Válságkommunikáció

Egy szervezet, vállalkozás életében bármikor bekövetkezhet egy olyan helyzet, ami az általános működéstől eltérő, azonnali megoldásokat követel. A rendkívüli helyzet általában valamilyen veszélyhelyzetet jelent. A további lépések következménye pedig az lehet, hogy a szervezet hírneve jelentősen gyengül, vagy – egy jó kommunikációnak köszönhetően – erősödik.

Ilyen rendkívüli helyzet lehet egy baleset, bűncselekmény, természeti katasztrófa, környezetszennyezés.

A válsághelyzetet általában a következők együttes megjelenése jellemzi:

  • hirtelen jelenik meg
  • intenzitása fokozatosan nő
  • gyors reakciót követel
  • megbontja a szervezet rutinját és teljesítőképességét
  • bizonytalanságot, stresszet és aggodalmat okoz szervezeten belül és kívül
  • fenyegeti a szervezet hírnevét
  • a média és a környezet figyelmét a szervezetre irányítja
  • megnöveli a kormányzat és egyéb szabályozó szervek érdeklődését a szervezet iránt
  • időlegesen megrendíti a szervezetet.

(Forrás: Wikipédia)

A válságkommunikáció lényege, hogy egy előzetesen elkészített kommunikációs terv segítségével a szervezet fel tud készülni az ehhez hasonló, váratlanul bekövetkező eseményekre.

Válság esetén nincs idő arra, hogy a szervezet menet közben találja ki az alkalmazott kommunikációs formákat. Előre olyan forgatókönyveket kell készíteni, melyek a kiélezett helyzetben is biztosítani tudják a szervezet zavartalan működését. Például ebben a tervben előre meg kell határozni, hogy válság esetén ki nyilatkozhat a sajtónak a szervezet nevében, és ő milyen felhatalmazással, milyen információkat adhat ki. Sokat ronthat a vállalkozás hírnevén, ha krízis esetén mindenki össze-vissza kifelé beszél, mondja a sajtónak a véleményét. Vagy az ellenpélda: ha az érintett szervezet részéről sokáig senki sem szólal meg. Ilyenkor a kommunikáció irányítását a cég átadja a sajtónak, s nem tudja befolyásolni, hogy mi jelenjen meg a szervezet életét alaposan felforgató eseményekkel kapcsolatban.

A jó válságkommunikáció tehát előre megírt forgatókönyv alapján történik. A kommunikáció fő szabályai:

  • kellő időben történik
  • igazat mond, vállalja a felelősséget
  • nem kisebbíti a problémát
  • jól szervezett (mikor, ki beszél)
  • nem kapkodó, jól szervezett