A Webgalamb hírlevélküldő már előfizetéses formában is elérhető WGX néven.

WebgalambX – előfizetéses hírlevélküldő

Néhány hónapja webes formában is elérhetővé vált a Webgalamb hírlevélküldő WebgalambX néven. Nem a legolcsóbb előfizetéses szolgáltatás, de nagy tudású, kényelmesen használható rendszer, ami most nagyobb induló költség nélkül, alacsony havi díjért is elérhető. Érdemes tenni vele egy próbát.

A hagyományos Webgalamb

A Webgalamb hosszú idő óta egy rendkívül nagy tudású, stabil, egyszerűen használható hírlevélküldő rendszer. Egyszeri díjas, „dobozos” termék, amit megveszel, feltelepíted a saját tárhelyedre és te magad működteted.

Az egyszeri díjas megoldás előnyös is lehet, de hátránya is a programnak.

Előnyt jelent az egyszeri díjas konstrukció azokhoz a hírlevélküldőkhöz képest, melyeknél a feliratkozottak száma vagy a kiküldött levelek mennyisége alapján kell fizetni. Ezek a programok általában néhány száz feliratkozóig, havonta néhány ezer levélig ingyenesen vagy nagyon olcsón használhatók, nagyobb listánál vagy nagyobb számú kiküldésnél azonban brutálisan drágulni kezdenek.

Egyszeri díjas program esetén ezek a működési költségek nem jelentkeznek, cserébe viszont viszonylag magas belépő árat kell magáért a programért kifizetni. A Webgalamb esetén ez jelenleg nettó 58.900 forint.

Komoly hátránya a terméknek, hogy csak egy domain alatt használható. A megvásárláshoz használt domaint bele is kódolják a programba, így azt utólag sem lehet megváltoztatni. Pontosabban meg lehet, de majdnem annyiba kerülne az átkódolás, mint egy új példány vásárlása. Ez pedig azzal jár, hogy örökre ahhoz a domainhez kötöm magam, amire egyszer a programot megvettem. Ez nem mindig jó, főleg, ha arról a vállalkozásról kiderül, hogy nem működik, át kell nyergelni más területre.

A dobozos termék használatának van még egy rejtett költsége és egy komoly hátránya a bérelhető webes megoldásokkal szemben. A program előnyeit igazából az tudja maradéktalanul kihasználni, aki ehhez megfelelő webes tudással rendelkezik, vagy van ehhez megfelelő erőforrása (szolgáltatója, munkatársa). A hírlevélküldés gördülékenysége, sikere nagy mértékben magán a küldésen múlik. A tárhely pontos beállítása, a levélküldések időzítése, a tárhely jó hírneve nélkülözhetetlen a megfelelő levélküldéshez.

Tapasztalataim szerint nem egy kezdő felhasználó tudását már a program feltelepítése és alapszintű működtetése is meghaladja. Ftp-n keresztül telepíteni, adatbázishoz kapcsolni, néhány alapbeállítást megadni nem bonyolult dolog, de aki eddig kizárólag felhasználói szinten találkozott webes programokkal, annak ez is meghaladja a jelenlegi tudását.

A súlyosabb problémák a működtetés közben kezdődnek. Egy átlagos, weblapok számára bérelhető tárhelyen szinte lehetetlen a hírlevélküldőt közepes vagy nagyobb listával működtetni. A tárhelyszolgáltatók egy része például egészen alacsony számon maximálja a kiküldhető levelek óránkénti vagy napi mennyiségét. Az óránkénti 50-re korlátozott levélküldés már lehetetlenné teszi az email-marketinget.

Megoldást általában a külön szolgáltatások bekapcsolása jelent: drágább, hírlevelezésre is alkalmas tárhely, vagy külön smtp szerver jelenti a megoldást a kiküldés biztosítására.

Az átlagos kezdő felhasználó viszont nem is érti ezeket a technikai nehézségeket, vagy ha érti is, nem akar velük foglalkozni. A saját tárhelyről futó program technikai beállítása és a vele járó plusz költségek hamar lefaragják a Webgalamb előnyét az előfizetéses megoldásokhoz képest. Arról nem is beszélve, hogy az örökáron megvásárolható programok kiadása egyre inkább a múlté. A birtoklás helyett a hangsúly ma mindenhol a használaton van. Nem akarok megvenni valamit, ami lehet, hogy csak rövid ideig kell, vagy lehet, hogy nem is fog beválni. Addig fizetek érte, amíg használom – ez ma szinte az egyeduralkodó üzleti modell.

Az örökáras Webgalambnak ezek a változások nem jók, s valószínű, hogy csökkent is az érdeklődés a termék iránt. Valószínűleg ennek köszönhető, hogy a fejlesztők előrukkoltak a webgalamb új formájával, az előfizetéses, webes változattal. Ez a WGX, a wgx.hu oldalon lehet megtalálni és regisztrálni.

WGX – az előfizetéses Webgalamb

Ha néhány éve elérhető lett volna ez a szolgáltatás, akkor biztosan nem vettem volna meg az örökáras Webgalambot. A WGX pont azokat a hibákat küszöböli ki, melyek nehezítették a dobozos változat használatát. Nem kell feltelepíteni, elérhető egy egyszerű regisztráció után. Nincs közel 75 ezer forintos induló beruházás, a legolcsóbb csomag már pár ezer forintért használható (kezdőnek nem is kell több). És nincs az örökös harc a tárhely gazdájával a kiküldésekről: mennyi levél mehet ki óránként, van-e külön smtp szerver, rontja-e egy másik tárhelyhasználó a tárhelyem IP címét – ezek a kérdések már nem okoznak fejtörést. Marad a hírlevélküldő, semmi más.

A programnak ez a lecsupaszítása nagyon jó a felhasználónak, talán kevésbé a fejlesztő cégnek. A Webgalamb mostantól összehasonlítható, egymás mellé lehet tenni, hogy melyik levélküldő program mennyibe kerül. Egy profivá érő, több hónapja, vagy több éve hírlevelező vállalkozó valószínűleg több levélküldő programot is kipróbál, s az elérhető funkciók, használat bonyolultsága, vagy csak egyszerűen a kényelem alapján választ megfelelőt. Elemző gondolkodásúak valószínűleg a hírlevelek célbajutási arányai alapján döntenek – tegyük hozzá, ahhoz azért elég tudatos méréseket kell elvégezni, hogy a célbaérési adatok két levélküldő között összehasonlíthatók legyenek.

A kezdők többsége valószínűleg két tényező alapján választ programot: a kezelőfelület kényelme, használhatósága és a levélküldés ára alapján. Használhatóságban a WebgalambX nagyon kényelmes, árban azonban fölötte van a versenytárs programokénak.

Nézzünk egy összehasonlítást négy programmal. A WebgalambX mellé két alacsonyabb áron elérhető magyar szolgáltatást és a népszerű Mailchilmp-et tegyük.

Hírlevélmanager

A Hírlevélmanager magyar fejlesztésű előfizetéses program. Éves és fél éves díjfizetési lehetőséggel használható, fizetni sávosan, a kiküldött levelek mennyisége alapján kell. A legkisebb csomagban havi 4 ezer levél küldhető.

Listamester

A Listamester szinten magyar előfizetéses program. A díjakat a feliratkozottak száma és a kiküldhető levélmennyiség határozza meg. A kereten túl küldött levelekre túlforgalmazási díjat kell fizetni, levelenként 10-50 fillért. A kezdő csomag ingyenes, ez 100 feliratkozót tesz lehetővé, s havi ezer levél küldhető vele.

MailChimp

A Mailchimp angol nyelvű program, rendkívül népszerű a magyar vállalkozók között is. Ebben annak is nagy szerepe van, hogy igen sok wordpress-kiegészítővel, pl. webáruházzal szinkronizálható. Kezdőknek egészen 2 ezer feliratkozóig és havi 12 ezer levélig ingyenes – ezért is népszerű. Felette viszont elég költséges: ha korlátozás nélküli havi küldési mennyiséget, vagy 2 ezer feliratkozónál nagyobb listát szeretnénk, akkor azért már havi 20 dollár feletti összeget kell fizetni.

Az első táblázatban egy kezdőkre jellemző csomaggal hasonlítom össze az árakat. Számoljunk 800 feliratkozóval és heti egyszeri levélküldéssel. Az havonta 3200, évente 38.400 levél. Éves díjakat számolunk.

Hírlevélmanager Listamester Mailchimp WebgalambX
4 ezer főig és évi 48 ezer levélig A csomag 2 ezer feliratkozót és havi 20 ezer levelet enged. 2 ezer főig és havi 12 ezer levélig ingyenes Csak a levélküldések száma alapján kell fizetni, évi 120.000 darab küldhető ezzel a csomaggal
16.000 7.244 0 36.000

Ebben a nagyságrendben tehát a WGX a legdrágább. Tegyük hozzá, a Mailchimp ingyenessége csalóka: sokakat elriaszt az angol nyelvű kezelőfelület.

Nézzünk egy másik esetet is: legyen a lista 5.400 fős és küldjünk nekik havonta 6 levelet. Az havonta 32.400, évente 388.800 kiküldött levél.

Hírlevélmanager Listamester Mailchimp WebgalambX
Éppen átcsúszik a nagyobb kategóriába: havi 30-70 ezer levél küldhető ebben a csomagban A csomag 10 ezer feliratkozót és havi 100 ezer levelet enged 5400 feliratkozóra 65 dollár a havi díj Csak a levélküldések száma alapján kell fizetni, évi 120.000 darab küldhető ezzel a csomaggal
48.000 23.400 222.000 108.000 VAGY

112.900 az első évben, utána 54.000

A Mailchimp ebben a kategóriában már vállalhatatlanul drága, hacsak valakinek pl. az integrálási lehetőségek miatt nem kifejezetten erre van szüksége.

A WGX ebben a nagyságrendben két konstrukcióban is hozzáférhető. Kínálják vagy teljesen előfizetéses csomagban (ez jön ki évi 108 ezerre), vagy egy kombinált megoldással. Ebben meg kell venni egy saját webgalamb-licenszet, s attól kezdve az éves díjként az előfizetéses programra már csak a normál tarifa felét kell kifizetni. Első évben ez magas az egyszeri ár miatt, a továbbiakban viszont már nagyon is kedvező: évi 120 ezer levélig 18 ezer forint évente.

Mennyiért lehet elkezdeni a hírlevelezést?

A legtöbb szolgáltató kínál egy nagyon alacsony áron, vagy ingyen elérhető csomagot a hírlevelezést elkezdő vállalkozóknak. Néhány száz fős lista, heti egyszeri levélküldéssel fér bele általában ebbe a csomagba.

Hírlevélmanager Listamester Mailchimp WebgalambX
Havi 4 ezer levélig (évi 48.000) 100 főig és ezer levélig ingyenes 2 ezer főig és havi 12 ezer levélig ingyenes 2.000 levél ingyen, utána a legkisebb opció a 10 ezer darabos csomag
fél évre előfizetés folyamatos folyamatos 30 napig érvényes próbacsomag
8.900 0 0 0, majd 4.500 

A Listamester esetén a 100 fős, ezer leveles csomag valójában csak a tesztelésre jó, munkát elkezdeni még kezdő vállalkozó sem képes ezen a szinten. A következő kategória ennél a szolgáltatónál már évi nettó 7.244 forint, 2 ezer fős listára, havi 20 ezer levélre.

A WebgalambX tehát az ingyenes próba után már drágábban kezdhető és drágábban használható, mint más,  hasonló kategóriájú előfizetéses programok. Hogy az árkülönbözetet indokolja-e a több funkció és jobb működés, azt majd legközelebb járom körül.