Aki hagyományos újságba, vagy bármilyen nyomtatott termékbe készíti a cikkét, annak csak az olvasó figyelmét kell felkeltenie. Az internetes cikkírás ezzel szemben felerészben a robotoknak szól. A keresőnek is meg kell mutatni, hogy ez a cikk fontos és értékes, különben nem fogja megmutatni azt a téma iránt érdeklődő olvasóknak.
Az internetes cikkírás mára a szövegírás teljesen külön ágává alakult. Egy internetre tervezett szöveg készítésekor nem lehet figyelmen kívül hagyni a keresők elvárásait. A jó cikk továbbra is az embereknek szól, de a szövegbe bele kell építeni azokat a címszavakat is, melyek a keresőknek is megmutatják, hogy miről szól az írás. Hogy néz ki ez a gyakorlatban?
Akár interneten, akár papíron dolgozunk, a cikk szerzője először átgondolja, miről akar írni. Készít egy vázlatot, akár leírva, akár csak fejben. Nagyjából tudja, honnan hova akar eljutni.
Ha internetre dolgozunk, akkor ezt a legfontosabb szavak kiválasztásának kell követnie. Az internetes cikkírás során a szerző kiválasztja azokat a szavakat, melyek a legjobban bemutatják az adott cikk témáját. Amik a legfontosabb mondanivalót hordozzák. Ezek lesznek az úgynevezett kulcsszavak. Az interneten megjelenő cikk akkor jó, ha ezek a kulcsszavak elég sokszor, de egyenletesen jelennek meg benne. Ha írunk egy kétezer karakteres cikket, akkor abban jó, ha tízszer, tizenötször előfordul az a kulcsszó, ami a cikk fő témáját adja.
Kulcsszavak a hagyományos cikkírásban is előfordulnak. Aki tudatosan szerkeszt szöveget, az eddig is ügyelt a kulcsszavak megfelelő sűrűségű alkalmazására. Manapság már az ember is úgy olvas, hogy szemével pásztázza az ismeretlen szöveget, keresi benne a számára fontos információt. Úgy is mondjuk, hogy ma már nem olvasunk, hanem szkenneljük a szöveget. Akkor állunk meg alaposabban belemélyedni a szövegbe, ha abban megtaláljuk a számunkra éppen fontos kulcsszavakat.
Az internetes cikkírás során a keresők sajátos működése miatt erre sokkal jobban oda kell figyelni. A Google nem tudja a szövegkörnyezetből megállapítani, hogy miről szól a cikk. A keresők a kulcsszavakat figyelik a cikk szövegében. Ha a „torta” szó legalább tízszer, különböző formákban előfordul a cikk szövegében, akkor ez az írás a kereső szerint feltehetően arról az édességről szól. S ha legközelebb valaki az interneten a tortákról érdeklődik, akkor ez a cikk jó eséllyel fog előtte megjelenni a találatok között.
Ha internetre írunk cikket, akkor éppen ezért kétfelé kell egyszerre figyelnünk. Figyelni kell az olvasóra, hogy azt kapja, amire szüksége van, hogy számára fontos, érdekes, eredeti információkat találjon. És figyelni kell a keresők szempontjaira is, különben hiába a jól megírt cikk, az érdeklődő olvasó soha nem fogja az oldalunkon megtalálni a számára lényeges írást.