Vannak napok, amikor egy-egy témára az átlagosnál sokkal nagyobb figyelem tevődik. Ha ezt kihasználod a kommunikációdban, s e témához illeszkedő tartalommal jelensz meg, sokkal többen fognak a weblapodra érkezni.
A mai nap slágertémája a Vissza a jövőbe! (Back to the Future) című film, ami éppen 30 éves. Ismered?
1. Csak néhány mondat, ha a sztori kimaradt (vagy fiatalabb vagy annál, hogy emlékezhess rá).
A filmet 1985-ben készítette Robert Zemeckis rendező Michael J. Fox és Christopher Lloyd főszereplésével. Az ifjúsági sci-fi-nek szánt mozi sztorija egyszerű: egy őrült tudós feltalál egy időgépet, ami egy szerencsétlen véletlen miatt visszaviszi őket 1955-be, ahol a fiú (M. J. Fox) saját, kamaszkorú szüleivel találkozik. A film hatalmas siker lett, még mai szemmel is nézhető, kellemes sztori. Jó zene, autó, lányok, jó színészek, minden adott, ami kell a könnyed szórakozáshoz. Nagy siker lett, elkészült még két folytatása is, s a trilógia a mai napig népszerű a mozikedvelők között. Most, a 30 éves évfordulóra felújítva, újra moziban látható az első része.
Van a filmben egy jelenet, amikor az időgép a múlt helyett a jövő felé indul. A cél a pontosan 30 évvel későbbi jövő. Az érkezés dátuma 2015. október 21. Ma van a jövő.
A filmről szóló információk ma elöntik az internetet, hiszen ma van a Vissza a jövőbe nap. Erre az amerikai forgalmazók is ráerősítenek persze, hiszen felvettek például egy külön üzenetet a mai napra időzítve Christopher Lloyd-dal, az eredeti időgép-autóban ülve.
Azt láthatod, hogy ma az ezzel kapcsolatos tartalmak előnyt élveznek a kommunikációban. Nem is csak a szűk rajongótábor kattint a tartalmakra, hanem annál sokkal szélesebb kör. Aki eddig nem is hallott erről a filmről, ma az is megnézi a róla szóló videókat. A sztorit, az apropót ugyanis rengeteg jól felépített poén viszi tovább. Ezek ahhoz is eljutnak valamennyire, aki nem tartozik a rajongótáborba, de szokott poénos videókat nézni, vagy ilyen cikkeket olvasgatni.
Ami ebből tanulságos: hogyan tudod meglovagolni az ilyen hullámokat?
Vissza a jövőbe nap csak egyszer van, ez nem visszatérő téma, mint a karácsony. De ha figyeled az internetet és elég gyors vagy, akkor fel tudsz ülni az ilyen hullámokra és bármilyen céged is van, ki tudod használni a felhajtást.
#1 Állíts elő hasonló tartalmakat
Ez a legközvetlenebb módja a népszerűsítésnek, persze csak akkor, ha van erre alkalmas felületed. A mostani film témáját is több bulvárlap is feldolgozta. láttam olyan cikket, aminek csak az volt az apropója, hogy a szerző is látta annak idején a filmet és hogyan emlékszik vissza rá. Egy videóban (ez nem magyar volt) összevágták a filmbéli elképzelt jövő tárgyait a mai valóság tárgyaival, az azonosságokat keresve (pl. lapostévé, repülő autó, repülő gördeszka, önmagától befűződő cipő, hologramos reklám stb.). Ha egy ilyen napon elő tudsz állni a témához illeszkedő tartalommal, akkor biztosan számíthatsz a megnövekvő látogatotttságra. Itt egy tipikus megoldás ebből a tartalomból (Tibiatya a Facebook-ról)
#2 Reflektálj
Írj visszaemlékezést, ha láttad annak idején a filmet. Hogyan élted ezt meg magyar kiskamaszként? Vagy írj arról, hogy te mit csinálnál, ha visszamehetnél 30 évvel korábbra és találkoznál a szüleiddel? Már azzal kiveheted a részed a növekvő forgalomból, ha megosztasz egy képet a filmből a Facebook-on, s melléírod, hogy lájkold, ha te is nézted annak idején.
Ebben a videóban például egyszerűen végigjárják a filmben szereplő helyszíneket, s megmutatják, hogyan néznek ki ma azok az utcák és épületek.
#3 Gondold tovább
Használd szlogenként a saját vállalkozásodra! Adj ma Vissza a jövőbe pizzát, vagy keress valami olyan terméket, ami emlékeztethet a filmben szereplő dolgokra és adj neki hasonló nevet.
Szinte tökéletes példa erre a MOL reklámja. Ma így néz ki a MOL honlapjának a címoldala. A filmjelenetet feldolgozó slide egy olyan oldalra visz, ahol a MOL azt mutatja meg, mennyi mindent tesz a tisztább környezet kialakításáért. Szlogenjük: jövő újratöltve.
Itt van még egy jó kép, beszállt a játékba a Tesla autógyár is.
#4 Használd ki a retro-életérzést
Csinálj valamit, ami olyan, mint 30 évvel ezelőtt volt (vagy lehetett volna). 1985-ös a film, alig pár évvel volt a rendszerváltás előtt, sokan emlékeznek arra az időre. Írd ki, hogy Vissza 1985-be, s adj egy napig 1985-ös (jellegű) árakat. Vagy vegyél elő bármit, aminek 80-as évekbeli a stílusa.
Érted? A lényeg az, hogy egy ilyen napon mindenképpen kommunikálj valamit, ami illik a felkapott témához. Ilyenkor azok is ezzel a témával foglalkoznak, akik máskor hasonlót sem vesznek a kezükbe. ez olyan, mint egy gyorsvonat, keresztülszáguld ma a neten. Ha akarod, fel tudsz rá kapaszkodni, s elkaphatsz valamit a téma sebességéből.
Milyen témák kerülhetnek így elő?
Lehet évfordulók. Nemrég lett volna pl. John Lennon 75. születésnapja, az is hasonló hullámot indított. Aznap Lennon-dalokkal volt tele a net. Biztos vagyok benne, hogy bármilyen profilú vállalkozásod is van, lehet találni egy olyan Lennon-dalt, melynek a hangulata, mondanivalója egy néhány szavas kommenttel illeszthető hozzá.
Lehetnek jelentős események. Például híres ember esküvője – legutóbb az angol herceg, Vilmos és Kate esküvője volt ilyen világot megmozgató sztori.
Természeti események, rendkívüli, rossz idő. Ilyen volt a hóhelyzet pár évvel ezelőtt – mindenkinek volt róla pár szavas mondanivalója. A természeti katasztrófákkal és más, negatív eseményekkel viszont vigyázz, mert a téma felkapása könnyen átcsúszhat ízléstelen megoldásokba. Ami sértheti mások érzékenységét, az visszaüt rád, s rontja jó híredet. Soha ne poénkodj emberek bajba kerülésével: katasztrófákkal, háborúval, válsággal. Erősen billeg a menekültválság ilyen feldolgozása is, hiszen a poénképek másik oldalán emberek tízezreinek a katasztrófája áll. Próbált pozitív eseményekre koncentrálni.