A meta elemeket az oldal egészére és a cikkekre egyenként is beállíthatod.

Mire jók a meta elemek?

A cikkírás nem fejeződik be a frissen elkészült szöveg publikálásával. Töltsd ki pontosan a meta elemeket is, hogy az olvasóid megtalálják a gondosan elkészített írásodat.

Eszedbe jut egy új ötlet, gyorsan feldobsz egy új cikket a weblapodra. Szeretnél minél hamarabb ugrani a következő feladatra, úgyhogy a meta elemek kitöltését későbbre hagyod. Aztán el is marad végleg, igaz?

Hogy a meta elemek kitöltetlenül maradnak, azt egy ideig észre sem veszed. Hiszen a cikk megjelent, látszik, olvasható. Nem érzed sem a kulcsszavak, sem a meta leírás hiányát. Akkor vajon miért is van rájuk szükség?

A meta elemek szerepe

A meta elemek nem látszanak az oldalon. Részben nem is az olvasónak szólnak, hanem az oldalt pásztázó robotoknak. A keresőnek írják le, hogy miről szól ez az oldal, milyen kulcsszavakat használ, milyen tartalom található itt. A Google szerint a meta elemek jelentősége egyre kisebb, az oldalak rangsorolásánál a program nem is veszi figyelembe az ide beírt kulcsszavakat.

A meta kulcsszavak valóban nem is lényegesek. A Google már sokkal kifinomultabb módon dolgozik. Nem lehet becsapni azzal, hogy teleírod a meta kulcsszavak listáját olyan kifejezésekkel, melyekkel szeretnél előbbre kerülni. Ezzel nem fog előbbre sorolni semmilyen kulcsszóra sem.

A meta kulcsszavakkal szemben valódi jelentősége a meta címnek (meta title) és a meta leírásnak (meta description) van. A Google ugyanis ezeket az adatokat használja, amikor az oldaladat megmutatja a találati listában.

A keresőben egy weboldalról három információ jelenik meg. ezek alapján döntesz, hogy meglátogatod-e vagy nem.

A legfelső sorban a címet találod. Ha a meta elemeket pontosan kitöltöd, akkor ebben a sorban az jelenik meg, amit a meta title rovatba írtál. Ha nem töltöd ki ezt a rovatot, akkor a Google választ valamit, amit címnek gondol. Ezt azonban te már nem tudod befolyásolni.

A második sor a találat pontos internetes címe (url). Ezt is tudod befolyásolni, de ez nem meta elem. Ha wordpress-t , vagy más, hasonló tartalomkezelő rendszert használsz, akkor azt is be tudod állítani, hogy az egyes aloldalak internetes címe hogyan nézzen ki. A legjobb megoldás, ha valamilyen módon a szöveg címéből készül az url. Nem azért, mert a keresőprogramnak ez a jó, hanem azért, mert az olvasóidat ez is informálja. Sokkal szívesebben kattintanak a weblap.hu/errol-szol-a-cikk típusú url-re, mintha azt látnák leírva, hogy weblap.hu/ post.php?post=397245. Ez a keresőbarát url. Olvashatóbb és figyelemfelkeltőbb egy cím, ha így jelenik meg a leendő olvasó előtt.

A harmadik-negyedik sorban a cikk vagy weboldal leírása jelenik meg. Ha megfelelően kitöltötted a rovatokat, akkor ide a meta description (meta leírás) rovat tartalma kerül. Ha ez nincs kitöltve, akkor a Google egyszerűen leveszi az oldalon szereplő írás első 160 karakterét és azt jeleníti meg.

Mi a baj az automatikus megjelenítéssel? Hát az, hogy a cikkek tartalmáról nem mindig kínál pontos összefoglalót az első 160 karakter. Meg tudsz jeleníteni egy frappáns összefoglalót, egy figyelemfelhívó bevezetőt, egy jó leírást, ha pontosan kitöltöd ezt a rovatot.

Hogyan tudod kitölteni a meta elemeket?

A tartalomkezelő rendszerekhez le lehet tölteni olyan ingyenes kiegészítőket, melyek ki tudják tölteni a meta elemeket. WordPress esetében ilyen például a WordPress SEO Tools, vagy a Yoast SEO, vagy a legismertebb, az All in One SEO Pack. Mindegyik nagyon jól működik, számos seo beállítási lehetőséget ad a kezedbe. A meta elemeket ezekkel a kiegészítőkkel két szinte be tudod állítani:

  • tudsz adni egy általános meta leírást, címszavakat, címet a teljes weblapodnak általában, és
  • be tudod állítani cikkenként is a meta elemeket.

Hogyan használd a meta elemeket?

Úgy célszerű használni a meta leírást és a címeket, ahogyan azt az ajánlott plugin lehetővé teszi a számodra. Azaz: mindkettőt használva, általános beállításként és cikkenként is.

Az általános beállítás a weblapod egészére vonatkozik. Itt adj meg egy olyan címet, ami a weboldal egészét jellemzi. A meta cím maximum 60 karakter lehet. Akkor jó a cím, ha belekerül a legfontosabb kulcsszavad, lehetőleg ragozatlan formában. A Szövegműhely esetében ez a meta cím így néz ki: Szövegműhely – szövegírás, cikkírás kisvállalkozóknak.

A meta leírás itt ugyancsak a weblap egészére vonatkozik. Erre 160 karaktered van. Fogalmazd meg egy bővített mondatban, hogy mi az, amiben a leginkább tudsz segíteni az ügyfeleidnek? Ne arról írj, hogy TE mit akarsz nekik eladni, vagy szolgáltatni. Arról írj, hogy ők mit tudnak elérni a te szolgáltatásod segítségével.

Ez a szöveg a weblapod egyik legfontosabb része. Lesznek olyan olvasóid, akik semmi mással nem fognak találkozni az oldaladról, csak ezzel a 160 karakterrel. Ennek lesz az a feladata, hogy felkeltse az érdeklődésüket, s rávegye őket a kattintásra. Ennek kell eladnia az oldal meglátogatását.

Az egyes cikkek meta elemeit hasonló módon tudod kitölteni. Az említett wordpress kiegészítők minden egyes cikk alatt megjelennek az admin felületen. Azaz, cikkenként be tudod állítani a keresőben megjelenő címet és a meta leírást.

Közösségi média seo beállításai

A beépülő seo programok azt is lehetővé teszik, hogy a közösségi médiás megosztásokat is külön állítani tudd. A seo kiegészítők segítségével te magad tudod meghatározni, hogy ha az oldaladat valaki megosztja a Facebook-on vagy a Google+ felületén, akkor ott milyen címmel, milyen leírással és milyen fotóval jelenjen meg a cikk. Ha ezt nem állítod be, akkor a Facebook megy a „saját feje után”, s többnyire az oldalon látható legelső képet fogja kiválasztani. Ebből származik sokszor az az ultragagyi megjelenés, hogy komoly cikkek mellé kerülnek valami nagyon oda nem illő, az összhatást teljesen leromboló képek.

Összefoglalva: a meta elemek közül mindenképpen állítsd be a weblap címét, leírását, az egyes cikkek címét és leírását. A seo kiegészítők segítenek beállítani a közösségi médiás megjelenések szövegét, címét és fotóját is, használd ezeket is minden publikációnál.