Pár hete még a válságra panaszkodott mindenki, most pedig lépten-nyomon azt hallani, hogy a kánikula miatt nem megy az üzlet. Azt még el tudom képzelni, hogy egy alkalmazott inkább a strandra kívánkozik, mint hogy a vevőkkel foglalkozzon, na de a tulajdonos is? Vajon nem csak olcsó kifogások ezek?
Szerintem elég kevés ember van, akinek pisztolyt szorítottak a fejéhez és úgy kényszerítették, hogy legyen vállalkozó. Akkor meg miért rombolja valaki a saját üzletét, miért keresi folyton a kifogásokat, hogy most éppen miért nem megy az üzlet?
Nem szeretek más tollával ékeskedni, de ez most nagyon ide illik: januárban Wolf Gábor konferenciáján lógtak a falakról a „No nyafi zóna” feliratú plakátok. Na, erre volna szükség! Hogy ha vállalkozol, akkor ne nyafogj, ne fogd a nyárra, a válságra, vagy a jó ég tudja, mire, hogy ha nem megy jól az üzlet.
Egyedül magadban keresd a hibát.
Visszaesett az értékesítés, mert nyár van? Gondold végig: mindent megtettél előre, hogy ki tudd védeni a nyári visszaesés hatásait? Januárban is tudtad, hogy nyár idén is lesz, a vásárlóid nyaralni fognak, a városban fele annyian keresnek új autót, hitelt, nyelvoktatást és meleg pulóvert, mint máskor. Vagy tudomásul veszed, és te is elmész nyaralni, vagy teszel ellene időben, nem így van? …
Ha tudod jó előre, hogy egy adott időben megfeleződik az érdeklődőid száma, akkor fel tudsz készülni erre az időszakra. Tervezz olyan erős kampányt, ami képes ellensúlyozni a visszaeső érdeklődést. Legyél hangosabb, vagy precízebb. Legyél ott, ahová a kuncsaftjaid mennek. Az a baj, hogy meleg van? Adj nekik olyan élményt, ami segít csökkenteni a forróság érzetét! Figyelj, csak néhány tipp:
- Például ha rendszeresen a helyi reklámújságban hirdetsz, most nyugodtan hagyj ki néhány hetet. Helyette állapodj meg egy ásványvíz-forgalmazóval, s vásárolj tőle néhány saját címkéddel, a céged üzenetével ellátott ásványvizet, s osztogassátok a városokban. Buszról leszálló, vagy sorban álló emberek hálásak lesznek érte.
- Ha mindenképpen hirdetsz: felejtsd el most a termékeket! Hívd meg minden vevődet egy jeges kávéra, vagy teára, s ezt újságold el a hirdetésedben. Meglátod, többen bejönnek a jó üdítő ital kedvéért, mintha pár százalék árengedménnyel igyekeznél több vevőt az üzletbe csábítani.
- Ha árengedményt adsz, add ötletesen! Nem saját ötlet, nemrég olvastam valahol: adj minden nap akkora árengedményt, ahány fok van aznap! Tegyél ki egy hatalmas hőmérőt az üzlet elé, hogy mindenki lássa. Miért hagyná a vevő a hűvösebb napokra a vásárlást, ha a legnagyobb forróságban spórolhat a legtöbbet?
- Készíts olyan reklámajándékokat, melyek a hűvösség érzetét keltik a vevőben, vagy valamilyen módon a hideghez, hűtéshez kapcsolódnak. Van már reklám-hűtőmágnesed? Nyaranta piacra dobhatsz reklám-hűtőtáskákat is.
- Mit gondolsz, a kínai piacról mennyiért tudnál nagy tételben beszerezni elemes mini ventillátorokat? Filléres áru lehet. Reklámtárgyként nyaranta ezt osztogasd, ne golyóstollat.
- Szeretnél tömeget a boltod körül? Osztogass jégkrémet ingyen. Hirdesd meg a lapokban, hogy holnap 10 és 12 között mindenki kap egy jégkrémet, aki bejön a boltba. Hűtőpult az üzlet elé, nagy plakátok…. a sorban állóknak meg a jégkrém mellé adj aznapra szóló akciós kuponokat.
Ez csak néhány példa volt, de millió ötlet jut neked is eszedbe, ha szánsz néhány órát a nyári marketingtervedre. Csak ne tedd fel a kezed, hogy nyár van, most biztosan nem megy…
Ez remek írás lett, jó volt olvasni 🙂