A tartalommarketing a te saját csatornád

Tartalommarketing: mi az?

Amikor egy előre kigondolt terv szerint rendszeresen cikkeket teszel fel a weboldaladra, akkor sokkal többet csinálsz valójában, mint a cikkírás. Létrehozol egy médiacsatornát, ahol te magad szolgáltatod a műsort. Ha ezt elég sok emberhez el tudod juttatni, akkor ne te fizetsz azért, hogy mások csatornáján megjelenhessen az üzeneted (reklám), hanem a saját csatornád segítségével tudsz szólni a követőidhez. Ez a tartalommarketing lényege.

A tartalommarketingnek nem az a lényege, hogy ezen a csatornán folyamatosan a saját termékeidet reklámozd. Arra a kutya se lesz kíváncsi. Az pont olyan lesz, mint egy tévécsatorna, amin csak reklámok futnak. Azt is csak nagyon kevesen néznék meg. Ha viszont jó műsorok mennek a tévében, értékes tartalmat ad a csatorna nézőinek, akkor a nézők a jó tartalomért cserébe elfogadják a műsorok közti reklámokat is. Éppen ezt kell neked is megvalósítanod.

A te tartalommarketinged lényege is ugyanez. Nem reklámot kell adnod, hanem a közönséged számára hasznos tartalmakat. Olyan információkat, melyeknek hasznát veszik akkor is, ha nem vásárolnak tőled. Az nem tartalommarketing, hogy minden nap írsz valamit arról, hogy milyen jó a terméked. Az reklám. A tartalommarketing sokkal inkább az, amikor arról a problémáról írsz, amire a terméked is megoldást jelent.

Van például egy webáruházad, ahol tisztítószereket árulsz: mosóport, öblítőt, folttisztítót. Akkor írj cikkeket arról, hogy a különböző típusú foltokat hogyan lehet kivenni a ruhából. Hogyan lehet megtisztítani egy szőnyeget. Írhatsz arról is, hogy mitől lesz környezetbarát egy tisztítószer, vagy, hogy mire figyeljen a háziasszony, ha nem akarja, hogy a súrolószer tönkretegye a kezét. Bármiről írhatsz, csak arról ne, hogy ezt a folttisztítót vedd meg, mert ez a legjobb a piacon.

Tartalommarketinget tehát akkor folytatsz, ha nem a termékedet reklámozod, hanem hasznos tartalmakat osztasz meg annak a problémának a megoldásáról, amihez a terméked is kapcsolódik. S hogy ez miért lesz jó neked? Nézzük, hogyan is néz ki ez a folyamat?

Megírod a tartalmaidat, elkészítesz videókat, infotermékeket, s mindezt közzéteszed az oldaladon. A munka nem ér itt véget, ez eddig csak blogolás. Tartalommarketinggé akkor válik, ha arról is gondoskodsz, hogy ez hogyan, milyen csatornákon jut el a közönségedhez:

  • megosztod közösségi oldalakon (Facebook, Google+, Instagram, LinkedIn stb.)
  • kiküldöd hírlevélben a feliratkozóidnak
  • feltöltöd a YouTube-ra, értesíted róla a csatornád feliratkozóit
  • meghirdeted Facebook-on, Google Adwords-ben
  • offline hirdetést adsz fel rá, pl. egy újságban
  • elküldöd a pontos url-t sms-ben a legjobb vevőidnek stb.

Számos módszered van arra, hogy az elkészült tartalmadat miként népszerűsítsd, hogyan juttasd el a közönségedhez. A lényeg, hogy az elkészült tartalomnak el kell jutni a közönséghez, különben lyukas a csatorna, s hiába készíted az anyagaidat.

A téma iránt érdeklődők megtalálják és elolvassák, megnézik a cikkeidet, videóidat, fényképeidet. Fogyasztják a tartalmaidat, ugyanúgy, ahogyan fogyasztanak egy magazint, vagy tévéműsort is. Hogy mennyire leszel népszerű, attól függ, mennyire felel meg a tartalom az igényeiknek. mit keresnek nálad? Szórakozást, új ismereteket, párbeszédet, közösséget?

Hagyományos értékesítési csatorna: értékesítési oldal

Tegyünk egy kis kitérőt. Öt-tíz évvel ezelőtt az internetes értékesítés csúcsát a jól felépített sales oldalak jelentették. Ha el akartad adni a termékedet, akkor létrehoztál egy egyoldalas weblapot, ahol egy profin felépített értékesítési szöveg vezette az ide érkező látogatót az érdeklődés felkeltésétől a megrendelési űrlapig. Nem voltak ritkán a borzalmasan hosszú oldalak, tele érvekkel, referenciákkal, megbízhatóságot erősítő elemekkel. Az emberek viszont hamar rájöttek, hogy mindezt kihagyhatják. Ma már te is legörgetsz egy ilyen oldal aljára, megnézed a termék árát, s ha belefér az előre elgondolt keretedbe, csak akkor olvasod el a szöveg többi részét. Ha nem tetszik, amit látsz, már ki is lépsz az oldalról, hiába a profi módon felépített hosszú szöveg. Ez viszont eléggé felborítja az előre megtervezett értékesítési folyamatot.

A tartalommarketing ehhez képest egy lassúbb, de alaposabb módszert ad a kezedbe. A lényege, hogy a te csatornádról érkező tartalomfogyasztás kelti fel irántad az érdeklődést, növeli irántad a bizalmat és kelti fel az igényt is, hogy megszerezze a tőled érkező terméket vagy szolgáltatást.

Én szövegírással foglalkozom. A weboldalamat mégsem írom tele hosszú értékesítési szövegekkel, hogy rendelj tőlem, mert az neked mennyire jó lesz, és milyen fantasztikus eredményeket fogsz elérni. Nem. A weboldalról érkező ügyfeleim kivétel nélkül az alapján kerestek meg, hogy egy ideje már olvasták a cikkeimet, s ezek alapján döntötték el, hogy érdemes lenne együttműködnünk.

A sales oldal ígérete és a tartalommarketing

A hagyományos értékesítés középpontjában mindig egy ígéret áll. A vevőnek az értékesítési oldalad szövege alapján azt kell elhinnie, hogy képes vagy teljesíteni is mindazt, amit az az értékesítési szövegben megígértél. Olyan ez, mint egy udvarlás. Szépeket mondasz a vevőnek, amit neki el kell hinnie. A valóságtartalmáról megbizonyosodni csak akkor fog, ha már választott, ha melletted döntött és megrendelte a munkát.

A tartalommarketing megfordítja ezt a folyamatot. Nem azt kell elhitetni az olvasóval, hogy te mennyi mindent tudsz, hanem előre megmutatod. Értékes tartalmat adsz neki (és nem reklámot). Sokat írsz, vagy videóban mutatsz arról a területről, melyen dolgozol. Nem reklámot írsz, nem azt bizonygatod, hogy te mennyire jó vagy. Valós problémák megoldásáról írsz. Ezt akkor is meg tudod ám tenni, ha nem internetes szolgáltató vagy!

Tegyük fel, hogy van egy festővállalkozásod. Hát, ez bizony nem online terület. Nem tudod interneten kifesteni a falat. Akkor mi lehet itt a tartalommarketing? Ezernyi dolog.

Írhatsz a színekről. Az összeillő és nem összeillő színekről. A színek hangulatáról, arról, hogy mitől lesz nyugodtabb, mitől élénkebb egy szoba, milyenre fessünk és gyerekszobát és milyenre egy világos nappalit.

Írhatsz az anyagokról. A különböző festékekről, a szellőző, légáteresztő, vízlepergető, ki tudja még milyen bevonatokról.

Írhatsz a házi praktikákról. Például arról, hogyan tudja nyom nélkül eltüntetni a falfirkát, vagy a penészt.

Írhatsz olyasmiről is, aminek aztán végképp semmi köze nincs a falfestéshez, csak a szépséghez, a színekhez. Indíthatsz egy képzőművészeti sorozatot a kedvenc festőidről, s megmutathatod, hogyan kezelték a színeket a képeiken. Érted?

Bármiről írhatsz, amiről festőként többet tudsz, mint azok az emberek, akiknek dolgozol.

Ne félj attól, hogy kiadod a tudásodat és ingyen adod azt, amiért megdolgoztál. Falat festeni végül nem interneten keresztül fogsz.

Védett tartalom és a tartalommarketing

Nagyon is gyakori persze a tartalom-előállításra épülő és azt értékesítő vállalkozás. Szó nincs arról, hogy ha te szakértői anyagokat készítesz és adsz el a neten, akkor a cikkrovatodban a pénzért árult anyagaidat kellene részletenként közreadnod. De adhatsz belőle részletet, megoszthatsz egy-egy fejezetet, egy új változat megjelenésekor közreadhatod a régit, vagy írhatsz teljesen más területről is. Ha már írtál egy könyvet, akkor nem lehet nehéz dolog annak egy-egy fejezetét egy új cikk formájában is feldolgozni.