Amikor cikket rendelsz tőlem, legtöbbször azon aggódsz, hogy hogy vajon honnan fogom egyáltalán tudni, hogy mit írjak az oldaladra, milyen hangnemben, milyen témában?
Megértem a félelmeidet, hiszen semmit sem tudok még a cégedről. Éppen ezért, amikor ajánlatot kérsz tőlem, akkor elsőként egy kis előzetes gondolkodásra kérlek. Erre azért van szükség, hogy megismerjelek, s pontosan értsem, hogy mire van szükséged, milyen szövegeket szeretnél látni a weboldaladon. Ez úgy történik, hogy elküldök neked egy kérdéssort. Ez elég sok kérdést tartalmaz, megismerem belőle a weboldaladdal és a vállalkozásoddal kapcsolatos legfontosabb gondolataidat. sok a kérdés, de nem baj, ha nem sikerül elsőre minden kérdésre választ adni. Ilyenkor arra kérlek, írj le annyit, amennyit tudsz, aztán kitaláljuk hozzá a többit.
A kérdéseket összeraktam egy word dokumentumba is, ezt innen tudod letölteni. Ezt a legegyszerűbb használnod, csak beírod a válaszaidat az üres helyekre. Ha végeztél, egyben ezt a doksit küldd el a szovegmuhely@duplanagy.hu címre.
* * *
A kérdések
Mi az, amit az oldalad, szolgáltatásod kínál a vevőnek? Milyen problémáját oldja meg, milyen helyzetben tud segíteni az ide érkező embereknek?
Erre egy példa: pl. egy játékot áruló webáruház mondhatja azt, hogy nem kell keresgélni ünnepek előtt, mert itt egy helyen be tudja szerezni az összes karácsonyi ajándékát a gyerekeknek boltról-boltra járkálás nélkül. Vagy létesül egy “szülinapok boltja”, ami azt kínálja, hogy nem kell napokig gondolkodni az ajándékokon, mert itt megtalál mindent egy helyen: ajándékot, díszcsomagolást, édességet, virágot stb. ez esetben a probléma, amit megold, az, hogy aki utolsó pillanatban kap észbe, mert elfelejtett egy születésnapot, az is időben fel tud készülni mindenre. Tehát: mi az, amit ez az üzlet kínál, milyen problémát old meg?
Miért válassza a vevő ezt a webáruházat? Mi a különlegessége, mi az, ami megkülönbözteti minden más szolgáltatótól? Miért pont itt vásároljak és ne bármelyik másik cégnél?
Kik a fő konkurensek, s mi az, amit ez az üzlet máshogy/jobban kínál, mint ők?
Mi a készülő szövegek célja? Milyen eredményt vársz a megjelenő cikkektől?
Ez lehet minőségi és mennyiségi cél is. Pl. minőségi cél lehet egy adott termék kultúrájának a javítása, megismertetése, használatának a bemutatása, a vevők oktatása. Hogyan fogalmazzuk meg tehát a cikkek célját?
Kinek szólnak a cikkek? Ki tartozik a fő célcsoportba?
Vigyázz! Itt sajnos az az egy válasz nagyon nem jó, hogy „mindenki”. Persze, kenyeret is mindenki vesz, de éppen ezt a szeletelt, gluténmentes kenyeret, vagy ezt a másik, házi jellegű pékségből származó, semmilyen adalékot nem tartalmazó 3 kilós parasztkenyeret kinek akarod eladni? Nagyon nem ugyanaz a két termék vásárlói köre, igaz? Tehát: kinek adod el te a termékedet? Ha az ideális vevőre gondolsz, ki az, akit leginkább szeretnél megnyerni? Férfi, nő, idős, fiatal, családos, egyedül álló? Mit tudunk róla, hogyan lehetne jellemezni?
Ennek a célcsoportnak milyen az ízlése, beállítottsága? Konzervatív, fiatalos, laza, hivatalos, tegeződő, magázódó, mesélő, vagy tényekre koncentráló?
Milyen legyen a cikkek jellege, stílusa? Általános ismeretterjesztő, mélyen szakmai, vagy a női magazinok bulváros-felszínes fecsegő stílusa?
Témaválasztás kérdései. Vannak-e kidolgozott kulcsszavak az áruházhoz, termékekhez, termékcsoportokhoz? (Több száz kulcsszó is lehet!) Melyek azok a kulcsszavak, melyekre épüljön fel a cikksorozat? Miről szóljanak a cikkek, vannak-e kiemelt témák? Mennyire kötődjenek a cikkek az egyes termékekhez?
Kötődjenek-e a cikkek aktualitásokhoz? Ez az általános, bárhol megjeleníthető cikkek felől inkább a személyesebb blogolás felé is tereli az írást. Pl. bemutatható új termékcsalád, beszélgetés a termék készítőjével.
Személyesítsük-e meg a cikkeket? Ki a beszélő? Csak úgy megjelennek a cikkek a weboldaladon, vagy személyesen a te nevedben szólaljanak meg az írások? Tartalmazzanak-e személyes elemeket, reflexiókat aktuális eseményekre?
Végül a közös munka tervezéséhez. Szakmailag hogyan készüljenek az egyes írások? Teljesen rám bízod a munkát, az anyaggyűjtést, vagy van valaki, aki nyersanyagot, témavázlatokat, szakmai ismereteket ad hozzá?
* * *
Tudom, hogy elsőre sok ez a kérdés, s talán időre van szükséged valamennyi válasz kidolgozásához. Nem baj, ha nem lesz készen minden válasz rögtön a munka megkezdésekor! Csak haladjunk abba az irányba, hogy mindezek a problémák ne véletlenszerűen dőljenek el, hanem mind tudatos döntés és választás eredménye legyen. Annál hatékonyabb lesz a cikkírás.
Ha ezeket az anyagokat átgondolod, akkor te magad is sokkal tisztábban fogod látni a vállalkozásoddal kapcsolatos kérdéseket. Lehet, hogy végül nem kötünk szerződést, de az biztos, hogy a vállalkozásoddal kapcsoaltos kérdések ilyen szintű átgondolása sok hasznot hoz neked a jövőben.