Nemrég kétszer is megkaptam azt a kérdést, hogy a keresőoptimalizált szövegek most akkor valójában a keresőprogramoknak, vagy az embereknek szólnak? Tegyük ezt rendbe, mert gyakori a félreértés.
Elég nagy a baj, ha ilyen alapon kell kettéválasztani, hogy kinek írunk szövegeket. A keresőprogramok az embereket követik. A Google keresési algoritmusa ma már olyan fejlett, hogy szinte pontosan képes követni az emberi gondolkodás útját. Ezt egyszerűen lemérheted, csak írj be bonyolultabb kifejezéseket a keresőablakba. Ne azt írd be, hogy „tojás”, hanem azt, hogy „hogyan kell tojást főzni?” (Idézőjelek nélkül írd be.) E kifejezésre nekem a következő találatok foglalták el az első helyeket:
- Hogyan kell tojást főzni? (Részletesen)
- Hogyan kell Tojást főzni
- Vajon tudsz tojást főzni?
- Tojásfőzési idők
- Így lesz tökéletes a főtt tojás
- A TOJÁS – kemény, lágy, tökéletes, pecsétes
- Így főzz tökéletes lágytojást! A tojásfőzés apró trükkjei
- Blumenthal most megtanít tojást főzni
- Tökéletes lágytojás. Létezik olyan?
- Hogyan készül a tökéletes főtt tojás?
Nos, ezek voltak az első oldal találatai. Láthatod belőle, hogyan működik a kereső. Ma már nem csak a szó szerint ugyanúgy leírt kifejezést találja meg (bár ezek vannak a lista elején), hanem a tojást főzni szókapcsolatból azonosítja a tojásfőzés, főtt tojás kifejezéseket is, sőt, ide kapcsolja a lágytojás fogalmát is. Pontosan úgy, ahogyan az emberek keresnének. Előbb kikeresi a szó szerinti egyezőségeket, majd tágítva a kört, adja a kapcsolódó fogalmakat.
Külön emeli a keresés értékét, hogy a lap alján kapcsolódó kereséseket is felvonultat a program. Olyan javaslatokat ad, melyekre már többször kerestek az emberek, s feltételezik, hogy minket is érdekelhet az a téma. Ezek a kifejezések nagyon jól jönnek kulcsszókutatáskor is. Ha a kiválasztott kulcsszavadra kevés is a találat, itt sok hasonló ötletet kaphatsz, olyanokat, melyekre már van értelmezhető keresési forgalom.
A tojásfőzéssel kapcsolatban én a következő tippeket kaptam még:
- hogyan kell lágy tojást főzni
- meddig kell a tojást főzni
- meddig kell főzni a tojást hogy lágy legyen
- meddig kell főzni a tojást hogy kemény legyen
- tojást főzni mikróban
- lágytojást meddig kell főzni.
Ezek tehát olyan kifejezések, melyekre már van kimutatható mennyiségű keresés a Google rendszerében.
Miért fontosak ezek a keresési találatok?
Térjünk csak vissza az alapkérdéshez. A keresőnek írsz, vagy az olvasóidnak?
Régebben, amikor még nem voltak ennyire fejlettek a keresőprogramok, ez a kérdés joggal vetődhetett fel. A keresőnek máshogyan kellett írni. A kereső a nyers kulcsszavak alapján működött. Minél többször előfordult a kulcsszó a szövegben, annál biztosabb volt, hogy a szöveg arról a kifejezésről szól.
Ezt a rendszert nagyon könnyű volt kijátszani. Elég volt hozzá, hogy a szöveget teletömjék a kiválasztott kulcsszóval. Valahogy így: „Mi a keresőoptimalizálás? A keresőoptimalizálás közvetlen célja a keresőprogramok befolyásolása. A keresőoptimalizáláshoz olyan szövegeket készítünk, melyekbe a keresőoptimalizálás céljából az átlagosnál sűrűbben helyezzük el a kiválasztott kulcsszavakat. A keresőoptimalizálás eredményeként ezeket a szövegeket a program azokhoz a témákhoz sorolja, melyeket a keresőoptimalizálás során kulcsszavakként megadtunk.” Uhh. Ez egy 45 szavas szövegrész, melyben a kulcsszóként kiválasztott kifejezés 6-szor fordul elő. Ez 13 százalékos kulcsszóarányt jelent, ami az emberi szemnek már elviselhetetlenül magas. Egy adott témáról szóló normál szövegben a téma által meghatározott kulcskifejezés sem fordul elő 2-3 százalékosnál magasabb arányban.
A kulcsszavaknak ezt az értelmetlen halmozását néha ma is megfigyelhetjük, főleg a PR cikknek nevezett rövid reklámírásokban. Sok ilyen írás egyetlen célja valóban csak az, hogy elhelyezzenek az interneten egy kulcsszóra optimalizált szöveget, melyből egy ugyanarra a kulcsszóra optimalizált link vezet a megbízó weboldalára. A cél az, hogy a keresőnek mutassák: ez egy fontos szöveg, erről a témáról szól, a link mögött álló oldal pedig szorosan kapcsolódik ehhez a témához.
A linképítésnek és a kulcsszavazásnak ez a módja erősen szürke zóna. Soha nem lehetsz biztos benne, hogy egy újabb programmódosítás után a Google nem fogja-e büntetni az oldaladat az így kialakított linkhálózat miatt.
A keresőoptimalizálás akkor működik, ha valódi cikkeket írsz
A tojásos példán láthattad, hogy a kereső már nagyon jól képes követni a beírt keresőkifejezés mögött álló szándékot, s eléd tálalja a valóban a témádhoz tartozó oldalakat. Éppen ezért a legfontosabb jó tanács: ne a keresőt próbáld átverni, hanem arra törekedj, hogy valódi, értékes, az olvasóidnak szóló tartalom kerüljön fel rendszeresen az oldaladra. Olvasd el ezt még egyszer!
- Valódi tartalom, nem kulcsszóhalmozás
- értéket jelentsen olvasóidnak, olyan tartalmat adj, amit tényleg felhasználnak, megoisztanak, linkelnek rá, újra és újra elolvasnak
- valóban az olvasóidnak szóljon: úgy írj, hogy a szövegek szakmai szintje, stílusa megfeleljen a célzott közönségednek (a szövegírásnak erről az oldaláról ebben a cikkben olvashatsz többet: A megosztott tartalom illeszkedjen a saját céged szakmai szintjéhez )
- írj rendszeresen. Már heti egy új cikk is növelheti a forgalmadat, heti 3 írással pedig néhány hét alatt meg tudod duplázni a követőid számát.