevőiddel, akkor ki is fogsz tűnni a tömegből, soha nem fogsz elveszni a versenytársak rengetegében.