Ahhoz, hogy egy weboldalt az internetes keresők megtaláljanak, majd egyre jobb helyekre soroljanak be, az szükséges, hogy arra az oldalra más weboldalakról linkek mutassanak. A linképítés a linkek számának mesterséges növelése annak érdekében, hogy az oldaladat jobb pozícióba juttasd a keresőben.
Ha az oldalon értékes, jó tartalom olvasható, akkor az olvasók előbb-utóbb hivatkozni kezdenek rá más weboldalakon. Megosztják ismerőseikkel a közösségi médiában, vagy egy másik cikkben, saját weboldalon helyeznek el rá egy hivatkozást. Ez a linkhálózat kiépülésének természetes módja. A linkhálózatnak ez a természetes növekedése viszont többnyire lassú és nem is kiszámítható.
A linkhálózat nagysága volt az egyik első tulajdonság, mellyel a keresőprogramok egy oldal értékét mérni tudták. Ezért a keresőoptimalizálás egyik első célja is a minél nagyobb linkhálózat kiépítése volt.
Linképítés katalógusokkal
A linképítés első fontosabb célpontjai az ingyenes linkkatalógusok, linkgyűjtemények. Ezek a gyűjtemények egy-egy téma köré csoportosítják az adott témához illő weboldalakra mutató hivatkozásokat. Nálunk legismertebbek a még 1999-ben indult lap.hu oldalak, melyek ma már több mint 9 ezer különböző tematikus gyűjteményt kínálnak. Bejutni egyre nehezebb ezekbe a katalógusokba.
Nem jó a tömeges linképítés
Amíg az oldalad linkje havonta 5-20 különböző katalógusba kerül be, addig ez a terjeszkedés a linkhálózat természetes bővülésének is tekinthető. A tömeges linképítést viszont ma már inkább büntetik, mint elismerik a keresőprogramok. A linképítés akkor tömeges, ha nagyon sok hasonló szövegezésű, ugyanarra az oldalra mutató link jelenik meg rövid időn belül. Ha egy oldal hosszabb időn át havonta 20-30 új linkkel gyarapodott, majd egyszer csak megjelenik 500 új link egy hónap alatt, azt a Google sem fogja a hálózat természetes bővülésének elfogadni. Az ilyen gyors terjeszkedés hátraveti az oldal rangsorolását.
Linképítés PR-cikkekkel
A tömeges linképítés egyik legfelismerhetőbb tulajdonsága az volt, hogy nagyon sok link jött létre ugyanarra az oldalra mutatva azonos, vagy nagyon hasonló szöveggel. Ezek a tipikus katalógus-hivatkozások. A tömeges linképítés következő szintje ezért az lett, hogy valódi cikknek álcázott szövegeket írtak a linkgyűjteményekbe. A linképítés Pr-cikkekkel arra alapozva működik, hogy a Google a felismerhető katalógusok helyett sokkal inkább előnyben részesíti a cikknek látszó, folyamatos szövegben elhelyezett hivatkozásokat. Ez természetes tartalomnak is tűnhet. A legtöbb ilyen cikk azonban nem üti meg azt a mércét, amit az értékes tartalomtól elvárnánk. Az ilyen szövegeket legtöbbször arról lehet felismerni, hogy rövidek, többnyire 1-2 bekezdésnél nem hosszabbak, s tele vannak zsúfolva kulcsszavakkal. Ezeknek a “cikkeknek” az egyetlen feladata, hogy a linkeket követő robotokat a megcélzott weboldalra irányítsa. Míg a katalógusok többsége a valódi olvasóknak ad hasznosítható információkat (meg akarom találni egy bizonyos területnek, témának a vállalkozásait), addig az ilyen cikkek nem a valódi olvasónak, csak a keresőrobotoknak szólnak. A készítőik többnyire PR cikknek hívják őket, valójában a PR-hez (Public Relations, magyarul közképnek, közkapcsolatoknak fordíthatjuk) semmi közük sincs. Egyszerű reklámcikkek, melyek egyetlen feladata a kereső manipulálása.
Hasznos-e a linképítés?
Hasznos, amennyiben a linkek számának a gyarapodása nem erőszakosan, túl gyorsan történik. Egy weboldal tulajdonosa törekedjen arra, hogy a lapjára minél több link mutasson más weboldalakról. De ezek lehetőleg valódi, az olvasók számára hasznos találatok legyenek, ne csak robotok számára készített tömeges hivatkozások.