Ha nem akarod, hogy a tartalommarketing számodra csak egy múló divat, gyorsan a fiók mélyére kerülő múló ötlet legyen, akkor nem úszod meg, hogy a cikkírást alapos tervezés előzze meg. Ha kihagyod a stratégiakészítést, akkor azt sem fogod tudni, hogy sikeres volt-e a tartalommarketinged.
Nem kell bonyolult dologra gondolnod. A stratégiakészítés valójában azt jelenti, hogy átgondolod, mit akarsz elérni és milyen eszközökkel akarod a céljaidat megvalósítani. A tartalomstratégia a tartalomkészítés hosszú távú tervrajza.
Nézzük, mit kell tisztáznod a működőképes tartalommarketinghez! Három területről kell beszélnünk:
- a tartalom előkészítése
- a tartalom előállítása
- a tartalom terjesztése.
A tartalom előkészítése
Mi a tartalommarketing célja?
Célkitűzés nélkül ne állj neki. Mit szeretnél elérni? Több látogatót az oldalra, feliratkozókat, azonnali vásárlókat? „Úgy általában” a népszerűsítést ne tűzd ki célul. Ha nem tudod, hogy pontosan mit akarsz elérni, soha nem lehetsz elégedett az eredményekkel.
A kitűzött célhoz kell méretezned az eszközeidet is. Ha intenzív, gyors látogatottság-növelést tűzöl ki magadnak, akkor arról is gondoskodnod kell, hogy a sok látogató milyen forrásból érkezik majd. Ha csak azt tervezed, hogy hetente 1-1 cikket felteszel és azt megosztod a Facebook-on, abból nem lesz gyors és erős növekedés.
Ki a célközönséged?
Vállalkozást sem lehet a célközönség meghatározása nélkül sikeresen elindítani. Tartalommarketing esetén inkább már az a kérdés, hogy az adott csatornán a célközönséged melyik szegmensét akarod elérni.
A pontosan meghatározott célközönségtől több döntésed is függ a jövőben
- milyen csatornát használj, hol éred el legjobban a közönségedet
- milyen típusú tartalmakat kedvelnek inkább (szöveges, videós, fotók, hanganyagok?)
- milyen jellegű legyen a tartalom (ismeretterjesztő, szakmai, szórakoztató)
Tartalom előállítása
Ki fogja a tartalmakat gyártani?
Fontos kérdés, melyről a legtöbb vállalkozó megfeledkezik. Gyakori, hogy a cégvezető felismeri a tartalomkészítés fontosságát és beleveti magát ebbe a területbe. Megír néhány cikket, kap rá pozitív visszajelzéseket. Csakhogy jönnek az ügyfelek, megbízások, s a tartalomkészítés mindig hátrébb tolódik. Érthető, előtérbe helyezi az azonnali fizető megbízásokat. A heti 3 bejegyzésből így lesz heti 1, majd havi 1, végül arra eszmél, hogy hónapok óta nem frissítette az oldalát. Így nem is jönnek az eredmények.
A rendszeres tartalomgyártás egyik legfontosabb kérdése tehát az, hogy ki lesz az, aki a területet gondozni fogja? Egy cikk elkészítése nagyjából két óra. Ezt meg kell osztani, gondozni kell a hozzászólásokat, anyagot gyűjteni a következő írásokhoz. Heti 3 cikk az heti 6-8 óra munkát jelent úgy, hogy minden nap foglalkozni kell a kérdéssel.
Ha az ügyvezető maga foglalkozik ezzel, vagy egy munkatársára bízza, akkor számítania kell ennyi időkiesésre. Ha a munkatársa nagyjából 3 ezer forintos órabérrel termel, akkor ez heti 18, havi 72-96 ezer forint önköltség. Ennyit költesz, ha valamelyik szakmai munkát végző munkatársadra bízod a cikkírást is. Ennyiért már érdemes megfontolni a munka kiszervezését is.
Igazság szerint a tartalommarketing az egyik legjobban kiszervezhető tevékenység. Nem csak arról van szó, hogy írogatunk valamit a céges weboldalra. Az ezzel foglalkozó munkatársnak egy új szakmát kell elsajátítania, egyszerre kell szövegírónak, marketingesnek, seo szakembernek lennie. Mindezt a meglévő munkája mellett. Tehát alapkérdés: ki fogja írni a cikkeket?
A tartalom forrása
Akár külsős, akár saját dolgozó írja a cikkeket, a forrás is megkerülhetetlen kérdés. Ha a cél szakmai ismeretek átadása, ismeretterjesztés, akkor az ezzel foglalkozó munkatársnak lehetővé is kell tenni, hogy ezekhez hozzáférjen. Az nem működik, hogy a cégvezető a “minden tudás őrzője“, nem osztja meg ezt a tudását, de elvárja a cikkírótól, hogy szakmailag magas szinten készítse el az anyagokat.
A tudásmegosztás működhet úgy is, hogy megadja a szükséges forrásokat. Működhet úgy is, hogy a vezető összeállít egy formázatlan vázlatot, címszavakat, amiből a cikkíró megírja a kész anyagot. Vagy a cikkíró interjút készít a szakértővel.
Arról is dönteni kell, hogy mi legyen a feldolgozandó tartalom. Ez konkrétan a “miről írjunk” kérdése. Erről a témáról már sok cikk született itt a Szövegműhelyen is, ajánlom például a Miről szóljon a céges blog? című írást. Csak néhány tipp vázlatosan:
- a szakma gyakori fogalmainak magyarázata
- gyakori kérdések feldolgozása
- jellemző termék használatának bemutatása, extra tippek a használathoz
- jó megoldások a termék használatához (pl. hogyan takarékoskodjunk a nyomtatófestékkel?)
- érdekességek
- a szakmai kiváló képviselőinek gondolatai, példája
- (csak néha) beszámoló a cég eredményeiről, sikereiről
- emberek bemutatása, történeteik stb.
Tartalom típusa
Függ a célközönség igényeitől, de attól is, hogy a megcélzott tartalom milyen jellegű feldolgozást kíván. Jellemző típusok:
- szöveg (cikk)
- hosszabb szöveg (tanulmány, infotermék)
- fotó
- videó, videótanfolyam,
- letölthető hanganyag stb.
Tartalomkészítés gyakorisága
Tervezd meg előre, mennyi tartalmat akarsz előállítani? Van-e rá kapacitásod? Ha megcélzol heti 3 cikket, számolj azzal is, hogy lesz-e energiád elkészíteni, terjeszteni. Bírod-e szövegíróval és értékes információval? Ha a terjesztés során fizetett megoldásokkal is számolsz, van-e forrásod heti 3 cikket hirdetni?
Média: hol jelennek meg a tartalmaid?
Válasszuk külön a helyet, ahol megjelennek a tartalmaid és azt a helyet, ahol terjeszted őket. Ez több különböző csatorna is lehet.
Megjelenésre legfontosabb a saját weboldalad, bár lehetnek olyan esetek is, amikor máshol publikálsz. Nézzünk pár példát:
- megjelenthet a cikked a saját weboldalon a cikkek rovatban, vagy blogrovatban. Ebben az esetben az erederti cikket majd megosztod Facebook-on és a többi helyen.
- de dönthetsz fordítva is: a Facebook-on posztolod ki a fő tartalmaidat, erre hivatkozol a hírlevelekben.
- Vagy ha főleg fotós tartalmaid vannak, akkor a fő csatornád a Pinterest, vagy Instagram is lehet, s a weboldalon csak az innen áthúzott galériákkal találkozik az érdeklődő.
Tehát a kérdés az: mi a fő megjelenési helyed, hol publikáld a tartalmaidat?
Tartalom terjesztése
Eljutottunk odáig, hogy létrehozod a tartalmakat: képeket, videókat, szövegeket. A következő nagy feladat, hogy az elkészült anyagaidat el tudd juttatni az érdeklődőkhöz. Ezt is tervezd meg. Hol fogod megszólítani az embereket? Milyen csatornákat tudsz használni a kész anyag közreadására?
- megoszthatod közösségi oldalakon (Facebook, Google+, Instagram stb.)
- kiküldöd a feliratkozóidnak hírlevélben
- meghirdeted pénzért a Facebook-on, Google Adwords-ben stb.
Alapozhatsz az organikus keresési forgalomra is. Ha jól elvégzed a keresőoptimalizálást, akkor organikus forgalom is érkezik a cikkedre, nem s kevés.
Választhatsz offline eszközöket. Egy interneten megjelenő cikkre hivatkozhatsz print sajtóhirdetésben is, felteheted az url-t a termék csomagolására, borítékra, nyomtathatsz mágnesmatricát QR kóddal stb. Tehát: tervezd meg, hogy milyen csatornákon, hogyan fogod a tartalmaidat eljuttatni a közönségedhez, és hogy mindez mibe fog neked kerülni.
Irányítás
Ne feledkezz meg arról sem, hogy az eredeti célt tartsd szem előtt. Mit akarsz elérni a tartalommal? Annak megfelelően irányítsd az olvasót a cikk elolvasása után. Mit tegyen? Iratkozzon fel valamire? Akkor legyen a szeme előtt a feliratkozási űrlap. Vagy töltsön sok időt az oldaladon? Akkor kínálj neki még több tartalmat, kapcsolódó cikkeket, érdekes olvasnivalókat, vagy szép képeket. A lényeg, hogy azt is gondold végig alaposan, hogy a tartalom által az oldaladra hozott érdeklődőt milyen eszközökkel tudod ott tartani, s az általad meghatározott cél felé irányítani.