Egyszerűbb lett a domainregisztráció

Egyszerűbb lett a domainregisztráció

Jelentősen egyszerűsödött a domainregisztráció Magyarországon: a hazai internetezés történetében mostantól, 2015. január 12-től lehet papírok nélkül, teljesen elektronikus úton domaint regisztrálni. Most értük el azt a szintet, ahonnan a nemzetközi internetezés 20 éve eleve indult.

Tíz évvel ezelőtt minden második internetes vállalkozó .com végű domaint regisztrált magyar vállalkozásához is. Az ok nem a nemzetközi piacra való tekintgetés, még csak nem is a fellengzősség volt. Egyszerűen .com, .net végű domain neveket 10 perc alatt lehetett regisztrálni, a .hu tartományba esőkhöz meg az eredeti cégpapírok bemutatása és kéthetes várólista után lehetett hozzáférni. 2011-ben jött az első nagyobb liberalizáció. A várólista megmaradt, de lerövidült 8 napra. A domaint viszont már a várakozás alatt is ideiglenesen használatba veheti az igénylő. A papírmunka azonban megmaradt: a mai napig a regisztráció elindításához a papíron kitöltött igénylőlapra volt szükség. Igaz, sok helyen ezt kiváltották azzal, hogy faxon, később beszkennelve és emailben elküldve is fogadták az adatokat, de ez csak a kiskapu volt. Hivatalos igénylőlapnak kizárólag az aláírt papaír számított.

A regisztráció mostantól teljesen online módon is végbemehet. A regisztrátor honlapján indítja az ügyfél a bejegyzést, megadja a szükséges adatokat. A regisztrátor ekkor lehívja az ISZT (Internet Szolgáltatók Tanácsa) adatbázisából a regisztrációhoz szükséges ügyfélnyilatkozat szövegét (a feltételek elfogadásáról). Az ügyfél kipipálja, hogy elfogadja a feltételeket, s beír egy kódot (captcha), amit a rendszer generál a számára. A következő kattintásra el is indul a regisztráció.

Az ISZT adatbázisa rögzíti az igénylés időpontját, az igénylőlapot és az igénylő gépének IP címét is – ez lesz a továbbiakban az igénylés hivatalos igazolása.

Részben megmarad a hagyományos, papír alapú regisztráció is, csak éppen az eddigi kiskapu lesz a szabvány eljárás. Ha az igénylés nem elektronikusan történik, akkor továbbra is alá kell írni az igénylőlapot, s beszkennelve fel kell tölteni az ISZT adatbázisába a csatolt dokumentumokkal (aláírási címpéldány cégeknél, egy aláírási nyilatkozat magánszemélynél).

A változás után egy nappal még úgy tűnik, hogy a regisztrátorok nem álltak át az új lehetőségek szerinti ügyintézésre. Szinte mindenütt csak a régi űrlapokat lehet letölteni, online felülettel nem nagyon lehet találkozni. Az ISZT január 12-től hatályos regisztrációs szabályzata itt olvasható.

Szólj hozzá!