Webáruházaknak: minden termékoldalra fel kell tenni a kötelező tájékoztatókat

Elsősorban az internetes kereskedőknek hoz új előírásokat a december 13-án hatályba lépő új uniós rendelet. A fogyasztók tájékoztatásáról szóló rendelet előírja, hogy az élelmiszerek esetében a webshopokban elérhetővé kell tenni ugyanazokat az információkat, mint amit a boltban a vevő a dobozokról leolvashat.

A cél az, hogy az internetes vásárló is ugyanazokat az információkat kapja meg egy termékkel kapcsolatban, mint amihez egy bolti vevő hozzáférhet. A kötelezően előírt adatoknak tehát ott kell szerepelniük a termékek weboldalán is. Ez minden élelmiszerre kötelező lesz.

A leírások elkészítése a gyártók feladata, a webáruházaknak pedig ezeket minden külön költség felszámítása nélkül elérhetővé kell tenniük.

Melyek a kötelező információk?

Az uniós rendelet a következő adatok feltüntetését írja elő kötelezően:
• az élelmiszer neve;
• az összetevők felsorolása;
• minden olyan, allergiát vagy intoleranciát okozó anyagokból vagy termékekből származó összetevő vagy technológiai segédanyag, amelyet élelmiszer előállításánál vagy elkészítésénél használnak fel, és a késztermékben még jelen van, akár megváltozott formában is;
• bizonyos összetevők vagy összetevőcsoportok mennyisége;
• az élelmiszer nettó mennyisége;
• a minőségmegőrzési idő vagy a fogyaszthatósági idő;
• a különleges tárolási és/vagy felhasználási feltételek;
• a tájékoztatásért felelős élelmiszer-vállalkozás neve vagy cégneve és címe;
• a származási ország vagy az eredet helye
• felhasználási útmutató, amennyiben ilyen útmutató hiányában nehéz megfelelően felhasználni az élelmiszert;
• az 1,2 térfogatszázaléknál nagyobb alkoholtartalmú italok esetében a tényleges alkoholtartalom térfogatszázalékban;
• tápértékjelölés.

A felsoroltak közül a minőségmegőrzési idő kivételével az adatokat még a vásárlás előtt kell az érdeklődő rendelkezésére bocsátani. Tehát az nem jó gyakorlat, ha a leírásokat tartalmazó dokumentumot mondjuk egy vásárlási visszaigazoló levélben kapja meg a vevő.

Az adatoknak elérhetőknek kell lenniük az érdeklődő számára akkor is, ha a vásárlás nem interneten keresztül, hanem mondjuk telefonos értékesítéssel történik.

A rendelet a boltokban forgalmazott termékekre is mostantól ír elő új kötelezettségeket. Sokan fognak például annak is örülni, hogy előírják a dobozokra tehető legkisebb betűméretet – ez 1,2 mm lesz az újonnan forgalomba kerülő termékekre. A betű színe és a háttér között éles kontrasztnak kell lennie, tehát többé nem lehet piros háttéren rózsaszín betűvel feltüntetni az allergén adalékanyagokat.

A boltoknak arra is fel kellett készülniük, hogy a kimért, nem csomagolva árusított termékek esetében is elérhetővé kell tenni ezeket az információkat. Így például a húsos pultnál minden egyes felvágottnál, a kenyereknél, süteményeknél is látni kell, hogy a termék milyen allergén anyagot tartalmaz.

A rendelet az EU még 2011-ben fogadta el, s 2014. december 13-tól kell alkalmazni.

Forrás: 1169/2011/EU rendelet a fogyasztók élelmiszerekkel kapcsolatos tájékoztatásáról

Szólj hozzá!