Találati lista

Az internet emberi ésszel felfoghatatlan sebességgel bővül. 1998-ban 300 millióra becsülték a neten fellelhető weboldalak és dokumentumok számát. 2004-ben ez a szám túllépte az egymilliárdot és azóta is naponta másfélmillióval bővül. A felhasználók és a szerzők kapcsolatában a szűk keresztmetszetet a hozzáférés jelenti. Külön erre a célra kifejlesztett keresőprogramok nélkül a felhasználók nem képesek megtalálni a számukra fontos információt. Igaz fordítva is: erre a célra kifejlesztett programok nélkül a weboldal-tulajdonosok nem tudják eljuttatni olvasóikhoz a közzétett információkat.

Internetes keresés indításakor a kereső a weben fellelhető oldalak közül válogat, s a szempontjainak megfelelő oldalakat mutatja meg egy listában a felhasználónak. Ez a találati lista.

A listára kerülés legfontosabb előfeltétele, hogy a kereső egyáltalán ismerje, azaz indexelje az adott oldalt. A kereső robotprogramjai folyamatosan pásztázzák az internetet, új weboldalak után kutatva. A kutatás az egymásra mutató linkek alapján történik. Ha egy ismert weboldalról link mutat egy új, még nem feltérképezett oldalra, akkor így az is belekerülhet a listába. Ezért fontos a weboldalak linkhálózatának a kiépítése.

Az indexelt weboldalak tartalmát a kereső átvizsgálja, feltérképezi, hogy miről szól, s azt memóriájában rögzíti. Amikor beírsz egy kifejezést a keresőbe, akkor a program kikeresi a memóriájából azokat az oldalakat, melyek tartalmában a keresett kifejezés megtalálható.

Az esetek többségében az ismert weboldalak közül több ezer, vagy akár több millió is tartalmazza a keresett kulcsszavakat. Elvileg ilyen hosszú tehát a teljes találati lista.

A Google egy keresés alkalmával igyekszik rangsorolni a keresésnek megfelelő weboldalakat. A program egyre jobban képes követni az emberi gondolkodást, s egyre hatékonyabban tudja megtalálni a keresésnek ténylegesen megfelelő információkat.

A találati lista három részből áll. A lista tetején külön alapszínnel jelölve, továbbá a jobb oldalon, egy keskenyebb sávban fizetős találatokat láthatsz. Ezek tehát nem az adott kifejezésre kapott legfontosabb találatok, hanem fizetett hirdetések. A hirdetők megrendelhetik, hogy egy adott kulcsszót beírva az ő weboldaluk címe jelenjen meg a találatok között az első helyeken. Minél többen akarnak egy bizonyos kulcsszóra az első helyre kerülni, annál drágább ez a hirdetés. A Google egy pénzügyi licit alapján dönti el, hogy melyik hirdetés kerüljön az első helyre, s melyik kerüljön hátrébb.

A fizetett hirdetések alatt láthatod a valódi találatokat – ezeket hívják organikus találatoknak. Minél inkább megfelel az eredeti keresésnek egy weboldal tartalma, a Google annál előbbre helyezi el a listában. Elvileg az első oldali találatok azok, melyek a Google szerint a legjobban megfelelnek a keresésednek.

A találati listán szereplő weboldalakból három információ látszik. Az első sor a weboldal címe. A második sor a pontos url, ahol az adott találat elérhető. A harmadik-negyedik sorban az adott találatnak egy rövid leírását láthatod.

Ha azt szeretnéd, hogy az olvasóid a találati listában a te weboldalad linkjére kattintsanak, akkor ezeknek a soroknak a pontos kitöltésére van szükséged.

A beállításhoz olyan programra van szükséged, mely lehetővé teszi a weboldal meta elemeinek az átírását. WordPress és más tartalomkezelő rendszerekben ez nagyon egyszerű, az egyedi készítésű weboldalaknál pedig a fejlesztő pillanatok alatt lehetővé tudja tenni a beállítását.

A weboldal címét – az első sort – a „meta title” tag beállításával tudod befolyásolni. Külön beállítás nélkül itt az oldal általános címe jelenik meg, vagy az, amit a Google annak gondol.

A második sor a pontos webcím, más néven url. Ezt is érdemes „olvasóbarát” módon beállítani. Ha az url kódokat, számokat tartalmaz, arra kevesebben kattintanak, mint amikor a kiválasztott cikk címéből képződik az elérési út. Pl. a webcim.hu/url?sa=t&rct=j&q=& web&cd=173  és ehhez hasonló kódok szerepelnek a címben, az sokkal kevésbé bizalomgerjesztő, mintha azt olvasnád, hogy webcim.hu/heti-legjobb-cikk. A WordPress ennek a beállítását egy mozdulattal lehetővé teszi, érdemes használni.

A harmadik-negyedik sor a weboldal tartalmának a szöveges leírása. Ez a legfontosabb felületed a találati listában! Itt tudod vonzó módon bemutatni, hogy mit is kínál az olvasónak a weboldalad. Ebben a két sorban 160 karaktered van arra, hogy vonzóvá tedd a lapodat. Ezt egy másodperc alatt olvassa el a neten keresgélő olvasó. Ennyi időd van őt megnyerni ezzel a szöveggel.

A leírást a „meta description” mezőben tudod beállítani. Szintén a WordPress-t hozom fel példának: ott minden cikknél külön meg tudod adni ennek a mezőnek a tartalmát. Ha nem adsz meg külön ilyen szöveget, akkor a Google a weboldald elejéről ollózza össze az ide megjelenítendő szöveget. Ez lehet az első cikk néhány sora, de lehet a menüpontok felsorolása is. Ez fontos beállítás, ne hagyd ki semmiképpen sem.