Blogolás és SEO cikkírás

SEO cikkírás és blogolás

Különböző műfajokról van szó, de a keresőoptimalizálás céljainak mindkettő megfelel. Azt használd a weblapodon, amelyik a személyiségedhez és a vállalkozásod jellegéhez közelebb áll.

Mi a különbség a blogolás és a cikkírás között?

Kezdjük a közös gyökereknél. Mindkét szövegre akkor lehet szükséged, ha tartalommarketinges eszközökkel szeretnéd növelni a látogatók számát a weboldaladon. A cél az, hogy az oldaladon rendszeresen jelenjenek meg különböző keresőoptimalizált szövegek. A szövegeid a bennük elhelyezett kulcsszavak alapján vonzzák magukhoz a keresőprogramokat. Az ide érkező olvasók pedig a szövegek információgazdagsága és érdekessége alapján döntenek úgy, hogy további anyagokat is elolvasnak-e tőled, s végső soron vásárolnak-e az oldaladról.

Bármelyik tényező hiányzik, a dolog már nem működik. Ha a szöveged érdekes, de nem jól optimalizált, akkor hiába tetszene az olvasóknak, a kutya sem fogja megtalálni. Kevés látogatód lesz. Fordítva sem működik: hiába a jól optimalizált szöveg, ha a téma, a feldolgozás érdektelen, szakmailag gyenge, olvasmányként unalmas. Lehet, hogy a jól elvégzett SEO munka miatt elég sokan érkeznek az oldalra, de tovább is állnak hamar, s nem fognak visszatérni. Az oldal végül nem azt adta nekik, amit vártak, így a további kapcsolatra nem tartanak igényt. Tehát jól optimalizált és jó szövegeket kell írni.

A blog

A blog eredetileg nyilvánosság előtt vezetett, online naplót jelentett. a naplójellegét máig megtartotta. Ha blogról beszélünk, akkor többnyire olyan szövegekre gondolunk, melyek nagyon sok személyes elemet tartalmaznak. A blognak nem az a lényege, hogy részletes szakmai ismereteket tanítson, hanem az, hogy megmutassa a blogszerzőnek az ezzel kapcsolatos véleményét.

A blog ma is lehet személyes és szakmai jellegű is. Vállalkozóként is vezetheted mindkettőt, egy személyes blognak is lehet értéke a vállalkozásod weboldalán.

Egy személyes jellegű üzleti blog akkor lehet hasznos, ha a vállalkozásod is személyes jellegű. Ha szakértő vagy, tanácsadó, üzletkötő, tréner, vagy bárki olyan, aki arcával, személyiségével jelenik meg az üzletfelek előtt. Ha fontos neked a szakmai személyes márka építése. Egy ilyen személyes jellegű blogba beleférnek a munkavégzésedről, vagy akár a magánéletedről szóló posztok is. Ha részt veszel egy konferencián, ha találkozol egy fontos ügyfeleddel (és nem köt titoktartás), akkor ezek jó alkalmak arra, hogy a megélt helyzetekről akár fotóval is posztolj. Ezek személyes tartalmak arról, hogyan végzed a munkád az ügyfeleid érdekében. Gyakori ez a blogtípus, igaz, a saját weboldalról az ilyen bejegyzések inkább a Facebook oldalaira vándoroltak.

Szakmai blog

A szakmai jellegű blogok sem nélkülözik a személyiségedet. Ezek a bejegyzések már szakmai tartalmakról szólnak, de úgy, hogy azt a saját véleményeddel fűszerezed. Egy blogtól senki nem várja el a szakmai távolságtartást, objektivitást. Megosztasz szakmai híreket, de mindezt úgy teszed, hogy benne van a saját véleményed is.

A blog a szerző nélkül nem értelmezhető

Bármelyik típust is választod, a blog mindig személyes műfaj marad. Egy blogbejegyzés nem él meg az eredeti keretein kívül. Nem lehet másodközlésben megjelentetni, egyszerűen nincs értelme. személyes és pillanatnyi közlés, egy gyors reflexió valamilyen szakmai vagy személyes tartalomra.

Cikkírás

A cikkírás a blogolásnál lényegesen több elméleti felkészültséget és előzetes tervezést igénylő tartalom előállítása. A blog egy szabad és személyes feljegyzés, a cikk pedig szigorúan felépített, meghatározott szerkezetet követő írás. A cikk nem kötődik szorosan a megjelenés helyéhez: utánközölhető, máshol is megjelentethető, mert önmagában is értelmezhető.

Cikket a weboldalra akkor érdemes írni, ha a szerző valamilyen szakmai információt akar megosztani az olvasóival.  Ez lehet ismeretterjesztő, laikusoknak, vagy kezdőknek szóló tudásanyag, és lehet mélyebb szakmai tartalom is. Attól függ a szakmaiság mélysége, hogy mik az olvasóid igényei.

A cikkíráshoz elméleti felkészültség is szükséges. A feldolgozott információknak pontosaknak kell lenniük. Egy blogbejegyzést nem lehet bírálni, hiszen az a szerző véleményét tükrözi. Egy cikknek viszont objektívnek, hitelesnek kell lennie. El kell különíteni a tényeket a tényekről alkotott véleményünktől.

Cikket akkor érdemes írnod, ha rendelkezel olyan szakmai ismeretekkel, amire az olvasóid kíváncsiak, te pedig hitelesen és érdekesen fel tudod dolgozni. A szakmádhoz kapcsolódva bármilyen témát választhatsz:

  • újdonságok az iparágadból
  • a terméked használatával kapcsolatos ismeretterjesztő írások (pl. méztermelő: Mióta fogyasztanak az emberek mézet?)
  • a termékhez kapcsolódó érdekességek (illatszerek: Miből készültek a középkori nők szemfestékei?)
  • Otthoni barkácsolást segítő írások, házi praktikák (Így készíts kerti homokozót egyszerűen)
  • Problémamegoldást segítő írások (5 háztartási szer, mely segít megelőzni a penészesedést)
  • Hogyan csináld? típusú írások – többnyire tippek a termék használatával kapcsolatban (10 jó tanács, hogy a tévéd tovább éljen)
  • az előző típus, csak magasabb szinten: hogyan legyél az adott termékkel kapcsolatban profi felhasználó? (A helyes rétegrend a vízszigetelésben)

Készíthetsz tanfolyam jellegű cikkeket, akár sorozatként is. Minden cikk egy kisebb tudásanyagot dolgoz fel, s néhány naponta jelentkezel a folytatással. Ez a típus nagyon jól ösztönzi a továbbolvasást, hiszen az olvasó kíváncsi lesz a sorozat többi darabjára is.

A cikkek szakmaisága, a feldolgozás módja, nyelvezete attól függ, hogy kinek szólnak az írások, kik tartoznak a célcsoportodba.