Ha a sajtó írni akar a cégedről, akkor írni is fog. Te viszont megválaszthatod, hogy az újságíró az anyaggyűjtéshez a teáltalad összerakott, válogatott információkat találja meg, vagy az éppen elé kerülő internetes morzsákból rakja össze a híranyagát. Éppen ezért legyen mindig készenlétben egy olyan PR-eszköztárad, melyet bármikor be tudsz vetni, ha információt keresnek rólad.
Vállalkozóként érdemes tudatosan építened, hogy milyen információkkal jelensz meg a nyilvánosság előtt. Bármikor előfordulhat olyan eset, hogy írni kell a cégedről. Lehet, hogy ez eredetileg nem is gazdasági jellegű hír lesz, hanem valami egészen más. Történik egy baleset, amelyben érintett a céged egy dolgozója. Betörnek hozzád, vagy éppen a kapud előtt történik egy súlyos bűncselekmény. Számos olyan eset előfordulhat, ami egy pillanat alatt a médiafigyelem közepébe löki a cégedet. A kérdés csak az, hogy erre fel vagy-e megfelelően készülve?
A világ első számú információs adatbányája ma az internet. Egy újságíró is először a számítógépéhez fordul, ha meg akar tudni valamit a cégedről. Vajon mit fog találni?
Meglepődsz, ha a keresőbe beütöd a cégneved és esetleg a legfontosabb kulcsszavaidat. Itt most ne a hirdetésekben használt kulcsszavakra gondol. Cégnév, márkanevek, termékek, fontosabb emberek (vezetők), gyakran használt fogalmak, bármi, amivel a cégedet kapcsolatba hozhatják. Nézd meg, mit találsz magadról az interneten. Valószínűleg sokkal több mindent, mint amire számítottál.
A találatok egy része olyan forrásból származik, amihez soha semmi közöd nem volt. Cégkatalógusok, közlönyök, listák kerülnek majd eléd, ahol szerepel a neved. Ezeken nem sokat tudsz változtatni.
A szöveges anyagok között előkelő helyen szerepelhet a saját weboldalad. Aki irántad érdeklődik, az valószínű, hogy előbb-utóbb ide is eljut. A weblapod a legfontosabb csatornád, hogy saját képedet kialakítsd.
Ha elég marketingcikket olvastál már, akkor nagyon jól tudod, hogy mindenki a névjegy típusú weboldalaktól akar megóvni. Ez nagyon helyes, minden projekthez szükség van a marketingszemlélettel összerakott érkeztető oldalakra. De ez nem jelenti azt, hogy a névjegyed hiányozhat. Ez adhatja meg a legpontosabb pozicionálásodat.
Sajtóinformáció kell
A weboldaladon szükség van egy korrekt bemutatkozó anyagra. Tedd oda az újságírók orra elé, amit olvasni szeretnének. Adj kész anyagot a cégedről. Legyenek benne közvetlenül felhasználható szövegek, jó minőségű, letölthető fotók. Legyen benne mindenképpen kontakt információ is, ha az újságírónak további kérdései vannak valamivel kapcsolatban. Olyan ember elérhetőségét add meg, aki ért ahhoz a területhez, amiről a cikk szól. Ne egy titkárnő telefonja szerepeljen az anyagban, de nem is egy igazgatóé, akit nem lehet elérni.
Ezt a bemutatkozó anyagot nem csak a sajtó fogja használni. Leendő üzleti partnereidnek is az első dolguk lesz, hogy információt keressenek a cégedről. El fognak olvasni mindent, amit rólad találnak, mert kíváncsiak arra, kivel kötnek üzletet.
Miről szóljon a bemutatkozó anyag?
Arról írj, ami a vevőidet foglalkoztatja. Írj egy olyan cikket magadról, ami nem terméket akar eladni, de megmutatja, hogy miért érdemes benned bíznia az érdeklődőknek. Csak annyira legyen szakmai, hogy egy a témád iránt érdeklődő, de nem szakmabeli ember is megértse. Kevés idegen szót használj, kerüld a szakmai zsargont.
Legyen keresőbarát a cikked! Szerepeljenek benne a rád jellemző fontos kifejezések, kulcsszavak.
Legyenek az anyagban adatok, tények, számok, bizonyítékok, de ne a szöveges részek rovására. Legjobb külön táblázatot, vagy felsorolást készíteni, ha adatokat akarsz megosztani. Ha vannak elért díjaid, szakmai elismerések, azokat se felejtsd ki. Sokan ezek neve alapján keresgélnek az interneten.
Olyannak kell lennie egy ilyen oldalnak, mintha a céged önéletrajzát írnád.