Mi a webes cikkírás ideális gyakorisága?

Kezeld a cikkírást egyfajta tőkefelhalmozásként. Soha nem lehet elég sok írás a weblapodon. Minél többet publikálsz, annál értékesebb lesz az oldalad.

Sokszor merül fel az a kérdés, hogy mennyi az ideális megjelenési gyakoriság? Mikor érdemes egy-egy új írást közzétenni, ha az a cél, hogy a lehető legtöbb olvasót vonzzuk vele a weboldalra? Lehet, hogy te is attól tartasz, hogy az egyes cikkek kioltják egymás hatását, s egy bizonyos mennyiségen túl már hiába írsz, az nem fog több olvasót hozni az oldaladra.

Hogy ez igaz lehet-e vagy nem, ahhoz előbb azt nézzük meg, mi lehet a cikkírásod célja? A két leggyakoribb cél lehet például a

  • keresőoptimalizálás, vagy a
  • már meglévő olvasók elkötelezettségének a növelése, bizalomépítés.

Keresőoptimalizálás, mint a cikkírás célja

Ha a SEO szempontokat nem veszed figyelembe, akkor akár egy statikus weboldalt is építhetsz, melynek a szövegét a legfontosabb kulcsszavaidra optimalizálod. Felépítesz egy rendszert, ami behúzza az új érdeklődőket. Kínálsz egy jó ingyenes anyagot – legtöbbször úgy mondjuk, hogy csalit –, amire feliratkoznak, s ettől kezdve már emailben tudsz a meglévő érdeklődőkkel kommunikálni. Nem probléma, hogy a weboldalon nem frissül a tartalom, hiszen azzal általában mindenki csak egyszer találkozik: amikor vagy elmegy, mert nem érdekli, vagy pedig feliratkozik. Másodszorra ennek az olvasónak már nem kínálna a weboldalad semmi érdekeset, de nincs is rá szükség, hiszen vele már levélben kommunikálsz a továbbiakban. Ez a kapuoldalak, vagy landing oldalak működési modellje is.

A weblapok többségénél azonban nem lehet figyelmen kívül hagyni a SEO szempontokat. A keresőoptimalizálás lényege, hogy a weboldaladon felkínálod az olvasónak azokat a kulcsszavakat, melyeket valószínűleg ő is használ, amikor információ után kutat a keresőben. A modell egyszerűsítve úgy működik, hogy az olvasó beírja a keresőszót a Google-ba, a találati listán pedig megjelenik az erre a kifejezésre optimalizált weboldalad.

Egy weboldalt, egy cikket két-három kifejezésnél többre nem lehet optimalizálni. Viszont bármilyen vállalkozásod is van, ahhoz kulcsszavak és kifejezések százait lehet hozzárendelni. Ezek között ráadásul vannak a többinél fontosabbak is, melyeknek sokkal gyakrabban kell megjelenniük a kevésbé fontos kifejezéseknél. Ez azt jelenti, hogy cikkek tucatjaira, vagy inkább százaira van szükséged ahhoz, hogy ki tudd használni a gyűjtött kulcsszavaid erejét.

Ha tehát az oldaladnak az a célja, hogy gyűjtse az új érdeklődőket, akkor sem elégedhetsz meg egy két-három kulcsszóra optimalizált statikus szöveggel. A soha nem változó szöveg mindig ugyanazokat az embereket fogja vonzani, a más kifejezésre keresők nem találják meg. Minél több kifejezésre optimalizálod a weblapodon megjelenő szövegeket, annál több érdeklődőt tudsz velük oda hívni. Minél több cikked jelenik meg, annál több kulcsszót tudsz felhasználni ezekben az írásokban.

Felső határ nincs, minél többet írsz, annál több olvasó találhatja meg az oldaladat. A nagy híroldalak naponta adnak ki több tucatnyi anyagot. Egy forgalmi elemzés szerint az Index napi 100, a HVG átlag 56 különböző posztot publikál csak a Facebook-on.

Egy kis üzleti blognak természetesen nem ezekkel a portálokkal kell versenyeznie.  A cél az lehet, hogy a lehető legtöbbször frissüljön az oldalad. Ha van kapacitásod arra, hogy naponta új cikket írj, akkor használd ki a lehetőséget, s tölts föl annyi írást, amennyit csak tudsz.

Mennyi cikket mutass meg a meglévő érdeklődőidnek?

A megjelenéseidet tehát ne korlátozd, írj annyit, amennyire kapacitásod van. Ne érezd azt, hogy feleslegesen elpazarlod az erődet. A publikált cikkek nem tűnnek el, akkor sem, ha a címoldalról már nem érhetők el. A jól optimalizált cikkek folyamatosan hozni fogják az érdeklődőket.

Az más kérdés, hogy az új megjelenésű cikkekből mennyit és hogyan mutass meg a régi olvasóidnak. Ha az oldalon publikált cikkek elsősorban az új érdeklődőket célozzák, akkor a meglévő olvasókat csak óvatosan terheld az értesítésekkel. Az valóban terhes lehet a számukra, ha minden nap értesítő emailt kapnak az új publikálásról. Érdemes ezt csoportosítani. Küldj hetente értesítőt a héten megjelent írásokról. Vagy küldj nekik válogatást azokról a cikkekről, melyek a héten a legnagyobb olvasottságot érték el!

Ha a cikkeidet a Facebook-on is megosztod, akkor külön ügyelj arra, hogy melyiket hirdeted meg pénzért és mikor! Egy nap egynél több cikket ne hirdess, mert a reklámok kioltják egymás hatását. Akkor saját magadra licitálsz, s végül kevesebb olvasót érsz el a dupla hirdetéssel ugyanannyi pénzből. Ha van rá kapacitásod, akkor ossz meg különböző napszakokban akár több posztot is a követőiddel, de ezek közül csak az egyiket hirdesd pénzért.

Összefoglalva tehát: a saját weboldaladon való publikálásnak ne legyen felső határa, írj annyit, amennyit csak a kapacitásod enged. Ezeket szánd az új érdeklődőknek – ehhez mérten válaszd ki a cikkek témáját is. A feliratkozott olvasóidat ezekről a cikkekről csak óvatosan értesítsd. Jó módszer, ha nem minden cikkről, hanem válogatva küldesz nekik hírlevelet. A közösségi oldalakon pedig bármennyi posztot is osztasz meg az új cikkekről, fizetős megoldást naponta csak egyet válassz, hogy a hirdetések ne rontsák le egymás hatását.