Rukkolj egy könyvet. Várd meg, míg happolják, s ha passzoltad, három másikat happolhatsz helyette. Ezek a megmosolyogtató kifejezések valójában egy új, közösségi könyvcserélő szolgáltatás, a Rukkola használati szabályait írják le alapszinten.
A Rukkola egy nagyon jól kitalált oldal. Bevezet egy újdonságot, ami divatot teremt, meglovagolják vele az aktuális webkettes trendeket, miközben gazdasági előnyt kínál a felhasználóknak és kulturális missziót is teljesít. Szép lista.
A gügyörésző szavakra kezdetben nehezen áll rá az ember szája. Azt jósolom, nem mindig lesz ez így. A Rukkola tényleg divatot teremt, s a ma még ciki szavak hamarosan az aktív közbeszéd részévé válnak. Az új felhasználók ebbe úgy nőnek bele, mint ma a lájkolás és az appok világába.
Amiért most elsősorban példának hoztam a könyvcserélő oldalt, az pont a névadás és a szóhasználat ötletessége. Készítői megtanulták jól azt a marketingtörvényt, hogy légy valamiben az első – vagy ha nem megy, hozd létre azt a saját kategóriát, amiben első lehetsz. A Rukkola ezt duplán megvalósítja. Már az is újdonság, hogy nincs még egy ilyen szolgáltatást nyújtó oldal. Erre még rátettek egy lapáttal. A rukkolj-passzolj-happolj szavakkal megalkották saját, egyedi, csak rájuk jellemző fogalomkészletüket, melyet lehetetlen másolni.
A Rukkola nem csak egy új projektet hozott létre, hanem kategóriát teremtett. Ha megalakul még egy hasonló könyvcserélő oldal, akkor arról már úgy fogunk beszélni, hogy olyan, mint a Rukkola, vagy különbözik-e tőle. Megemlítjük, hogy happoltam egy könyvet, de nem a Rukkoláról, hanem a másikról. Olyan lesz ez, mint a málnakóla.
Ezt a technikát érdemes eltanulni tőlük. Nem mindig jön be, valóban kell hozzá a divat ereje, az őrjöngő tömeg. De ha piacra tudsz hozni valami igazán eredetit, érdemes azt nyelvi eszközökkel is hangsúlyozni. Sokkal eredetibbnek gondolunk valamit, amire még nincs meglévő szavunk. Nem tudjuk besorolni ismert kategóriákba. Ha a Rukkola azzal jön elő, hogy tegyél fel egy könyvet a közösbe, várd meg, míg valaki elkéri tőled, küldd el neki és máris választhatsz egyet te magad is, akkor fele ekkora hatást sem érnek el. Beleolvadnak a szürkeségbe. A rukkolj-happolj beleeszi magát a fülünkbe, mert első hallásra bántó, idegen. De felkapjuk rá a fejünket és megjegyezzük. Márpedig az eladásnak az az első lépése, hogy a vevőjelölt számára legyél felismerhető és egyedi. A többi már az ajánlatodon múlik.