A vállalkozás-fejlesztés egyik alapkérdése

Remek kis szórólap került a napokban a kezembe. Egyik oldala turkálót hirdet, a másik tévészervizt ugyanazon cím alatt. Egy vállalkozó úgy döntött, megpróbál több lábon állni. Ez dicséretes dolog, de jobb lett volna, ha megpróbálja nem összekeverni a két lábat. De nagy volt a kibérelt üzlethelyiség és nagy volt a csábítás is: míg a feleség majd a heti bálabontással foglalkozik, addig apus a szomszédban szereli a tévéket.
Az üzlet(ek) marketingje nagyjából úgy néz ki, hogy a turkáló kirakatára kiakasztottak két ruhát, meg kiírták valami papírra, hogy “nyitva”. És várják a vevőt, de a vevő nagyon nem jön. Az üzlet már két hete nyitva, de a vevő nagyon nem jön.

Vállalkozónk már a bezárást fontolgatja. Millió oka van rá. Nem megy manapság ez az üzlet, az embereknek nincs pénzük, rossz helyen vagyok, a szomszédban ott a konkurencia… ezernyi ok önmagam felmentésére.

A baj csak az, hogy nem egy ilyen vállalkozó dolgozik ebben az országban. Kifigurázhatnánk százakat, ezreket, akik minimális piacfelmérés, vállalkozói ismeret nélkül kezdenek saját üzletükbe. Vajon mire számítanak? Majd csak lesz valahogy? Ha végleg tönkremegyek, majd megsegít az állam?

Tulajdonképpen elképesztő pazarlása ez az erőforrásoknak. Pazarlás, hogy emberek olyan üzletek megvalósításába fektetik erejüket, melyek életképességét egyetlen módszerrel sem próbálták meg előre felmérni. Sokan eleve értelmetlennek tartják az efféle tevékenységet. Felmérni, kutatgatni, elemezgetni? Inkább dolgozni kéne, az majd meghozza az eredményt!

Sajnos tudatlanság ellen nincs csodaszer. Segíteni azon lehet, aki hajlandó tanulni, befektetni a tudás megszerzésébe a jövő érdekében. Egy vállalkozó ma a legnagyobb kárt akkor okozza az üzletének, ha a szakmájával foglalkozik. Ne te legyél a legjobb asztalos, a legjobb szerelő, a legjobb fodrász! Ha vállalkozást vezetsz, akkor dolgozz a vállalkozás, az üzlet fejlesztésén.

Ha a cég élén állva is te akarsz a legjobb lenni a szakmában, akkor a cég építésével valójában csak egy munkahelyet hoztál létre saját magadnak. Megvetted a munkahelyed. De nem fizetsz vajon túl nagy árat érte? Ki tudsz vajon szállni egyszer? El lehet majd adni? Ha szakemberként te vagy a cég lelke, akkor mennyit fog érni ez a cég, ha már te magad nem tudsz benne munkáét végezni? Bármikor közbejöhet egy baleset, egy hirtelen változás, ami arra kényszerít, hogy felhagyj a szakmával. Ha eddig a céget építetted, ezen a ponton nyugodtan fújhatsz visszavonulót. Akár megtartod a vállalkozást, s élvezed a tulajdonnal járó előnyöket, akár eladod, a befektetett munka mindenképpen megtérül. Ellenben ha te vagy a saját céged kétkezi munkása is, akkor nélküled a vállalkozás semmit sem ér.

Ha egy kisvállalkozó hajlandó tanulni, új ismeretek szerezni üzletről, vállalkozásról, marketingről, sikeres lehet a pénztelenség és az egyéb külső körülmények ellenére is. Milyen érdekes, hogy a jól felépített, jól megalapozott vállalkozásokra kevésbé hatnak a nehéz idők!

Ha megtanulsz tervezni, a céget irányítani, ha értesz a marketinghez, akkor biztosan nem hirdeted együtt a turkálót és a tévéjavítót, és biztosan nem a körülményeket hibáztatod, ha ez a tuti kis kapcsolt üzlet nem működik.

“A vállalkozás-fejlesztés egyik alapkérdése” bejegyzéshez 2 hozzászólás

  1. Én az elején olvastam még bele a küldött dolgokba, de a véleményem az, hogy nagyon fontos a marketing és a nagyon jó reklám.
    Ezért is regisztráltam, mert nagyon régen vállalkozóként dolgozunk a családdal, de amikor úgy érezzük, valami nem stimmel, lecsengőnek tűnik egy üzlet akkor próbálkozunk dolgokkal, ujításokkal, kevés reklámmal.
    Én úgy gondolom, ebből sokat fogok tanulni, hogy mit hol csinálunk jól vagy rosszul.
    Kertberendezés árudánk van, ami azt jelenti, hogy rönkjátékokat, hintákat, kerti ülőkéket , stb forgalmazunk.
    nagyon elkel a segítség, mert most már vége a szezonnak, készülünk a tavaszra, //mert ez csak egy időszakos tevékenység, meg be van határolva meddig vásárolnak ilyen dolgokat az emberek.nyilván, most karácsonyi fenyőt árusítunk, mert nem vásárolnak sem hintát, sem szalonna sütőt.
    Nagyon várom a további leveleket, hogy a hasznunkra fordítsuk.Szeretnénk valami köztes megoldást is kitalálni e mellé az üzlet mellé, hogy a kieső időszakban is legyen jövedelmünk, remélem találok valami okos megoldást.
    Üdv: Irénke

    Válasz
  2. Kedves Irénke,

    A téli időszakot a fenyőárusítás mellett legjobban a tavaszi nagy akciók előzetes marketingjére lehetne felhasználni. szerintem aki tavasszal kertet épít, az télen már tervezeti, s ha ilyenkor rendszeresen jó ötleteket kap emailben (pl,. hogy hoppá, figyelem, a nádi kikericset már februárban boglyoztatni kell, hogy márciusra kiviruljon!), akkor is eszébe juthat az Önök boltja, amikor ténylegesen költeni kezdi a pénzét. Nevelje ki a vásárlót, télen tanítsa meg neki, hogy mit tegyen tavasszal a kertje szépsége érdekében, hogy mire az idő engedi, már alig várja, hogy telepíteni kezdhesse az új kerti bútorait.

    Válasz

Szólj hozzá!