Átkattintási arány

Az átkattintási arány egy mutatószám, fontos eszköz a konverzió méréséhez. Azt mutatja meg, hogy azok közül, akiknek megjelent a hirdetésed, hányan kattintottak rá. Rövidítése CTR. Ha például ezer megjelenésből öten kattintanak a hirdetésre, akkor az 0,5 százalékos CTR-t jelent.

A fogalommal legtöbben a Google Adwords hirdetésekben ismerkedtek meg. Ez volt az első olyan népszerű hirdetési rendszer, ami nem időalapon fizettetett a hirdetés megjelenéséért. Korábban az volt az általános, hogy ha egy hirdetést kihelyeztek a weboldalra, akkor a kihelyezés idejére, egy hétre, egy hónapra egy fix, előre meghatározott tarifát kellett fizetni. A Google volt az első, mely szakított ezzel a gyakorlattal. Bevezették, hogy nem a hirdetések megjelenése után kell a díjat fizetni, hanem a kattintások után, azaz a célként megjelölt weboldal tényleges meglátogatása után.

Az átkattintási arány segítségével a hirdető azt tudja nagyon pontosan mérni, hogy mennyire sikeresek a hirdetései. Ha ez a szám alacsony, az azt jelenti, hogy hiába jelenik meg sokszor a hirdetés, az nem fogja meg az embereket, nem akarják meglátogatni a mögötte álló weboldalt. Ilyenkor érdemes változtatni a hirdetés szövegezésén, tesztelni, hogy melyik változatra kattintanak a legtöbben.

Bár az átkattintási arány fogalmát a Google vezette be, az nem csak a hirdetésekre alkalmazható. Mindenhol használható és hasznos mutatószám, ahol mérni lehet a megjelenések számát és a kattintások számát. Néhány példa:

  • hírlevélbe elhelyezel egy linket, s nézed, hányan kattintanak rá
  • cikkedben hivatkozol egy másik cikkre, s méred, hogy hány olvasó lép tovább azt is elolvasni
  • infotermékben ajánlasz egy másik, letölthető kiadványt,.

Az átkattintási arányt tehát mindenhol láthatod, ahol mérni tudod a megjelenések számát és a linkre kattintások számát.

A CTR fontos mutatója a hirdetés minőségének

Egy hirdetés minőségének a méréséhez nem elég a kattintások számát figyelembe venni, számolni kell a kattintási arányokkal is. Lehet, hogy egy futó hirdetés, vagy egy bárhol elhelyezett link hoz annyi átkattintást, amennyitől elégedett leszel. Viszont ha a sok kattintás mellett alacsony a CTR, akkor ez azt jelenti, hogy a forgalmat még a mostaninak talán a sokszorosára is növelheted, ha javítasz a hirdetés minőségén.

Tegyük fel, hogy a hirdetésed 10 ezer ember előtt fog megjelenni. A weblapodra érkezők közül 100-ból 5-nek tudsz eladni egy terméket, s egy vevő 5 ezer forintot költ.

Ha a hirdetésed átkattintási aránya 0,5%, akkor a 10 ezer megjelenésből lesz 50 látogatód, akik közül átlagban 2,5 lesz vevő. Ez 12.500 forint bevételt hoz. Ha jobb a CTR, s nem fél, hanem 1% az átkattintási arány, akkor 100 látogatód, 5 vevőd és 25 ezer forintod lesz.