Érdemes-e cikkírásra fordítanod az erődet, vagy inkább fizetett hirdetésekre kellene költened? Egy konkrét beszámoló arról, hogy milyen eredményt hozhat egy közepesen jól megírt blogbejegyzés is a weboldaladon.
A képen egy saját blogbejegyésemhez érkező feliratkozók listáját láthatod. Ezt a cikket egy vállalkozóknak szóló oldalon publikáltam 2015. februárjában. Az oldalt úgy építettem fel, hogy minden egyes cikk alatt fel lehet iratkozni egy levelezőlistára. A használt email marketing szoftver pedig (Webgalamb) feljegyzi azt is, hogy a feliratkozás melyik url-en történt. Tehát pontosan látom, hogy melyik cikkem hány feliratkozót hozott, s később közülük hányan lettek megrendelők is.
Megrendelők itt most nincsenek, ez az oldal közvetlenül nem kapcsolódik értékesítéshez. Ennek a résznek az eredményességét tehát nem tudom végigszámolni. Egy teljesen kiépített rendszernél ez lenne a fő konverzió, de ennél a cikknél most korábban áll meg a rendszer, átkattintási arány helyett csak feliratkozókat számolhatunk.
A tavaly februárban publikált, egyébként nem túl jelentős cikkre az első feliratkozó február 25-én érkezett. Akkoriban a cikket megosztottam néhány helyen (főleg Facebook, de fizetett hirdetés nélkül). Egy év alatt ez a cikk 75 feliratkozót hozott. Ebből 32 idén februárban érkezett úgy, hogy az egy évvel ezelőtti cikket sehol nem hirdettem és a saját oldalamin nincs a címoldalon.
Mit jelentenek ezek az adatok?
A jó cikknek nincs szavatossági ideje
A fő tanulsága számomra az, hogy ha jó cikket írsz, annak nincs lejárati ideje. Ha a cikkben feldolgozott tartalom érvényes marad, akkor évekkel később is rátalálhatnak az olvasók és hasznát vehetik. Ha pedig hasznos számukra a megtalált tartalom, akkor a mögé illesztett gépezet is működhet – akár feliratkozást, akár értékesítést állítasz a cikk szöveg után.
Ez a határidő nélküli hatás akkor működhet, ha a cikked nem aktualitásokhoz kötődik. Ha egy torta receptjét osztod meg, vagy arról írsz, hogy a foszfátmentes tisztítószerek miért jobbak mint a hagyományosak, akkor a cikked kortalan lehet. Hamar érvényét veszti, ha egy aktualitást dolgozol fel benne. Ide a Szövegműhelyre is írtam már olyan bejegyzést, ami csak egy adott időszakban volt érvényes, vagy egy adott eseményhez kötődve fogalmazott meg talán általánosabb következtetést. Egyik esetben sem túl hosszú a cikk szavatossági ideje. Ilyen volt például a karácsonyi csomagajánlatokról szóló cikk, vagy a nyári holtidőben használható marketingeszközöket taglaló írás. Könnyen lehet, hogy a nőnap apropóján írott cikk érvényes marad karácsony táján is, de az olvasóban akkor is poros érzést kelt.
Egy erős cikk többet hozhat, mint egy fizetett hirdetés
A másik tanulság, hogy tartósabb hatást érhetsz el, ha direkt hirdetésre szánt keret egy részét cikkek elkészítésére fordítod – például cikket rendelsz tőlem ezen az oldalon.
A fizetett hirdetésekkel komoly eredményeket érhetsz el addig, míg a hirdetésed fut. De ez a hatás abban a pillanatban véget ér, amikor a kampányt leállítod. Egy régi hasonlat szerint olyan ez, mint a vaskályha és a cserépkályha különbsége. A hirdetés a vaskályha: ha megrakod a tüzet, gyorsan igen nagy meleget ad. Viszont hamar kihűl a kályha, ha a tűz kialszik. Ezzel szemben a cserépkályha lassan melegszik fel, de akkor is sokáig tartja a meleget, ha már nem rakod a tüzet. Ez hozza a cikkírás a weboldaladra. Ha tehát azt akarod, hogy tartós, hosszú idő múlva is érezhető hatást érj el a weboldaladdal, akkor mindenképpen töltsd fel a reménybeli vevőid számára fontos témákról szóló, jól megírt szövegekkel.