Hogyan írj olyan cikkeket, melyek hasznosak és érdekesek is lesznek az olvasóidnak?

Téged is egyre jobban bosszant, hogy a hírolvasással legtöbbször csak az idődet pazarlod? A követőid is unják már a számukra haszontalan írásokat. Tegyél olyan cikkeket a weblapodra, melyek a megcélzott olvasóid számára hasznosak, érthetőek és olvasmányosak lesznek. Megmutatom, hogyan csináld!

Téged is egyre jobban bosszant, hogy a hírolvasással legtöbbször csak az idődet pazarlod? A követőid is unják már a számukra haszontalan írásokat. Tegyél olyan cikkeket a weblapodra, melyek a megcélzott olvasóid számára hasznosak, érthetőek és olvasmányosak lesznek. Megmutatom, hogyan csináld!Kint élsz a pusztán, állatokkal foglalkozol. A világ messze van tőled. Ide nem hallatszik fel az autók zaja, nincs mobiltelefonod és nem tartod bankban a pénzed. Nem érdekelnek a tőzsdei hírek, átlapozod a tévéműsort és a sportrovat sem hoz lázba.

Egy nap azonban arról ír az újság, hogy a szomszéd völgyben egy igen veszélyes marhavész ütötte fel a fejét, s le kellett ölni miatta az összes állatot. A marhahús ára az egekbe kúszik. Ha most adod el az állataidat, akkor ötszörös árat kaphatsz értük. A cikk azt is részletesen leírja, hogy melyik faluba vidd az állataidat, ha nem akarod, hogy ők is betegek legyenek és mégis a legjobb árat kaphasd értük. Vajon most már fontos lesz ez a hír a számodra?

Ha vállalkozó vagy, akkor nagyon jól tudod, hogy a hírek döntő többségét elolvasnod sem érdemes. Amit a lapok eléd tálalnak hírként, annak a többsége téged vagy nem érint, vagy nincs is igazán hírértéke. Az sem számít, hogy a megjelenő hírt elolvasod-e. Az is elég, ha kattintottál és meglátogattad a célba vett oldalt. A reklám megjelenése után senkit sem érdekel, hogy a hírt el fogod-e olvasni és lesz-e hasznod abból, hogy rászántál egy percet az idődből.

Az itt látható hír szerint például július 1-től a  jövedéki adó nem változik, de ezt csak  kattintás után tudjuk meg. A lap eléri célját (kattintasz a cikkre), de olvasóként csalódottan hagyod ott az oldalt. A kapott információ nem érte meg a kattintást. Ha a lényeget a bevezetőbe  is beleírják, akkor talán kevesebben kattintanak, de akik a cikket is megnyitják, azok a részleteket is tudni akarják  és több időt töltenek az oldalon.

Melyik cikk lesz igazán fontos számodra?

Ha vállalkozói szemmel olvasol el egy hírt, akkor azt várod el tőle, hogy valami hasznod származzon annak az anyagnak a megismeréséből. Nem szórakozni akarsz, nem azt várod, hogy megerősítsen a meglévő véleményedben. Kétféle haszonra számíthatsz:

  • vagy valami konkrét előnyt szerzel az írásból
  • vagy a cikk segítségével elkerülsz valami konkrét veszteséget.

Milyen előnyt érhetsz el egy cikk segítségével?

Vállalkozóként a legfontosabb elvárásod a hírekkel szemben, hogy valami kézzel fogható előnyhöz juss, ha azt a szöveget elolvastad. Például:

  • megismersz egy új lehetőséget
  • segít megoldani egy létező problémát
  • felhívja a figyelmedet egy küszöbön álló változásra, amit előnyödre tudsz majd fordítani
  • megtanulsz egy új eljárást, ami segít a munkádat gyorsabban vagy hatékonyabban végezni.

Végső soron minden olyan hír előnynek számít, aminek az ismeretét anyagi haszonszerzésre tudod fordítani.

Veszteség elkerülése

Egy cikk ahhoz is hozzásegíthet, hogy segítségével elkerülj valamilyen veszteséget.  Például:

  • felhívja a figyelmedet egy jogszabályra, amit, ha nem tartasz be, komoly büntetésre számíthatsz
  • küszöbön álló változásokra hívja fel a figyelmedet, hogy el tudj kerülni veszteséges helyzeteket (időben tudsz készülni válságos időkre)
  • olyan tudást szerzel, mellyel elkerülsz hibákat, így ezek nem rontják a teljesítményedet stb.

Mikor érzed azt, hogy neked szól egy írás?

Léteznek olyan cikkek is, melyek valódi és lényeges információkat hordoznak, mégsem igazán fontosak a számodra. Ennek két oka lehet:

  • vagy a téma csak nagyon kis mértékben tartozik rád,
  • vagy hiába érint a dolog, a történésekre nincs semmi hatásod.

Például eléd kerül egy igen részletesen és jól megírt cikk arról, hogy a webáruházaknak milyen lehetőségeik vannak a kosárérték növelésére. Fontos cikk, de ha nincs webáruházad, akkor számodra ez most nem jelent valódi hasznot. Ha elolvasod, az leginkább szórakoztatást jelent, a szakmai érdeklődésed kielégítését.

A politikai hírek többségét sem tudod hasznosítani. Vagy azért, mert számodra tartalmatlan szócséplések, vagy azért, mert nincs közvetlen hatásod arra a világra, melyről szólnak. Ha egy hírben az államadósság növekedéséről vagy az éves költségvetés alakulásáról olvasol, azzal nem tudsz most mit kezdeni. Valódi hír, fontos hír, de számodra valószínűleg most nem lényeges hír, hogy mennyivel növekszik a GDP vagy csökken-e az államadósság.

A gazdasági-politikai hírek többségét ilyen információkból rakják össze. A szerzők és szerkesztők nagyon sokszor nem teszik fel maguknak azt az egyszerű kérdést, hogy akiknek én ezt most írom, ők mit fognak ebből a hírből profitálni?

Nem lesz minden jó szöveg számodra is értékes

Sajnos, a közéleti, politikai és gazdasági témák nagyon nagy része ebbe a kategóriába esik. Ennek az az oka, hogy a szerzők és a szerkesztők nem az olvasók fejével gondolkodnak, hanem a híreket termelők igényeit követik. A hírek egy részét egyszerűen a meghívó alapján szerkesztik. Nem azt írják meg, ami fontos, hanem azt, amire meghívják őket. Nézz csak meg egy híradót, főleg egy helyi, Budapesten kerületi televízióét, vagy olvass el egy helyi újságot. Hány hír szól arról, hogy tartottak egy sajtótájékoztatót és ott véleményt mondtak valamiről, amit egy másik ember mondott?

Tipikus gazdasági hír az is, amikor a különböző tanácskozásokról, konferenciákról számol be a sajtó. Leírják, hogy ki mit mondott. Beszámolnak arról, hogy emberek az asztal körül arról beszéltek, hogy majd máskor egyeztetni fognak valamiről.

Vállalkozóként neked nincs annyi időd, hogy kivárd, mire ebből valóságos hírek lesznek. Olyanok, amik számítanak is neked.

Ime a mai délelőtt top hírei. Vállalkozóként melyikre mondod azt, hogy közvetlenül hasznos a számodra?

Milyen hírekre van szükséged?

Ha azt akarod, hogy a weblapodon megjelenő cikkeidet sokan olvassák, sok időt töltsenek ott az olvasóid és hivatkozzanak a cikkeidre, akkor olyan cikkeket írj, melyek beleférnek ezekbe a kategóriákba.

Tehát még egyszer:

  • előnyszerzés vagy
  • veszteség elkerülése.

Minden más csak szócséplés.

Felejtsd el a seo szövegírást

Webszövegek készítésekor sokáig mindenki a seo cikkírás bűvöletében élt. Tanulmányok születtek arról, hogy hány százalék legyen a kulcsszavak aránya a cikkeidben, hogy elég soknak számítson, de még ne adjon érte büntetést a Google. Hányszor lehet büntetlenül belezsúfolni egy kulcsszót a főcímbe?

A Google már sokkal okosabb, mint gondolnánk. Nem lehet becsapni azzal, hogy mesterségesen teleszórjuk kulcsszavakkal a szöveget. A kulcsszó is lényeges, de egyáltalán nem az élen áll a rangsorban. Ami számít:

  • hány ember érkezik azt oldalra
  • mennyi időt töltenek az oldalon
  • visszafordulások száma
  • megtekintett oldalak száma
  • tartalom hossza
  • kulcsszó a szövegben, címben, meta leírásban stb.

A Google egyre okosabb, úgy vizsgálja az oldalt, mint a valódi olvasók. Te sem az alapján ítélsz meg egy cikket, hogy megszámolod benne a kulcsszavakat. Elolvasod, s a téma, a tartalom, a feldolgozás módja és a külalak alapján alakítasz ki egy összképet az írásról.

A Google azt keresi, hogy vajon az olvasóidnak mi lehet a fontos. Ha olyan cikket találnak, melyet hosszan, alaposan elolvasnak, másoknak is ajánlanak, vissza-visszatérnek hozzá, akkor az a keresők számára is egy fontos írás és fontos oldal lesz. És mit gondolsz, melyik oldalon fognak az érdeklődők sok időt eltölteni, sokat olvasni, nem visszafordulni és másoknak is ajánlani? Talált:

  • ami számukra valami előnyt hordoz vagy
  • segít elkerülni egy veszteséget.

Ha azt akarod, hogy a cikkeid a weboldalon olvasottak legyenek, akkor próbálj meg ilyen szövegeket írni. Hagyd a „ketten beszélnek arról, hogy miről beszéljenek” típusú híreket és a pusztán szórakozást jelentő tartalmakat is. A szórakozásnak is van helye, de itt ennél most többre van szükség. Pénzt akarsz keresni a weboldaladdal, akkor írj olyan tartalmakat, melyek a pénzkeresetet a legjobban segítik.

Hogyan írj olyan szövegeket, melyek hasznosak lesznek az olvasóidnak?

Egyáltalán nem nehéz olyan szövegeket írni, melyek megfelelnek ezeknek a szempontoknak. Könnyen megtanulod, amint megismered a legfontosabb tudnivalókat. Csak nem szoktad meg, de ez nem a te hibád. Egyszerűen alig találsz olyan sajtóterméket, mely ezt a megközelítést alkalmazná és egyre csak értéket, értéket adna a kezedbe.

Nagyon könnyű megtanulni így írni, csak néhány alapvető szabályra kell odafigyelned. Kis gyakorlással hatalmas változást érhetsz el a cikkeidben, amint alkalmazni kezded az új technikákat. Majd meglátod, az olvasóid közül egyre többen visszajárnak és keresni kezdik a híreidet, mert megszokják, hogy rád számíthatnak. Nő a hitelességed az adott szakterületen – azt pedig nagyon könnyen válthatod majd forintokra.

Összeállítottam egy konkrét útmutatót arról, hogy miben mások az értéket adó cikkek, mint amikkel a sajtóban nap mint nap találkozol. Kiemeltem benne a legfontosabb szempontokat, amiket be kell tartanod. Ez nem stílus, ízlés kérdése, ezek egyszerű szabályok. Ha betartod, akkor az olvasód érteni fogja, amit írsz és hasznát látja a cikkeidnek. Ha nem tartod be ezeket a szabályokat, akkor az olvasód ásítani fog és kilép az oldaladról.

Töltsd le ezt az összefoglalót és kezdd el használni már a következő cikked írásakor! Már akkor is érezni fogod a fejlődést, ha csak egy-egy új dolgot próbálsz ki. Ha végigmész a teljes listán és minden egyes problémás elemet ki tudsz szedni a cikkeidből, akkor pedig ugrásszerű változást fogsz tapasztalni.