Miért használj belső és külső linkeket?

Linkeskedés a szövegben: miért használj belső és külső linkeket?

Az internetes cikkírás egyik lényeges hozadéka, hogy a linkek segítségével végtelen láncot hozunk létre a közreadott szövegekből. A linkek azért fontosak, mert ezzel irányítjuk az egyik cikkről a másikra az olvasót. A linkeket a Google is figyeli, s többek között a bejövő linkek határozzák meg a kereső számára egy weboldal értékét.

De kezdjük az elejéről. Az emberek régen is hivatkoztak egymás szövegeire, csak lényegesen nehézkesebben. Jegyzetek és körülírások sokasága kellett a pontos hivatkozásokhoz. A nyomtatott szövegben éppen ezért a mai napig kevesebb a hivatkozás: egyszerűen bonyolultabb megvalósítani.

Az internet nem csak a technikát változtatta meg, hanem fel is szabadította a szerzőket. Hivatkozni egyszerű lett és mindennapos. A linkek beillesztésének a lehetősége megszüntette a terjedelmi korlátokat. Ami nem fér bele a szövegbe, azt beleteszem egy külön cikkbe, s egy beillesztett linkkel hivatkozom rá. Ha megemlítem egy cikkben, hogy hamarosan Magyarországon is lehetőség lesz a magáncsődre, akkor nem magyarázom részletesen, hogy miről is van szó, hanem egy másik weblapról belinkelek egy olyan cikket, ami bemutatja a magáncsőd intézményét.

A térkép a linkhálózat alapján épül

A Google és a többi kereső robotjai elsősorban a linkek alapján térképezik fel az internetet. Egy olyan weboldal, melyre egyáltalán nem mutat link, és ami nem is tartalmaz linket, az olyan, mint hajótörött egy lakatlan szigeten. Nincs kapcsolata a külvilággal, így nem is találnak rá.

A Google robotjai a linkeket követik, úgy térképezik fel az oldalakat. Feltérképeznek egy oldalt, majd mennek tovább azokra az oldalakra, melyekre a kimenő linkek vezetnek. Ezért érdemes építeni a linkhálózatot: ha egy oldalra kevés link mutat, akkor a kereső később fogja megtalálni, és kevésbé fontosnak fogja minősíteni.

A linképítés alapja

A linkek a Google számára is fontos információt hordoznak. A kereső egy oldal értékének a meghatározásához felhasználja az oldalra rámutató (bejövő linkek) és az oldalról kifelé mutató (kimenő) linkeket is. A programozók logikája szerint, ha egy oldalra sokan hivatkoznak, akkor az az oldal az olvasók számára értékes tartalmat hordoz. A Wikipédia sokat idézett definícója szerint „az a fontos oldal, amire fontos oldalak mutatnak”. Ez az elv a linképítés alapja. Ha az oldal akkor lesz értékes, ha arra sok link mutat más oldalakról, akkor értékesebbé tudom azzal tenni az oldalamat, ha sok bejövő linket szerzek.

Linkek kifelé

Kevesebben figyelnek arra, hogy legalább ilyen fontos a kimenő linkek tervezett építése is. Az egyoldalúság nem tűnik természetesnek, s ez valószínű, hogy kedvezőtlen hatással jár az oldal megítélésére is. Nem jó, ha egy oldalra csak befelé mutatnak linkek, de onnan kifelé egyetlen egy sem vezet. A linkhálózat természetes fejlődése azzal jár, hogy hivatkoznak is az oldalra, s azon is megjelennek más oldalakra való hivatkozások. Ha ebből az egyik oldal elmarad, akkor az egy nem természetes linképülést jelent, ami vészjelzés a linktérképet feltáró keresőrobot számára is. Azt mutatja, hogy itt valami nem a megszokott módon fejlődik, lehet, hogy mesterséges beavatkozással akarnak jobb helyezést elérni.  A keresők figyelik a bejövő és kimenő linkek arányosságát. Egyszerű példa, hogy ha egy oldalra nem mutat link, de onnan sok a kifelé menő hivatkozás, akkor valószínű, hogy egy linképítésre használt katalógusról van szó.

Külső linkek

Egy cikkben kétféle linket helyezhetünk el: külső, azaz más weblapra mutató linket és belső linket, ami a saját weboldalunk egy másik helyére mutat. Mindkettőnek fontos szerepe van. Lehetőleg minden cikk tartalmazzon legalább egy külső és egy belső linket is.

A külső link akkor igazán értékes, ha a sajátunknál értékesebb, magasabb forgalmú, nagyobb hitelességű webhelyre mutat. Ilyenek a tudományos cikkek klasszikus hivatkozásai is, amikor a szerző más, korábbi szerzők műveire, már elismert eredményekre hivatkozik a tanulmányában.

A cikk ugyanakkor ne tartalmazzon túl sok külső hivatkozást. Ez nem csak a keresők miatt fontos, hanem azért is, hogy a túl gyakori külső hivatkozás ne vigye el az olvasókat másik weboldalra.

Belső linkek

A belső linkek leginkább azért fontosak, hogy a Google egyenletesen fel tudja térképezni a site teljes tartalmát. A cikkekre mutassanak hivatkozások a másik cikkből, a címek jelenjenek meg különböző listák hivatkozásaiban (pl. friss cikkek listája, kategóriák listája stb. – ezen az oldalon is itt megtalálhatók egyben a szövegírással kapcsolatos cikkek). Ez a hálózat akkor épül fel egészségesen, ha nincs elszigetelt cikk, ami nem áll kapcsolatban a weboldal többi írásával.

A link szövege

Egy kimenő link két részből áll: az egyik maga a cél, ahová irányítani kell az olvasót, a másik pedig az a szöveg, amit az olvasó a cikkben lát. Ha ideszúrom annak a cikkemnek a linkjét, ami a céges blogok tíusairól szól, akkor az olvasó számára nem látható cím (ez az url) ez lesz: http://szovegmuhely.hu/mire-jo-a-ceges-blog-az-uzleti-blog-celja/. Megjelenni viszont nem ez fog, hanem például az a szöveg, hogy itt olvasható egy cikk a céges blog típusairól.  Ezt úgy nevezzük, hogy ez a link horgonyszövege. Ennek a szövegnek két funkciója van:

  • ez kelti fel az olvasó érdeklődését, és
  • irányítja a keresőrobotokat is.

Ha nem írok ilyen horgonyszöveget, akkor sok esetben hosszú címeket kellene bemásolnom, ami elég olvashatatlanná tenné a szöveget. Ez egy kényelmi szempont. A fontosabb funkciója viszont az, hogy a keresőrobot számára ez a szöveg adja meg, hogy a hivatkozás miről szól. Ezért ebbe a szövegbe igyekezz az adott cikk témájához kapcsolódó kulcsszavakat írni. Az nem jó, ha a linknek az a horgonyszövege, hogy “kattints ide”. A Google számára ez azt jelenti, hogy a hivatkozott cikk a “kattints ide” témáról szól. (Nézd csak meg: tipikus blogos szokás, hogy a címlapon csak az előzetes szöveget látod, s kattintás után nyílik ki a cikk teljes anyaga. A bevezető után sokszor az angol “more”, vagy a magyar “tovább…” kifejezést látod. Nem véletlen, hogy a “more” kulcsszóra a Google 17 milliárd, a “tovább”-ra 42 millió találatot ad ki. ) Tehát szabály: a link horgonyszövege tartalmazza a kulcsszavadat.

Kivételek: nem kell mindenhova link

Természetesen vannak kivételek. Amiről eddig szó volt, az leginkább a cikkekre, blogrovatra vonatkozik.  Egy értékesítési oldalról, egy hirdetés landing oldaláról ne legyen semmilyen kivezető link, azt az egyet kivéve, amire az akció miatt szükség van! Onnan minden más továbblépési lehetőséget érdemes eltakarítani. Egy megrendelés, vagy feliratkozás utáni köszönőoldalra pedig nem kell semmilyen bejövő link. Ott éppen az a cél, hogy arra az oldalra senki más ne tévedjen oda, csak aki kitölti a megrendelési vagy feliratkozási űrlapot.

Javaslatok cikkek linkeléséhez

Összegezve az eddigieket: ha cikket írsz, tegyél bele kifelé mutató linkeket. Legyen benne 1-2 (ne több) külső link, ami a saját weblapodnál értékesebb, nagyobb látogatottságú oldalra vezet. És legyen benne néhány belső hivatkozás, mellyel saját weblapod egy másik írására hívod fel az olvasó figyelmét. A beszúrt linkek horgonyszövege pedig tartalmazza a kulcsszavaidat.